مدیرعامل بانک سپه :
توسعه نظام اعتبارسنجی برای کنترل مطالبات معوق
مدیرعامل بانک سپه از توسعه نظام اعتبارسنجی برای کنترل مطالبات معوق خبر داد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمد کاظم چقازردی گفت : مطالبات معوق نسبت به کل تسهیلات در سال 92، برابر 15درصد و حدود90 هزار میلیارد تومان بوده که اکنون به 11 درصد رسیده و رقمی حدود 105هزار میلیارد تومان را شامل می شود.
وی افزود: اگرچه در ظاهر رقم مطالبات معوق بانکی با رشد روبه رو شده اما بررسی عملکرد دولت با همکاری دو قوه دیگر نشان از آن دارد که در این زمینه گام های اساسی برداشته شده است.
مدیرعامل بانک سپه به عنوان یکی از بانکهای پیشرو در کنترل مطالبات غیرجاری گفت: سال های گذشته، افزایش مطالبات غیرجاری بانک ها یکی از دغدغه های اصلی سیستم بانکی کشور بوده به نحوی که افزایش این گونه مطالبات نامطلوب، بلوکه شدن منابع و متعاقب آن کاهش توان تسهیلات دهی بانکها را در پی داشته است.
وی افزود: از این رو بانکها با بکارگیری روشها و ابزارهای مختلف تلاش نمودند تا این مطالبات را مدیریت کرده حجم آن را کاهش دهند.
راهکارهای"عدم ایجاد مطالبات جدید" و همچنین "وصول مطالبات غیرجاری ایجاد شده" در بانک ها مد نظر قرار گرفت.
چقارزدی اظهار داشت : در خصوص عدم ایجاد مطالبات جدید، بانک ها اقداماتی همچون اعتبارسنجی دقیق مشتریان و همچنین نظارت بهینه بر مصرف تسهیلات را مورد توجه ویژه قرار دادند.
وی افزود: همچنین تشکیل کارگروه های ویژه، استفاده از ظرفیت تخصصی شرکت های خصوصی(برون سپاری)،مذاکره با مشتریان دارای مطالبات غیرجاری و پیگیری های موثر قانونی در جهت وصول مطالبات غیرجاری از اقدامات اساسی بانک ها در جهت وصول این گونه مطالبات است.
مدیرعامل بانک سپه گفت : با توجه به این که وثایق پشتوانهای برای بانک ها در اعطای تسهیلات به مشتریان اعتباری محسوب می شود، بانک ها در سیاست های اعتباری خویش، دریافت وثایق ارزنده، سهل الوصول و دارای نقدشوندگی بالا را مد نظر قرار داده اند.
سال های گذشته بانک های کشور در جهت همسویی با سیاست های اقتصادی دولت محترم و حمایت از بخش های تولیدی نسبت به استمهال بخشی از تسهیلات پرداختی به بخش های مولد اقتصادی اقدام کرده اند.
چقازردی گفت : این سیاست ها از جمله تحکیم وثایق در جهت حفظ منافع بانک و سپرده گذاران صورت پذیرفته است.
وی درباره هدفگذاری بانک سپه برای کنترل مطالبات غیرجاری تا پایان سال جاری گفت : با توجه به اهمیت وصول مطالبات غیرجاری و تاثیر آن در سایر شاخص ها و نسبت های مالی بانک از جمله سودآوری، بانک سپه میزان مطالبات غیرجاری را به عنوان یکی از شاخصهای مهم عملکردی پایش و کاهش آن را به صورت سالانه هدفگذاری می کند.
وی افزود : نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات بانک از15.57 درصد در پایان سال 1391 به11.86 درصد در پایان سال 1394 کاهش یافته و به گونه ای برنامه ریزی و هدفگذاری شده است که این نسبت به کمتر از 10 درصد کاهش یابد.
بانک سپه وصول نقدی این گونه مطالبات را نیز به عنوان یکی از اهداف کمی سالانه در نظر گرفته است.
مدیرعامل بانک سپه تصریح کرد : یکی از ریسک های مهم در فعالیت بانک ها، ریسک اعتباری است و محدودیت منابع مالی بانک ها ایجاب می کند پیش از اعطای تسهیلات به متقاضیان، ارزیابی دقیقی از میزان توان آنها در بازپرداخت تسهیلات اعطایی صورت پذیرد.
وی گفت : در حال حاضر اعتبارسنجی مشتریان مهمترین بخش فرآیند اعطای تسهیلات در بانکهاست و با روش های مختلف اقدام می کنند.
چقازردی افزود : اهمیت کاهش مطالبات غیرجاری باعث شد که استفاده از شیوه های علمی برای اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری مشتریان از سوی بانک ها مورد توجه قرار گیرد و بانک سپه نیز با درک اهمیت این موضوع در برنامه ریزی استراتژیک خود، پروژه ای تحت عنوان "استقرار سامانه اعتبارسنجی مشتریان و رتبهبندی اعتباری" را تعریف کرده است.
وی تاکید کرد : این سامانه ، نقش قابل توجهی در بهبود فرایند اعتبارسنجی مشتریان و در نهایت کاهش مطالبات غیرجاری خواهد داشت.