آمادگی سازمان بنادر برای مقابله با آلودگی های نفتی
سازمان بنادر و دریانوردی تجهیزات متنوعی در بنادر کل کشور برای محدود کردن انتشار آلودگی های نفتی و جمع آوری آن از سطح دریا دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) محمد راستاد معاون امور دریایی سازمان بنادر در حاشیه برگزاری اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران گفت:علاوه برتردد کشتی ها به عنوان یکی ازعوامل مهم در افزایش آلودگی های نفتی در دریای خزر، آلودگی های صنعتی از سمت ساحل نیز درافزایش میزان آلودگی این دریا، تاثیر بسزایی دارد.
وی با اشاره به برنامه ریزی و تبیین طرح های لازم الاجرا برای مقابله با آلودگی ها افزود: کنترل تردد کشتی ها و بازرسی نحوه رعایت الزامات مقررات مربوط به حفاظت از محیط زیست دریایی از سوی کشتی ها به عنوان عملیات پیشگیری از آلودگی های نفتی در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد.
راستاد تصریح کرد: پایش مداوم کشتی هایی که در دریاها تردد می کنند و نحوه مدیریت دفع مواد زائد این کشتی ها و همچنین حصول اطمینان از نحوه فعالیت کشتی ها تا جایی که منجر به آلودگی دریا نشوند از مهمترین اقدامات در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی در کلیه بنادر کشور است .
معاون امور دریایی و عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی جمع آوری آلودگی مواد نفتی در دریا را کاری بسیار دشوار خواند و اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی تجهیزات متنوع و مختلفی را در بنادر کل کشور برای محدود کردن انتشار آلودگی های نفتی و جمع آوری آن از سطح دریا در اختیار دارد.
راستاد ارزش مالی تجهیزات مقابله با آلودگی های نفتی در بنادر کشور را رقمی افزون بر 30 میلیون یورو عنوان کرد و گفت: سازمان بنادر و دریانوردی کشور آمادگی لازم برای مقابله با بروز هرگونه شرایط اضطراری را داشته و به صورت مستمر تمرینات آمادگی در راستای جمع آوری مواد نفتی از دریا را با استفاده از پرسنل متخصص انجام می دهد.
چراغی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز در حاشیه برگزاری این اجلاس خاطر نشان کرد: نخستین اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران پس از لازم الاجرا شدن آن و با هدف اجرایی شدن پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقه ای در مقابله با سوانح آلودگی نفتی(پروتکل آکتائو) و کارگروه پایش و ارزیابی محیط زیست دریایی و همچنین بررسی پیش نویس پروتکل پایش، ارزیابی، دستیابی و تبادل اطلاعات؛ با شعار خزر پاک و ایمن در گرو تعامل منطقه ای ، در بندرانزلی آغاز شده و به مدت چهار روز ادامه دارد.
کنوانسیون تهران در راستای مقابله با آلودگی های زیست محیطی و حفاظت از محیط زیست دریای خزردر سال 2003 به امضاء پنج کشور ایران، جمهوری آذر بایجان، قزاقستان ، روسیه و ترکمنستان رسیده است.
وی افزود: اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران در بندر انزلی درباره اجرایی شدن پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقه ای در مبارزه با سوانح آلودگی نفتی(پروتکل آکتائو)، کارگروه پایش و ارزیابی محیط زیست دریایی و بررسی پیشنویس پروتکل پایش، ارزیابی، دستیابی و تبادل اطلاعات در حال برگزاریست.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان مطرح کرد: با توجه به برگزاری اجلاس منطقه ای کنوانسیون تهران در خصوص اجرایی کردن پروتکل منطقه ای مقابله با آلودگی نفتی در دریای خزر با حضور نمایندگان کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین نمایندگان دستگاههای ذیربط ملی در گیلان، مانور ملی، منطقه ای (جستجو و نجات و جلوگیری از آلودگی های دریایی) در بندر انزلی برگزار خواهد شد.
مهندس چراغی با اشاره به برگزاری مانور مقابله با آلودگی های زیست محیطی و ایمنی و نجات در روز جاری افزود: مسئولین کشوری، استانی و نمایندگانی از کشورهای حاشیه خزر در این مانور حضور خواهند داشت.
وی تبیین اهمیت رعایت مسائل زیست محیطی ، ارتقای فرهنگ دریا و دریانوردی در کشور، کاهش زمان امداد و نجات را از اهداف اجرای این مانور اعلام کرد.
