تیترامشب؛
نگرانی از ناتوانی خودروسازان در پرداخت سود مشارکت مردم
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با توجه به رکود و شرایط اقتصادی خودروسازان از امکان بازپرداخت سرمایه و سودمشارکت مردم ابراز نگرانی کرد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، کریمی با حضور در برنامه تیتر امشب گفت: خودروسازان با جذب سرمایه مردم و ارائه سودهای بالا به سپرده های مردم چالشی بزرگ در اقتصاد بوجود آورده اند.
وی افزود: این سود دهی بالا در اقتصاد کشور و نظام بانکی مشکل ساز خواهد شد.
او افزود: هر فعالیت اقتصادی نیازمند سرمایه در گردش است و باید روش های منطقی برای تامین سرمایه داشته باشد.
کریمی گفت: در سال های اخیر مشکلاتی برای مجموعه تولید ایجاد شده و جذب منابع مردمی مورد نظر قرار گرفته است و هر دو تولید کننده خودرو(سایپا و ایران خودرو) از منابع مردمی و با ارائه سودهای بانکی توانسته اند سرمایه های مردم را جذب کنند و چالشی در اقتصاد بوجود آورده و مخاطراتی برای نظام بانکی کشورایجاد کرده اند.
او در ادامه گفت: سود بانک ها 15 درصد اعلام شده اما سایپا 28 درصد و ایران خودروسود را 26 درصد اعلام کرده است. این مابه التفاوت سود بانک ها و خودرو سازان در اقتصاد مشکل ساز شده است.
این نماینده مجلس افزود: رقم هایی که در آگهی های این شرکت هاست بسیار بالاست. رنو میزان سود را تا 32 درصد اعلام کرده است.
کریمی گفت: به لحاظ مقررات پولی و بانکی این اقدام که سپرده های مردم را جذب می کند، خلاف مقررات بانکی و به وزیر صنایع تذکر داده شده اما این روند همچنان ادامه یافته است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: خودرو در دنیا یک کالای مصرفی است اما در کشور ما سرمایه است و افرادی منابع مالی خود را در خرید خودرو متمرکز می کنند و با شرایط ویژه در بازار می فروشند و بدین ترتیب تعادل بازار را برهم می زنند.
کریمی در ادامه تاکید کرد: صنعت خودرو صنعت رانتی است ولی طی سال های گذشته پیشرفت خوبی داشته اما نقص های فراوانی هم داشته و با اینکه دولت یازدهم حمایت فراوانی از آن کرد از واردات خودرو جلوگیری نموده است.
او گفت: در قانون حمایت از مصرف کنندگان آمده است: باید سود مشارکت قید و چارچوب معینی برای پیش فروش خودرو مشخص شود.
کریمی ادامه داد : درنظام بانکی، اشتغال به عملیات بانکی فقط طبق قانون امکان پذیر است و این کار به نوعی دخالت در سیستم بانکی قلمداد شده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در قانون کیفری هم برای کسانی که نقض قانون کنند، مجازاتهایی در نظر گرفته شده است.
او افزود: در کشور ما تداخل هایی بین تولید و حیطه امور بانکی وجود دارد و برای وام شرایطی را فراهم می کنند که یا وام 15 درصد به کسی نمی رسد یا عملا به وامی بیش از 18 درصد تبدیل می شود.
محمد رضا جمشیدی دبیرکل کانون بانک ها دیگر مهمان برنامه گفت: حجم سرمایه در گردش موجب شده تا شرکت های خودروسازی به دنبال کسب منابع از مردم باشند.
او افزود: سپرده گذاران ماهانه 15 درصد از سرمایه خود سود می گیرند حال اگر میزان سود کسب شده بیش از 15 درصد باشد مابه التفاوت آن به سرمایه گذاران پرداخت می شود و اگر کمتر بود بانک تضمین کرده است تا اصل 15 درصد را به سرمایه گذار بپردازد، ساپپا و ایران خودرو میزان سود پیشنهادیشان را بیش از 15 درصد اعلام کرده اند تا سرمایه گذاران به سوی خود جذب کنند، این در حالیست که خودروسازان اجازه ای برای پرداخت این میزان سود ندارند.
