خط 7 مترو اواخر فرودین 96 به بهره برداری می رسد
شهردار تهران درباره زمان بهره برداری رسمی خط 7 مترو گفت: بر اساس وعده معاونت حمل و نقل و شرکت بهره برداری مترو ، کار مسافرگیری در این خط اواخر فروردین 96 آغاز خواهد شد.
محمد باقر قالیباف درمصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما در حاشیه مراسم تست گرم خط 7 مترو افزود: البته این خط امروز هم می توانست کار مسافرگیری را آغاز کند و هیچ مشکلی در این بخش نداریم اما ما به مردم قول داده ایم که ایستگاه های مترو کمبود پله برقی نداشته باشد.
وی گفت : در ایستگاه های خط 7 هم اکنون نیمی از پله برقی ها نصب شده و بقیه پله برقی ها نیز در حال نصب است که تا آخر فروردین به اتمام می رسد تا این خط به صورت کامل افتتاح شود.
قالیباف افزود: امروز که تست یکی از مهم ترین خطوط تهران انجام شد برای من یک روز بسیار افتخارآمیز است چرا که خط 7 از نظر فنی، جزو پیچیده ترین و عمیق ترین خطوط مترو تهران به شمار می رود.
وی تاکید کرد: به صورت متوسط در خط 7 متروی تهران 30 متر زیرزمین هستیم و این خط از زیر همه خطوط عبور می کند؛ این در حالی است که جنس زمین و خاک در این مسیر به نحوی بود که عبور تونل بسیار سخت است و مشاوران نیز در مطالعات اولیه، احداث تونل را سخت می دانستند.
شهردار تهران با اشاره به عبور خط 7 مترو تهران از قدیمی ترین محلات شهر و وجود تاسیسات بسیار قدیمی در طول مسیر این خط، تاکید کرد: خط 7 از منتهی الیه شرق در استادیوم تختی شروع می شود و از مناطق مرکزی و محروم شهر عبور می کند و در ادامه به اتوبان آهنگ ، میدان قیام ، خیابان مولوی و اتوبان نواب می رسد.
وی افزود: این خط از اتوبان نواب نیز به سمت شمال تا پل گیشا ، بوستان گفتگو، برج میلاد و میدان صنعت امتداد می یابد.
قالیباف طول خط7 مترو را 30 کیلومتر با 22 ایستگاه بیان کرد و گفت: خط 7 همه خطوط مترو را قطع و ارتباطات ما را به صورت کامل برقرار می کند.
به گفته شهردار تهران بعد از افتتاح خط هفت مترو تهران، بلافاصله خط 6مترو با حدود 32 کیلومتر به بهره برداری می رسد که با خط 7 نیز تقاطع خواهد داشت.
قالیباف در ادامه با اشاره به سرعت کار در احداث خطوط مترو، ابراز داشت: به حدی کار با سرعت انجام می شود که کسی فکر نمی کند در حال ساخت تونل هستیم، بلکه همه فکر می کنند کار احداث خطوط روی زمین انجام می شود؛ در هر شهر دیگری افتتاح پنج کیلومتر خط مترو 15 سال زمان می برد اما کسی نمی تواند تصور کند که ما در طول 15 ماه بتوانیم 30 کیلومتر خط مترو را تحویل دهیم.
شهردار تهران افزود: در خط 6 مترو نیز 32 کیلومتر طول خط را در طول 18 ماه به اتمام رساندیم که از جمله کارهای بی نظیر است. در کنار احداث خطوط، عملیات احداث و تکمیل ایستگاه ها نیز دنبال می شود و هر کدام از ایستگاه ها با ساختمان چند ده هزار متری در اعماق زمین با تاسیسات کامل تکمیل می شود.
وی ادامه داد : از دیگر سو حفاری، لاینینگ، ریل گذاری، کارهای تکنیکی، برقی و ایمنی نیز بحث های جدی و اساسی دارد که کار آنها هم به صورت همزمان انجام می شود.
