بورس کالا بازار کالای کشور را شفاف کرده است
مدیرعامل شرکت کارگزاری امین سهم حرکت بورس کالا به سمت توسعه بازار مالی همراه با تقویت معاملات فیزیکی را رویکردی مثبت و در جهت توسعه اقتصاد دانست.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ مرتضی شریفیان با تاکید بر اهمیت توسعه بازار مالی از جمله ابزارهای مشتقه در بورس کالا، اظهار داشت: مدیریت و پوشش ریسک از اصلی ترین مزایای توسعه ابزارهای مالی در بورس کالاست که این مهم در کنار کشف نرخ منصفانه محصولات، معافیت های مالیاتی و تأمین مالی برای این شرکت ها بر جذابیت های بورس کالا برای تولیدکنندگان می افزاید.
مدیرعامل شرکت کارگزاری امین سهم، در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، اظهار داشت : پارسال شاهد رشد حجم و ارزش معاملات بورس کالا در بیشتر بازارهای معاملاتی بودیم؛ به گونه ای که افزایش رونق معاملات این بورس سبب افزایش تقاضای ورود شرکت های جدید و توسعه معاملات محصولات مختلف در بورس کالا می شود و این اتفاق منعکس کننده بازگشت رونق به بخش واقعی اقتصاد خواهد بود.
این مقام مسئول با بیان اینکه اقدامات بورس کالا در سال های اخیر شفافیت بازار کامودیتی ها در کشور را به دنبال داشته است، گفت: تا پیش از تاسیس بورس کالا، بازار محصولات مختلف از جمله فلزات و پتروشیمی با شفافیت مناسبی روبرو نبود، اما امروز بازار این دو گروه استراتژیک به همراه بخش کشاورزی از شفافیت مطلوبی برخوردار است که این مهم به واسطه درجه بالای شفافیت در معاملات بورس کالاست.
شریفیان در ادامه اظهار داشت : رونق معاملات در بورس کالای ایران بیانگر رسیدن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به این عقلانیت است که استفاده از یک زیرساخت و بستر قابل اطمینان و شفاف هم به نفع آنها و هم به سود اقتصاد کشور بوده و پس از عبور از این مرحله توسعه بازار مالی در دستور کار قرار گیرد که این اتفاق هم اکنون در بورس کالا اجرایی شده است.
مدیرعامل شرکت کارگزاری امین سهم در ادامه به تاثیر بورس کالای ایران در جذب سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد و گفت : هر چه به سمت بازارهای بین المللی حرکت کرده و استانداردهایمان را به استانداردهای بین المللی نزیک تر کنیم، خواهیم توانست در مراودات تجاری موفق تر عمل کنیم؛ به طور حتم برای حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور و فعالیت شرکت های داخلی در بازارهای بین المللی نیاز به تهیه و رعایت برخی استانداردها و وجود زیرساخت های لازم داریم که بورس کالا می تواند یکی از راه های جذب سرمایه گذاران خارجی و همچنین کانالی قابل اتکا برای حضور شرکت های ایرانی در بازارهای منطقه ای باشد.
وی افزود: انتظاری که یک سرمایهگذار داخلی و خارجی از یک بازار کالایی و مالی دارد، امنیت، شفافیت و نبود فساد است که خوشبختانه اقدامات بورس کالا طی سال های گذشته در راستای تحقق این سه فاکتور مهم بوده است.
شریفیان با بیان اینکه به دلیل مدیریت و برنامه ریزی نادرست امکان از دست دادن بازارهای منطقه ای و جهانی برخی محصولات ایران وجود دارد، خاطرنشان کرد: می توانیم با توجه بیشتری که به مکانیسم بورس کالا انجام می دهیم، در مسیر برند سازی کالاهای ایرانی در بازارهای بین المللی قدم برداریم و حتی تقویت بعد بین المللی بورس کالا می تواند تاثیر مستقیمی در جذابیت بازار سهام برای سرمایه گذاران خارجی باشد.