جمشیدی گفت: پرداخت یک چنین سودهایی توسط واحدهای تولید نشان می دهد که این جذب سرمایه به دلایلی نامعلوم صورت می گیرد زیرا پرداخت آن توجیه اقتصادی ندارد و بنابراین مردم باید با دقت نسبت به سرمایه گذاری در این واحدها اقدام کنند.
دبیرکل کانون بانک ها گفت: این حجم جذب منابع با میزان تولید هماهنگ نیست و از سوی دیگر برای این میزان خودروی تولید شده هم مشتری وجود ندارد، پیش بینی من این است که این واحدهای تولید قادر نیستند سپرده مردم را در زمان مقرر پس دهند و یا ممکن است این تعداد خودرو در دست تولید کننده بماند و عملا متضرر شود.
او افزود: نرخ سود سپرده 15 و نرخ سود تسهیلات 18 درصد است که این میزان اختلاف، بانک ها را متضرر می کند زیرا سود واقعی و ناخالص 14.94 است در حالی که سرمایه پذیران به سپرده گذار وعده 15 درصد را به صورت علل الحساب می دهند.
کلهر نماینده صنعت لیزینگ در ارتباط تلفنی گفت: دو خودروساز بزرگ در کشورداریم و وقتی این تصمیمات اساسی به صورت صحیح گرفته نشود از نظرمالی به مشکل می خورند. با وضع تعرفه های سنگین گمرکی و ورود خودروهای خارجی تامین نقدینگی این شرکت ها مطرح است.
او افزود: در ماده 53 بانک مرکزی امده است فروشندگانی که خارج از لیزینگ هستند می توانند مجوز بیاورند و به صورت اقساط خودرو بفروشند که این کار با توجه به حجم عظیم آن ریسک پذیر و ریسک این کار متوجه جامعه است.
او گفت: این کار در این حجم وسیع درست نیست. مسئولیت این کار با بانک مرکزی است اما این کار به نوعی متوجه جامعه است.
کلهر ادامه داد: خودروساز باید تولید را داشته باشد. شرکت لیزینگ هم حق ندارد نقدینگی جمع کند چراکه در حال حاضر خودروسازها و بانک ها از نظر اهرم مالی وضع خوبی ندارند.
نماینده صنعت لیزینگ در ادامه گفت: وضعیت مالی خودروساز را باید دید. در حال حاضر مردم نیز شور و شوقی در خرید خودرو ندارند. نگرانی در این زمینه وجود دارد اما هنوز نمی توان گفت و پیش بینی کرد که آیا خودروساز می تواند سرمایه و سود را به مشتری برگرداند یا خیر؟
کلهر در ادامه گفت: بانک مرکزی با خیل عظیمی از بازار ناهنجار سازمان نیافته، مواجه است. اقتصاد ما بانک محور شده است که باید بار سنگین از دوش بانک برداشته شود. بانک مرکزی باید بتواند سرمایه مردم را کنترل کند اما الان وقتی تحت نظارت بانک مرکزی این کار را انجام می دهند و این سرمایه گذاری ها و سود دهی باید کنترل شود چون این کار ریسک است.
کلهر گفت: در کشور ما بانک سود می دهد سود می گیرد، خودروساز سود می دهد، بخشی از مردم سود می گیرند، بنابراین باید گفت این سود را ما ایجاد کرده ایم که این درست نیست. بانک باید کار کند و سود از ما حصل سود بانک به سپرده گذار تعلق بگیرد اما در حال حاضر برعکس شده است، عملکرد واقعی بانک های ما چون زیان می دهند درست نیست.
او افزود: اینکه بانک زیان ده چگونه سود می دهد که این کار از نظر اسلامی نیز مشکل دارد.
وی گفت: این کار حاصل نتیجه معاملات نیست که خطر سقوط بانک به صورت دومینو است که اگر بانکی سقوط کند چندین بانک دیگر نیز با همین بانک سقوط خواهد کرد که دغدغه اصلی ما در حال حاضر سقوط بانک است که احتمال دارد اتفاق بیفتد.