شهردار تهران افزود: در مترو کار با کیفیت ، دقت و سرعت انجام می شود، البته در این مسیر مشکلات تامین اعتبار وجود دارد و اداره کارگاه 30 هزار نفره، به صورت شبانه روزی نیز کار بسیار سختی است.
قالیباف تصریح کرد: به چنین همکاران، مهندسان و کارگرانی که به صورت شبانه روزی این کار را انجام داده اند افتخار می کنم چرا که آنها ثابت کردند کار نشد ندارد و پول و مشکلات فنی مانع کار نیست؛ اگر اراده انسان ها با انگیزه و ایمان ترکیب شود همه مشکلات حل و فصل می شود.
وی راه حل مشکل آلودگی هوا را توسعه مترو دانست و گفت: بخش سخت توسعه مترو ساخت خطوط بود که انجام شد؛ امیدواریم در ادامه نیز بتوانیم واگن های بیشتری اضافه کنیم تا شرمنده مردم نباشیم.
شهردار تهران ابراز امیدواری کرد که در انتهای سال 96 تزریق واگن به خطوط مترو به جایی برسد که در سرفاصله هر 3 – 4 دقیقه یک قطار به ایستگاه ها برسد و مردم در زمان اوج سفر با مترو اذیت نشوند.
ورود 59 واگن و تست گرم خط 7 مترو؛ دو تحول ترافیکی پایتخت
ورود 59 واگن جدید به ناوگان ریلی و تست گرم خط 7 مترو، دو تحول ترافیکی پایتخت بود که با حضور شهردار تهران انجام شد .
نخستین اتفاق مربوط به تست گرم خط 7 مترو بود که در بخش میانی این خط حد فاصل ایستگاه میدان محمدیه تا ایستگاه شهید نواب صفوی انجام شد .
خط 7 مترو عمیق ترین خط متروی تهران است که از زیر همه خطوط مترو رد می شود که طول آن 30 کیلومتر با 22 ایستگاه از جنوب شرق تهران در محدوده ورزشگاه تختی آغاز می شود و به میدان بوستان در سعادت آباد در شمال غرب تهران می رسد .
دومین اتفاق مربوط به بهره برداری از 8 رام قطار یا به عبارتی 59 واگن جدید است که در واگن سازی متروی تهران صنعتگران داخلی ساخته اند .
با ورود این واگن های جدید روزانه 200 هزار سفر به ظرفیت ناوگان ریلی متروی تهران اضافه می شود.
در 12سال گذشته یک مورد پرونده فساد در شهرداری وجود نداشته است
محمدباقر قالیباف، ظهر امروز در سخنانی در مراسم تست گرم خط7 مترو با اشاره به افزایش حجم تولید در کارخانه واگن سازی تهران افزود: در شرایطی که هر روز کارخانه ها در کشور تعطیل می شوند، ما در کارخانه واگن سازی تهران توانستیم در هر فصل چهار نوبت واگن ها را آماده کنیم و من مطمئن هستم ظرفیت بیش از این هم در کارخانه واگن سازی وجود دارد.
وی تصریح کرد: در بعضی موارد به دنبال این نیستند که شغل جدیدی ایجاد کنند، بلکه تلاش می کنند شغل های فعلی را از دست ندهند اما با برنامه ریزی که صورت گرفته سایر کارخانه های واگن سازی نیز می توانند در این بخش کار کنند چرا که توسعه مترو در شهرها سرعت گرفته است.
شهردار تهران با اشاره به سرعت ساخت مترو در شهر تهران در مقایسه با دیگر کلان شهرها،گفت: در بعضی شهرها وقتی یک خط مترو می خواهد ساخته شود با هزار حرف کلنگش را می زنند، سپس جشن پایان خاکبرداری، جشن پایان بتن ریزی ، جشن ریل گذاری و ... را برگزار می کنند و در نهایت تکمیل یک خط 10 سال زمان می برد اما ما تنها در خط شش مترو تهران 30 کیلومتر حفاری، لاینینگ و ریل گذاری کردیم و ساخت 85 درصد ایستگاه هایش را نیز در 18 ماه انجام دادیم.
