بررسی معضل اتوبوسهای آزادروی اطراف پایانه غرب با حضور تعزیرات
مأموران و کارشناسان اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران در ادامه گشتهای مشترک نوروزی، شبانه در پایانه غرب حضور یافتند تا بر روند تهیه بلیت مسافران در داخل پایانه و همچنین بر معضل مسافربرهای آزادرو در خارج پایانه نظارت کنند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ پس از چندین مصاحبه با مسافران داخل پایانه، متوجه رضایت نسبی آنها از روند تهیه بلیت و همچنین بهای آن شدیم.
یکی از فروشندگان گیشه این پایانه هم با ابراز رضایت از اینکه امسال با نظم بهتری مشغول خدمات رسانی هستیم، گفت: سعی کرده ایم رضایت مسافران را کسب کنیم.
یکی از رانندگان پایانه غرب هم گفت: ما امسال تلاش کرده ایم که اتوبوس ها بلافاصله پس از رسیدن به مقصد به مبدأ بازگردند تا مشکلی برای مسافران نوروزی ایجاد نشود.
وی افزود: یکی از مشکلات این پایانه ناشی از اتوبوس هایی است که خارج از پایانه اطراف میدان آزادی مسافرگیری می کنند و چون اینها در ایام خلوت سال با قیمت های پایین تر از نرخ مصوب مسافر می گیرند گویا برایشان عقده می شود و در ایام نوروز می خواهند با دریافت چندین برابر قیمت جبران مافات کنند و تخلف آنها علاوه بر گرانفروشی این است که از داخل شرکت های پایانه هم صورت وضعیت نمی گیرند.
زمانی که از پایانه غرب خارج شدیم و در اطراف میدان آزادی حضور یافتیم با تعداد زیادی اتوبوس مواجه شدیم که در حال مسافرگیری بودند و وقتی از یکی از این رانندگان درخواست کردیم صورت وضعیت مسافران را به ما نشان دهد طفره رفت و گفت: ما بهای بلیت تهران - رشت را که مصوبش 40 تا 50 هزار تومان است 30 هزار تومان می گیریم؛ چرا شما به ما ایراد می گیرید؟
وقتی مجدد پرسیدیم صورت وضعیت مسافر را از کجا می گیری؟ در پاسخ گفت: من راننده ام و با صاحب ماشین صحبت کنید.
یکی دیگر از رانندگان اتوبوسهای آزادرو هم در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: وقتی که پایانه تا ساعت 11 شب بیشتر باز نیست چه اشکال دارد ما فعالیت کنیم و مسافران زیادی هستند که تمایل دارند از طریق ما سفر کنند تا اول وقت بتوانند به مقصدشان برسند اما با این حال ما مکرر از مسئولان پایانه درخواست کردیم که مکانی را داخل پایانه برای ما تعیین کنند تا مسافر گیری کنیم.
این رانندگان از ارائه فهرست وضعیت طفره می رفتند.
درخصوص فهرست وضعیت مسافران با پاسخ های متفاوت مواجه شدیم به این ترتیب که برخی رانندگان می گفتند ما با دادن 5 هزار تومان می توانیم از داخل همین پایانه هر تعداد صورت وضعیت بخواهیم تهیه کنیم اما برخی رانندگان هم می گفتند ما اینجا مسافرگیری می کنیم اما به محض اینکه به پلیس راه کرج رسیدیم آنجا صورت وضعیتمان را می گیریم و همان جا هم مهر می شود.
مشکلی که در این خصوص مسافران را تهدید می کند بحث نبود بیمه و مشکلات احتمالی پس از وقوع تصادفات است چرا که اگر در فاصله اطراف پایانه غرب تا پلیس راه کرج اتفاقی رخ دهد مسافران به لحاظ نبود بیمه با مشکل مواجه خواهند شد.
سخنگوی اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران که ما را در این گشت نظارتی تعزیرات همراهی می کرد در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: ما همه موظف به اجرای قانون هستیم و پایانه ها موظفند مسافران اتوبوس را تأمین کنند و زمانی که این اتفاق نمیافتد با مشکل اتوبوس های آزادرو مواجه می شویم و باید تعاونی ها پاسخگو باشند.
امید شهرآبادی افزود: البته برخی از اتوبوس های آزادرو کمتر از قیمت مصوب دریافت میکنند و این هم نوعی از هم گسیختگی است.
وی گفت: تعاونیها باید بلیت را به دست مسافر برسانند تا مسافران مجبور نباشد دور میدان منتظر اتوبوس باشند.
شهرآبادی درخصوص بسته شدن پایانه بعد از ساعت 23 هم گفت: این هم مشکلی است که مسئولان پایانه ها باید پاسخگو باشند چرا که اگر ما بار ترافیکی مسافر را داریم باید ساعت کار را تغییر دهیم تا مسافر بتواند بلیتش را به راحتی تهیه کند.
وی البته از مردم هم خواست که این فرهنگ بدی را که جا انداخته اند کنار بگذارند چرا که شاید با ایستادن کنار میدان آزادی بتوانند با سرعت بیشتری سوار اتوبوس شوند اما باید نگران عواقب آن هم باشند چرا که وقتی بدون صورت وضعیت وارد اتوبوس شوند معلوم نیست که اگر اتفاقی رخ دهد چه عواقبی برایشان داشته باشد.
شهرآبادی گفت: پیشنهاد کلی ما این است که لااقل در این ایام که با تراکم مسافر روبرو هستیم ساعات فعالیت این پایانه افزایش پیدا کند.
البته کوتاهی مردم و مسافران را هم نباید نادیده گرفت چرا که اگر مردم بیش از اینها به فکر سلامت و امنیت خود بودند اینگونه خود را در ساعات بامداد اسیر خیابانها نمیکردند و با تهیه بلیت از طریق پایانه ها به سفر می رفتند.
در همین زمینه با خانمی روبرو شدیم که به اتفاق فرزندانش ساعت 45 دقیقه بامداد در اطراف میدان آزادی مشغول جستجوی اتوبوس بود و وقتی از او پرسیدیم که چرا از طریق پایانه بلیت تهیه نکرده اید؟ گفت: خیلی این مسائل مهم نیست و مهم این است که زودتر برسیم.
بدون تردید مسئولان پایانه، شهرداری تهران، راهنمایی و رانندگی و دیگر مسئولان ذیربط باید برای رفع این معضل چارهای بیندیشند تا از وقوع برخی اتفاقات تلخ و ناگوار به ویژه در زمان تصادفات پیشگیری شود.