عمل به تعهد حرف نخست را در کشتی سازی می زند ساخت کشتی در موعد مقرر یکی از عوامل اصلی در صنعت کشتی سازی است که در قیمت و هم در تعهدات طرفین تاثیر گذار است. ، علی استیری کارشناس ارشد دریایی کشور در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) با اشاره به رکود کامل صنایع دریایی گفت: اگر چه مباحث اقتصادی از دلایل اصلی رکود است اما موضوع مهم در این خصوص بحث سفارش و کیفیت ساخت است. استیری افزود : ساخت کشتی در موعد مقرر یکی از عوامل اصلی در صنعت کشتی سازی است که هم در قیمت و هم در تعهدات طرفین تاثیرگذار است اما متاسفانه این امر تاکنون در صنایع دریایی ایران اتفاق نیفتاده است به همین دلیل متقاضیان، به ساخت کشتی در داخل اعتقادی ندارند. وی تصریح کرد : در تمام دنیا زمانی که کشتی سازی ها سفارشی را می پذیرند سعی می کنند آن را بموقع و با قیمت توافق شده انجام دهند. اما تجربه نشان داده است تا به امروز هر سفارشی که به کشتی سازان داخلی داده شده به هیچ وجه در تاریخ مقرر تحویل نشده است. وی افزود : قطعا تغییر در تاریخ تحویل کشتی باعث تغییردر قیمت آن می شود که معمولا کشتی سازان سعی می کنند، تغییر در قیمت را بر عهده مالک شناور قرار دهند. این مسائل اختلافاتی را ایجاد می کند که به همین دلیل ذهن مالکان ایرانی نسبت به ساخت داخل منفی است. وی با بیان اینکه صنعت دریایی کشور باید همانند سایر نقاط دنیا سفارش بگیرد و به تعهدات خود عمل کند ، گفت : خوشبختانه کلیه امکانات و زیربناهای لازم در کشور وجود دارد، تنها باید کسانی که ساخت کشتی را به عهده می گیرند به تعهدات خود عمل کنند. وی خاطرنشان کرد: عدم عمل سازندگان به تعهدات خود باعث شده مالکان شناورهای بزرگ مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران سفارشات خود را به کشتی سازی های خارجی بدهند و مالکان شناورهای کوچکتر نیز اقدام به خرید کشتی دست دوم از خارج از کشور کنند. وی ادامه داد: کشتی سازی ها مدعی ساخت نفتکش های 400 هزار تنی هستند هرچند از نظر تکنولوژی این امکان وجود دارد اما آیا توانایی بالقوه این کار هم وجود دارد؟ وی گفت: علیرغم وجود امکانات و زیربناهای بسیار خوب برای ساخت کشتی در کشور اما متاسفانه کشتی ساخته نمی شود. زیرا اکثرکشتی سازی ها دولتی و وابسته به دولت هستند و مدیران آنها بدون توجه به تخصص انتخاب می شوند. استیری با تاکید بر لزوم واگذاری کشتی سازی ها به بخش خصوصی واقعی با حمایت نسبی از سوی دولت افزود: عمل به تعهد حرف نخست را در کشتی سازی ها می زند و با توجه به زیرساخت های موجود در کشور سایر مسائل قابل حل است. این کارشناس بخش دریایی کشور با بیان اینکه با توسل به قانون حمایت از صندوق توسعه صنایع دریایی و سفارش مسئولان اجرایی صنعت کشتی سازی راه نمی افتد، گفت: در سایر نقاط دنیا دولت حمایت های کلی از کشتی سازی ها انجام می دهد اما هیچگاه مالک را وادار نمی کند که حتما ساخت کشتی را به کشتی سازان داخلی بسپارد. وی صنعت تعمیرات کشتی در کشور را قدم اول در رونق کشتی سازی و راه حل دیگر را حضور بخش خصوصی واقعی در صنعت دریایی دانست و افزود : وزارتخانه های مرتبط با صنایع دریایی باید حمایت نسبی و دورادور از صنعت ساخت کشتی داشته باشند و تنها برای حل مشکلات ورود پیدا کنند. وی با اشاره به نبود اعتماد بین سازنده و مالک گفت : تا زمانی که مالک ایرانی به کشتی سازی داخلی سفارش نمی دهد نباید این توقع وجود داشته باشد که مالکان خارجی به کشتی سازی های ما سفارش دهند. کارشناس ارشد دریایی اظهار داشت: برای توسعه صنایع دریایی اعتقادی به حمایت مالی ندارم. زیرا معمولا با تغییر وزرا این حمایت ها ادامه پیدا نمی کند. استیری گفت : برای رونق صنعت دریایی دولت باید با انجام یک سیاستگذاری کلان کاری کند تا این صنعت بتواند روی پای خود بایستد.
ساخت مزرعه شناور در هلند
محققان هلندی از طرح ساخت مزرعه شناور به منظور بهره برداری از محصولات آن خبر دادند. طرح ساخت مزرعه شناور با توجه به منابع محدود زمین در برخی نقاط و با هدف نزدیک سازی مزارع و منابع تامین مواد غذایی به مصرف کنندگان ارائه شده است. عملکرد این مزرعه به دلیل شفافیت سیستم کار و اجزای آن، قابل مشاهده است. همچنین در این مزرعه انرژی و مواد غذایی و آب چرخه متوازنی را دنبال می کند که تولید ضایعات در این مزرعه را به نزدیک صفررسانده است. این طرح همچنین به نزدیکی انسان با طبیعت، مزارع و دام کمک شایانی می کند. در این مزرعه مرتع مخصوص دام با کمک نور LED و بر روی سطح مخصوصی رشد می کند. رشد این مرتع تا یک سال ادامه می یابد و تغذیه دام با مواد غذایی تازه را فراهم می اورد. شرایط طبیعی برای دام ها در این مزرعه به گونه ای فراهم شده است که قادر به یافتن سایه در زیر درختان این مزرعه شناور هستند. فضولات دام ها در این مرتع بلافاصله به سطح مخصوص مرتع وارد می شود و در دستگاه ویژه ای بازیابی شده و به عنوان کود مایع در مرتع استفاده می شود. مححقان این مزرعه را در طولانی مدت عامل تغییر روند تجارت بیان کردند. در حال حاضر رتردام به عنوان شهر بزرگ بندری و هاب کانتینری و نفتی محسوب می شود و با توجه به تحولات در فرآیندهای امروزی تولید و تبدیل انرژی و فناوری اطلاعات، این شهر نمی تواند تنها بر بندر خود اکتفا کند. شایان ذکر است اهمیت این مزرعه در زمان وقوع حوادث طبیعی به ویژه طوفان و لزوم تولید مواد غذایی تازه، دوچندان می شود.