قالیباف یادآور شد: کسی نمی تواند تصور کند خط شش مترو با این حجم عظیم کار در 18 ماه انجام شود. باید بدانیم این عدد و رقم ها و رکورد هایی که در کشور به ثبت رسیده، نشان می دهد کار نشد ندارد.
وی ادامه داد: خداوند آنچنان اراده ای به انسان ها داده که با عقل، برنامه ریزی، هوشمندی و خلاقیت با شرط ایمان می توانیم هر کاری را انجام دهیم.
شهردار تهران با اشاره به تست گرم خط هفت مترو تهران گفت: در جریان احداث این خط مشکلات فنی زیادی شامل شرایط زمین، جنس خاک، مشکلات فرسودگی تاسیسات، مشکلات آب های زیر سطحی و ... وجود داشت حتی در جریان احداث این خط به حدی مشکل وجود داشت که همه قانع می شدند می توان این خط را نساخت.
قالیباف افزود: برای انجام ندادن این کار به حد کفایت دلیل وجود داشت، اما تنها به دلیل خدمت به مردم با همت شما عزیزان این کار نشدنی را در کمترین زمان ممکن انجام دادیم و این خط با کمترین زمان، هزینه و با بهترین کیفیت ساخته شد.
وی تاکید کرد: نگوییم در دنیا آنقدر شغل ایجاد می کنند و روند کلی اشتغالزایی به نحوی است که امکان اشتغال بیش از این درکشور وجود ندارد. ما می توانیم امکان اشتغال این چند میلیون جوان شامل افراد تحصیل کرده و افرادی را که سطوح عالی تحصیلی برخوردار نیستند، فراهم کنیم.
شهردار تهران با طرح این سوال که چرا نباید بتوانیم در سال دو میلیون شغل ایجاد کنیم افزود: این کار حتما امکان پذیر است و این منطق علمی و تجربی دارد. نمونه های روشن آن نیز وجود دارد که واگن سازی یک نمونه آن است.
قالیباف در ادامه گفت: در حال حاضر مشکلات اقتصادی وجود دارد و شهرداری هم در رکود اقتصادی قرار دارد، اما چطور 30 هزار نفر در مجموعه مترو مشغول به کار هستند؟ گاهی اوقات اداره یک کارگاه 50 نفره به ده ها دلیل دچار مشکل است اما مترو با این حجم عظیم کارگاهی، با 30 هزار نفر مشغول به کار است.
وی تاکید کرد: با لطف خدا و همت یکایک شما تصمیمات با خرد جمعی، استفاده از تجربه گذشته و علم روز دنیا گرفته می شود و با عزم روشن نیز آن تصمیمات را انجام می دهیم.
شهردار تهران در ادامه از زحمات شبانه روزی همکاران و تمامی دست اندرکاران در ساخت و توسعه مترو، قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و همچنین مجموعه واگن سازی و بهره برداری مترو در آماده سازی واگن ها و ایستگاه های مترو قدردانی کرد و گفت: این توفیق نصیب ما شد که امروز بتوانیم بگوییم در پایان سال 95 توانسته ایم 100 کیلومتر مترو را در خط شش، هفت و هشت به نتیجه برسانیم و با تست گرمی که امروز انجام شد، مسافرگیری خط هفت از اواخر فروردین96 آغاز خواهد شد.
قالیباف در ادامه به برخی اظهار نظر های صورت گرفته اشاره کرد و گفت: وقتی تاریخ فعالیت و زندگی برخی افراد را نگاه می کنیم، کار جدی و اثر گذاری انجام نداده اند اما انتقاد های غیر منصفانه، غیر مصلحانه و تخریبی می کنند و می گویند بنا بود آن کار را بکنند و انجام ندادند؛ در واقع آنها غرغر می کنند و کارشان همین است اما به آن ها کاری نداریم.
