توسعه بندر شهید رجایی نباید مانع توسعه بنادر کوچک شود
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: توسعه بنادر بزرگ کشور همچون بندر شهید رجایی باید با هدف رقابت با بنادر کشورهای همسایه صورت گیرد و این امر نباید مانع توسعه بنادر کوچک داخلی همچون بندر لنگه شود.
به گزارش خبرگزار
ی صدا و سیما به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) ؛ دکتر سعیدنژاد با بیان اینکه بندر لنگه هم به لحاظ دریانوردی و هم از نظر پیشینه دریانوردی پایهای عمیق در کشور دارد، اظهار داشت: بنادر کشور باید به شکل شبکه حمل و نقل توسعه یابند و بندر لنگه نیز در کنار بندر شهید رجایی با تدوین بسته های تشویقی و حمایتی باید توسعه یابد، زیرا رشد جمعیت ساحل نشین در این منطقه به توسعه بنادر گره خورده است.
سعیدنژاد با اشاره به اهمیت آموزش و بهبود توانایی فنی دست اندرکاران صنعت حمل و نقل دریایی اضافه کرد: در کنار توسعه بنادر، صنایع دریایی، دانشگاه ها و مراکز آموزشی برای پرورش نیروی انسانی حوزه دریانوردی هم باید شکل بگیرد که در بندر لنگه از راه اندازی دبیرستان حمایت می کنیم.
وی از برنامه های سازمان بنادر برای توسعه بندر تاریخی لنگه و شکوفایی اقتصاد دریامحور در منطقه غرب هرمزگان سخن گفت و اظهار داشت: به دلیل واقع شدن بندر تجاری لنگه در داخل شهر، باید با کمک مقامات محلی شهرستان مشکل تامین اراضی پسکرانه این بندر مرتفع شود.
سعید نژاد در مراسم بهره برداری از پروژه لایروبی حوضچه بندر لنگه ؛ اجرای پروژه لایروبی 400 هزار متر مکعب در حوضچه بندر لنگه را در همین راستا دانست و اظهار داشت: با این اقدام زمینه برای جذب شناورهای بزرگ تر فراهم شده و با کمک مسئولان محلی باید زمینه ای فراهم شود تا صاحبان کالا بندر لنگه را برای حمل دریایی محموله های خود انتخاب کنند.
وی تسهیل عملیات، افزایش سرعت جابجایی محموله ها و کاهش ماندگاری کالا در بندر را به عنوان عواملی دانست که می تواند به شکوفایی و رونق بندر لنگه کمک کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی، توسعه دریامحور را به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای کشور دانست و در پایان گفت: سازمان بنادر آمادگی دارد که با استفاده از وجوه اداره شده تسهیلات با نرخ سود صفر درصد را در اختیار فعالان ناوگان دریایی منطقه غرب هرمزگان قرار دهد تا نسبت به نوسازی شناورهای خود اقدام کنند.
در این مراسم، "محمود صابری" مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه به تشریح پروژه لایروبی این بندر پرداخت و گفت: این پروژه در دو فاز و با اعتباری بالغ بر17-میلیارد ریال طی هفده ماه و نیم به انجام رسید.
سعیدنژاد هدف از اجرای این حوضچه را افزایش عمق حوضچه بندر لنگه تا عمق 5.5 متر جهت پذیرش شناورهای با تناژ بالاتر عنوان کرد و افزود: با اجرای این پروژه، 400 هزار متر مکعب لایروبی صورت گرفت و 10 هکتار اراضی در شرق و غرب بندر استحصال شد که برای الحاق به پسکرانه بندر آماده سازی می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه پس از پایان مراسم افتتاح پروژه لایروبی بندر لنگه، از موزه دریایی و مردم شناسی شهر تاریخی بندر کنگ و خانه هنرمندان این شهر نیز دیدن کردند.