شکرچی زاده گفت: سیاستهای غیر کارشناسی و پرداخت یارانه باعث افزایش تولید مازاد سیمان درکشور شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمد شکرچی زاده در دومین همایش رویههای بتنی که امروز در مرکز تحقیقات مسکن برگزار شد با اشاره به اینکه درکشور قدمت صنعت سیمان و بتن به بیش از ۸ دهه میرسید گفت: بتن نقش مهم و اساسی در توسعه و ساخت و ساز کشور دارد. وی ادامه داد: ۸۰ درصد ساختمانهای کشور با بتن ساخته شده است که با توجه به مزایایی که بتن دارد و باید در این صنعت بیشتر به بتن توجه کرد. شکرچی زاده تاکید کرد: سر در دانشگاه تهران، شهرک اکباتان و همچنین برج میلاد از ساختمانهای مفتخر کشور هستند که با بتن ساخته شده اند. وی افزود: در بسیاری از مناطق و مراکز ما، با ظرفیتهای بتن آشنا نیستند که این امر باعث غفلت دراستفاده در رویههای بتنی شده است. شکرچی زاده با اشاره به استفاده از رویه بتن درکف تونل کندوان تاکید کرد: اگر طول راههای کشور را ۲۰۰ هزار کیلومتر در نظر بگیریم ما بسیار ناچیز از رویههای بتنی استفاده کردیم. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قیر درکشور بسیار ارزان است و وزارت راه وشهرسازی با روندهای بتنی آشنا نبود و انگیزهای برای استفاده از رویههای بتنی نداشت. وی با اشاره به اینکه صنعت سیمان غیر کارشناسانه رشد کردگفت: امروز مازاد تولید سیمان درکشور داریم و این امر انگیزه ما را برای استفاده از رویههای بتنی بیشتر میکند.
تبدیل بنادر ایران به مناطق ویژه اقتصادی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بنادر ایران به مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تبدیل شده تا سرمایه گذاران در بنادر حضور بیشتری داشته باشند.
محمد سعید نژاد در دومین همایش رویههای بتنی که امروز در مرکز تحقیقات مسکن برگزار شد با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد سواحل خلیج فارس در اختیار کشور ماست گفت: در ایران ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل شامل سواحل اصلی، جزایر و رودخانههای قابل کشتیرانی در شمال و جنوب دارد و بیش از ۹۰ درصد مبادلات کالا از طریق دریا صورت میگیرد. وی ادامه داد: حمل و نقل دریایی در ایران اهمیت ویژهای در بخشهای صادرات، ترانزیت و ... دارد و در کشور ۱۱ بندر بزرگ تجاری ۸ بندر در جنوب و ۳ بندر در شمال داریم که ظرفیت این بنادر سالانه ۲۱۹ میلیون تن است. وی تصریح کرد: دیدگاه جدید ما در حوزه بنادر کشور شکل گرفته است بطوریکه نسل اول بنادر ما که مسئولیت بارگیری و تخلیه دارند تبدیل به بنادر نسل دوم و نسل سوم شده است.
سعید نژاد ادامه داد: بنادر نسل سوم صرفا خدمات جا به جایی کالا نیست بلکه در ارائه خدمات تکمیلی مانند بستهبندی، مشارکت در بخشهایی از تولید و ... است. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: درسالهای گذشته سرمایههای قابل توجهای در حوزه خدمات و پشتیبانی بنادر صورت گرفته است. وی ادامه داد: سواحل اصلی کشور ما خالی از سکنه است، ما در سواحل منطقه مکران (از هرمزگان تا انتهای سیستان و بلوچستان) تراکم جمعیت ۱۰ درصد یعنی کمتر از متوسط کشور است.