شهردار تهران گفت: معلوم است شهر در حوزه اجتماعی، فرهنگی، عمرانی، خدماتی، بافت فرسوده، توسعه مترو، زیر ساخت های محیط زیست، هوشمندی و مبارزه با فساد در چه مسیری قرار گرفته است.
وی در ادامه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقدیر کرد و گفت: نمایندگان مردم با درایت و با تصمیم درست خودشان نگذاشتند روحیه کار و تلاش تحت تاثیر رفتار سیاست زدگی و سیاست بازی در کشور قرارگیرد به همین جهت قدردان نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستم.
قالیباف تاکید کرد: ما در شهرداری تهران به همه حرکت هایی که انجام می دهیم پاسخگو هستیم. در گزارش کمیسیون عمران نیز مشخص بود که من خودم شخصا در جلسات کمیسیون شرکت کردم، هر سوالی بود پاسخ دادیم، هر سندی را که گفتند ارائه دادیم و هر سوال مکتوبی بود پاسخ دادیم اما در بعضی اوقات در جلسات شرکت نمی کردند.
وی رد تحقیق و تفحص در مجلس را حرکتی هوشمندانه دانست و گفت: متاسف هستم که بعضا می گویند نظارتی بر شهرداری ها نیست، چطور می گوییم نظارتی وجود ندارد؟ مگر شورای اسلامی شهر تهران کمیسیون نظارت ندارد؟ مگر خود شهرداری بازرسی ندارد؟ مگر حسابرسی در شهرداری جود ندارد؟ مگر شورای اسلامی شهر هر سال حسابرسی انجام نمی دهد و تفریغ و تلفیق ندارد؟ مگر حساب های حسابداری های رسمی زیر نظر شورای شهر در هر ماه و هر سال نظارت نمی شود؟.
شهردار تهران ادامه داد: می گویند چرا درآمد شهرداری از محل فروش پروانه ها فلان میلیارد است، این بودجه ما است که در شورای شهر تصویب شده و عین قانون است. چطور حاضرید پشت تریبون مجلس بگویید این کار را انجام می دهند؟ این عین قانون است و اجرا کردن قانون چه ایرادی دارد؟ آدم از این سخنان متعجب می شود چرا که این رفتارها کارشناسی نیست.
قالیباف با طرح این پرسش که مگر سازمان بازرسی کل کشور برای نظارت بر شهرداری وجود ندارد؟ افزود: مگر بازرسی های بخش های حاکمیتی از سوی وزارت کشور و ریاست جمهوری صورت نمی گیرد؟ مگر نظارت دیوان محاسبات انجام نمی شود؟ ضمن اینکه حراست و بازرسی شهرداری هم هستند.
وی تاکید کرد: ازقضا از آن چیزی که امروز رنج می بریم و به نظر من اشکال دارد تعدد در نظارت هاست نه نبود دستگاه های نظارتی.
قالیباف با بیان اینکه در بعضی از سالیان گذشته هر روز در فلان مجموعه ها ، دستگاه ها و سازمان ها از چند صد میلیارد تا چند هزار میلیارد فساد پیدا شد، گفت: در طول 12 سالی که در شهرداری تهران توفیق خدمت داریم کدام پرونده فساد در شهرداری تهران پیدا شده است؟ کدام پرونده فساد در شهرداری محکومیت پیدا کرده است؟ حتی یک مورد هم نداریم؛ آن هم با همه این حساسیت هایی که وجود دارد. یکی از خوشحالی های ما این است که این حساسیت در شهرداری وجود دارد و جایگاه همه در شهرداری روشن است.
شهردار پایتخت با تاکید بر اینکه امروز سیستم هوشمند سازی در شهرداری و سیستم پیشگیری از فساد باعث شده فسادی در شهرداری اتفاق نیفتد، اظهارکرد: تخلف اداری و تخلف یک فرد در هر جایی وجود دارد اما فساد و تخلف سازمان یافته و تخلف سازمان یافته در شهرداری وجود ندارد به طوری که درشهرداری تهران حتی یک محکومیت در این زمینه وجود ندارد. منکر این نیستیم که ممکن است جایی کسی فردی تخلفی کند و رشوه ای بگیرد، البته به شدت با آن برخورد کرده ایم که نمونه هایش هم وجود دارد.
