رئیس هیئت مدیره بانک سپه گفت: در اجرای توصیههای یادشده از سوی کمیته بال، اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی همه بانکهای دولتی و غیردولتی و برخی از موسسات مالی را موظف کرد که الزامات حداقلی برای ایجاد واحد تطبیق را بر اساس "مجموعه رهنمودها برای مدیریت موثر ریسک تطبیق" منتشر شده در گروه مطالعاتی بانکی و اعتباری را فراهم کنند.
وی افزود: بانک سپه، نخستین بانک ایرانی پس از خروج از تحریم و ازسرگیری عملیات بینالمللی خود به منظور تضمین ثبات، نظم و ایمنی درعملیات بانکی و مطابقت با قوانین داخلی و بینالمللی، از جمله قانون اساسی، قوانین عادی، قوانین بانکداری، مصوبات هیات دولت، بخشنامهها و دستورالعملهای صادره از بانک مرکزی و مصوبات داخلی بانک پیمانهای بینالمللی (Conventions)، معاهدات بینالمللی (Treaties)، مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی (AML)، مقررات متحدالشکل نهادهای بینالمللی از جمله اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC-UCP) و سایر مقررات اقدام به ایجاد "اداره کل تطبیق و مبارزه با پولشویی" (Compliance & AML Department) در ساختار سازمانی بانک کرد.
چقازردی تصریح کرد: از آنجا که ساختار سازمانی بانک سپه از دیرباز مشتمل بر اداراتی همچون اداره کل بازرسی، اداره کل حسابرسی داخلی و کمیته عالی ریسک بود.
بسیاری از شرح وظایف رایج واحد تطبیق در بانک سپه، که همواره به عنوان بانک بیش از حد منضبط و مقید به قوانین شناخته شده است، پیشتر از طریق سایر ادارات انجام میشد.
اما با تشکیل "اداره کل تطبیق و مبارزه با پولشویی" با محوریت تطبیق، این بانک برای تدوین خط مشی مبارزه با پولشویی (AML Policy)، مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT)، خط مشی تطبیق، بخشنامهها و دستور العملهای شناسایی مشتری (KYC)، تهیه پرسشنامههای انطباق با قوانین روز جهت تسلیم به کارگزاران خارجی جهت تکمیل (Compliance & AML Questionnaire)، ثبت نام در سامانه سوییفت (KYC Registry)، بروزرسانی کلیه بخشنامهها و مقررات پیشین با عنایت به معیارهای "دقت مضاعف بر مشتریان" (Customer Due Diligence) تجهیز به سامانه گزارشدهی معاملات مشکوک (Transactions Report)، تجهیز به سامانه گزارشدهی معاملات نقدی (cash Transactions Report) و آموزش همهگیر الزامات تطبیق با مقررات درونسازمانی و برونسازمانی به کارکنان اقدام کرد.
وی گفت:: از آنجا که بانک سپه، نخستین بانک ایرانی از حدود ۵۰ سال پیش در سه کشور اروپایی ایتالیا، فرانسه و آلمان صاحب شعبه و در کشور انگلستان صاحب بانکی مستقل (Subsidiary) تحت نام "بانک بین المللی سپه" (Bank Sepah International PLC) بوده است، لذا انجام همه این امور از ایجاد ساختار سازمانی گرفته تا تدوین و اجرای بخشنامهها با کمک تجارب آن شعب برگرفته از مشاورین رده اول دنیا که در زمینه تطبیق با شعب / بانکهای تابعه بانک سپه در اروپا طرف قرارداد هستند و مطابق با استانداردهای بانکهای درجه یک دنیا صورت گرفت.
رییس هیات مدیره بانک سپه افزود: همچنین معاونت تطبیق "اداره کل تطبیق و مبارزه با پولشویی" بانک سپه که با حفظ سمت به عنوان "مسئول ارشد تطبیق" (Chief Compliance Officer) انجام وظیفه میکند با کمک تیمی مجرب و آموزشدیده مسئولیت نظارت بر رعایت همه استانداردهای مشروحه بالا را به عهده دارد.
چقازردی برخی از اهدافی را که "اداره کل تطبیق و مبارزه با پولشویی" بانک سپه، با تاکید بر ارکان حاکمیت شرکتی (Corporate Governance) دنبال میکند؛ حفظ حقوق مشتریان در چارچوب قوانین و مقررات مربوط به آن به منظور ایجاد حس اعتماد درمشتریان نسبت به حفظ حقوقشان در بانک، افزایش شفافیت (Transparency) در عملیات بانک بعنوان یکی از مهمترین آثار رعایت قوانین و مقررات، جلوگیری از نقض قوانین و مقررات با شناسایی قوانین و مقررات اساسی و مرتبط و تدابیر لازم جهت حسن اجرای آنها و همچنین اقدامات لازم جهت آشنا ساختن واحدهای مختلف بانک با قوانین مربوطه، نظارت بر رعایت آنها و کاهش زیانهای ناشی از قصور در رعایت قوانین و مقررات با شناسایی موارد قصور در رعایت قوانین اعلام کرد.
همچنین تلاش برای کاهش سطح زیانهای احتمالی، ترویج فرهنگ رعایت قوانین و مقررات (Compliance Culture) با درونی کردن فرهنگ رعایت قوانین در بانک به نحوی که همه ارکان به طور خودکار در چارچوب قوانین به مشتریان خدمت برسانند و همچنین حفظ شهرت و اعتبار بانک با کنترل ریسک شهرت (Reputation Risk). در اولویت است.