قالیباف در بخش دیگری از سخنانش افزود: ما یک عهد با مردم داریم و اینکه حتی لحظه ای از عمرمان را جز برای کار و تلاش وقف نکنیم و به هیچ حاشیه ای نرویم. مطمئن هستیم اگر اینگونه با روحیه جهادی و اخلاص کار کنیم و خدمت صادقانه به مردم داشته باشیم و بتوانیم با درایت، برنامه ریزی، خرد جمعی و اعتماد به همکاران و با تلاش و کار شبانه روزی کار کنیم خداوند نیز خود مدافع ما خواهد بود.
شهردار تهران با بیان اینکه هرگز دلسرد نمی شویم، گفت: من خیلی خوشحال هستم همکارانی را می بینم که برای بستن یک پروژه ده ها دلیل منطقی می آورند که این کار در این زمان امکان پذیر نیست، اما وقتی به نتیجه می رسیم که این کار را انجام دهیم، همان برادر با اطمینان آن کار را بهتر از دیگران انجام می دهد، این روحیه خودباوری و خضوع و برادری به معنی کار برای خداست و خداوند هم برکت می دهد.
وی ادامه داد: گاهی شاهد هستیم وقتی نظر کسی مورد توجه قرار نمی گیرد حداقل همکاری نمی کند و بعضا چوب لای چرخ می گذارند اما اینکه وقتی فردی نظر دیگری داشته باشد و جمع تصمیم دیگری بگیرد، فرد بهتر از دیگران این را محقق می کند ، ارزشمند است؛ این مواردی است که شامل لایحتسب می شود و رونق را در زندگی ها می آورد.
قالیباف با تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: ما در شهرداری در 20اسفند با اولویت محیط های کاری و کارگاهی پاداش و حقوق ها را پرداخت کردیم.
شهردار تهران با بیان اینکه برخی شهروندان سوال می پرسند، برای چه سرفاصله حرکت قطارها در بعضی خطوط 10 یا 20 دقیقه باید باشد، گفت: همیشه گفته ام زیرساخت ها و ساختن ایستگاه ها، ریل و تونل واجب تر است چرا که اگر این را رها کنیم نمی توانیم مطمئن باشیم بعدا کسی با این سختی این کار را انجام می دهد بنابراین بین خرید واگن و ساخت مترو، اولویت را در توسعه زیرساخت ها گذاشتیم و در اولویت دوم خرید یا مونتاژ واگن قرار دارد که راحت تر است.
وی با اشاره به تکمیل همه خطوط مترو تا پایان سال 95 تصریح کرد: قطعا سال آینده باید به مردم قول دهیم با تلاش شما در واگن سازی سر فاصله حرکت فطارها را کم می کنیم، یعنی در سال96 کم کردن سرفاصله های قطارها در اولویت است.
افزایش واگن ها اولویت اصلی مترو در سال آینده
شهردار تهران گفت: خطوط 6، 7 و 8 مترو با طول 100 کیلومتر از ابتدای سال 96 به بهره برداری می رسد.
محمدباقر قالیباف در حاشیه مراسم بهره برداری از 59 واگن مترو که در محل کارخانه واگن سازی تهران برگزار شد، در پاسخ به پرسشی درباره وعده های مقامات دولتی برای تامین واگن های مترو تهران، افزود: از من این سوال را نکنید چرا که گفتنش هم به نظر من فایده ای ندارد، اما مطمئن هستیم که کار به زمین نخواهد ماند. مشکلات برای ما مسئولان است و نباید آن ها را به مردم بگوییم بلکه باید تلاش کنیم تا مشکلات حل شود.
وی تصریح کرد: طبیعتا با اضافه شدن خطوط مترو تهران در ماه های پیش رو، ضروری است قطار و واگن های مترو نیز به شبکه اضافه شود، هم اکنون سرعت ساخت واگن بسیار زیاد است اما باید توجه داشته باشیم که از قبل هم با مشکل کمبود واگن روبرو بودیم.
قالیباف تاکید کرد: در سال 95 دوستان ما قول دادند که در هر فصلی بتوانیم حدود 60 واگن به شبکه مترو اضافه کنیم. امروز نیز همزمان با ساخت تونل ها، 59 واگن مترو اضافه می شود که به این ترتیب ظرفیت جا به جایی 200 هزار نفر افزایش خواهد یافت.
شهردار تهران تاکید کرد: با توجه به اینکه خطوط شش ، هفت و هشت مترو با طول 100 کیلومتر از ابتدای سال 96 به بهره برداری می رسد، امروز این قول را دادیم که مشکلات مردم برای کاهش سرفاصله حرکت قطار را حل کنیم؛ به همین جهت اولویت متروی تهران بعد از اتمام خطوط در سال آینده، توسعه ساخت واگن ها است که این ظرفیت وجود دارد اما در عین حال با مشکل مالی روبرو هستیم.
وی افزود: پس از اضافه شدن 100 کیلومتر به طول خطوط متروی تهران، تا پایان سال 96 به سمت تامین واگن حرکت می کنیم تا شرمنده مردم نباشیم که گاهی اوقات در بعضی ایستگاه ها دو - سه قطار می آید اما نمی توانند سوار شوند.
شهردار تهران توسعه مترو و کاهش سرفاصله های قطار بعد از احداث 100 کیلومتر را اولویت سال آینده مترو دانست و گفت: در 25 سال 70 کیلومتر ساختند اما در سه سال 100 کیلومتر مترو در شهر تهران ساخته شده است.
قالیباف در پاسخ به سوال دیگری درباره سرنوشت مترو شهرهای اقماری تهران، افزود: از دید ما و بر اساس آن چیزی که قانون مطرح می کند بحث مترو شهر تهران و حومه یکی است. در دولت های نهم و دهم مترو تهران را از حومه جدا کردند و نهایتا در زمانی که دولت تمام می شد، احساس کردند که اشتباه می کنند اما 7 – 8 سال وقت را از دست دادند. در این دولت نیز ابتدا بحث این بود که مترو حومه را شهرداری تهران دنبال کند اما نظرات دوباره جا به جا شد.
وی گفت: حتما یکپارچگی حمل و نقل تهران و حومه وجود دارد، البته از جهت ساختاری هم اعتقاداتی داریم که باید به آن توجه داشته باشیم اما در مجموع ما حومه و شهر را یکی می دانیم و اگر دولت تامین اعتبار کند، می توانیم مترو شهرهای اقماری را هم راه اندازی کنیم.
امنیت امروز کشور به برکت فرهنگ جهاد و شهادت است
شهردار تهران فرهنگ جهاد و شهادت را بهترین فرهنگ برای پیشرفت، خودسازی، ساخت جامعه و نسل آینده توصیف کرد و گفت: در اخبار و شبکه های مجازی می شنویم که هر روز یک انفجار، ناامنی و جنگ در اطراف کشور ما رخ می دهد اما به حول قوه الهی و به برکت خون شهدا کشور ما یک جزیره امن است.
محمد باقر قالیباف امروز در سخنانی در آیین اختتامیه سلسله برنامه های دانش آموزی با عنوان «هم عهدی با شهدا» که در محل گلزار شهدای بهشت زهرا(س) تهران برگزار شد تاکید کرد: این یک ارتباط خوب فرهنگی بین نسل جوان و نوجوان با فرهنگ جهاد و شهادت است که مقاوم ترین فرهنگ در مقابل فرهنگ بیگانه به شمار می رود.
وی فرهنگ جهاد و شهادت را بهترین فرهنگ برای پیشرفت، خودسازی، ساخت جامعه و نسل آینده توصیف کرد و ابراز داشت: در اخبار و شبکه های مجازی می شنویم که هر روز یک انفجار ، نا امنی و جنگ در اطراف کشور ما رخ می دهد اما به حول قوه الهی و به برکت خون شهدا کشورما یک جزیزه امن است.
شهردار تهران ادامه داد: این ناامنی نه تنها در خاور میانه و کشورهای همسایه وجود دارد ، بلکه در قلب اروپا، آمریکا و جنوب شرق آسیا هم این حوادث تروریستی را می بینیم؛ حتی در بعضی از کشورهایی که خودشان پرورش دهنده همین تروریست ها و از دشمنان نظام اسلامی ما هستند.
قالیباف تاکید کرد: آنها آرزویشان این است که این اتفاقات در کشور ما رخ دهد و برای این ناامنی هم تلاش می کنند اما این امنیت به برکت خون شهدا، مجاهدت و صبر و تحمل مادرانی به دست آمده که جوانی ، فرزندان و همسران خودشان را در دوران جنگ تقدیم کردند و در مظلومیت جنگیدند.
وی امنیت امروز کشور را به برکت فرهنگ جهاد و شهادت دانست و گفت: جانبازان امروز رفتند و امروز بیش از 30 سال بر روی ویلچر و تخت هستند، ما باید بدانیم این امنیت در جامعه مدیون آن هاست.
شهردار تهران تاکید کرد: هر روز یک موضوع انقلاب ما را تهدید می کند و مشکل اول ما می شود، در دهه شصت حمله دشمن مشکل اول ما بود و بیشترین شهید در دوران دفاع مقدس نیز از قشر دانش آموزان و عزیزان نوجوان و جوان بودند، امروز نیز مجاهدت برای افرادی مثل بنده که توفیق خدمت پیدا کرده اند، گره گشایی از کار مردم، حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است.
قالیباف یادآور شد: امروز چیزی که بیش از همه مردم را اذیت می کند و برای انقلاب خطر به شمار می رود، مشکلات اقتصادی و بیکاری در کشور است، هر کسی در این راه تلاش کند، همان اجر و ثوابی را دارد که رزمندگان در میدان جنگ مجاهدت می کردند.
وی در ادامه خطاب به دانش آموزان حاضر در مراسم تاکید کرد: امروز وظیفه داریم هویت خود را بشناسیم و بدانیم متعلق به این مرز و بوم هستیم چرا که هویت این مرز و بوم به فرهنگ قرآنی و اهل بیت(ع) است، درکنار آن باید بدانیم رشد و تلاش علمی و پیشرفت کشور در گروی تلاش یکایک شما عزیزان است.
شهردار تهران افزود: این زمینه را فراهم می کند که در آینده نه چندان دور هر کدام از شما یک جوان خود ساخته برای اداره کشور باشید تا هم توفیقات بزرگ در حوزه مسائل مادی و هم توفیق در رستگاری اخروی داشته باشید.
وی با تاکید بر ضرورت تلاش برای پیشرفت کشور گفت: همه باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم کشور را از بعد مادی و معنوی بسازیم ، امروز ایران به برکت انقلاب اسلامی و شهدا در دنیا دیده و اثر گذار شده است به همین جهت باید تلاش کنیم تا بخشی از مشکلات و معضلات موجود و در رأس آن مشکلات اقتصادی و در مبنا توجه به مسائل فرهنگی را حل و فصل کنیم.
قالیباف در پایان با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری مجموعه برنامه های بازدید دانش آموزی با عنوان هم عهدی با شهدا گفت: در روزهای آخر سال و در آستانه میلاد حضرت زهرا (س) این توفیق فراهم شد تا قبور شهدا و امام شهدا را زیارت کنیم و با مادران و دختران شهدا نیز دیداری داشته باشیم که از دست اندرکاران این برنامه تقدیر و تشکر می کنم.