برند سازی، ماندگاری در بازار است
رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: آنچه در بازارهای پر رقابت صادراتی منجر به نفوذ ،ماندگاری و تعهد طرفین میشود، نام و نشان آنهاست.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداو سیما ، مجتبی خسروتاج امروز درجشنواره برندهای برتر ایرانی در محل نمایشگاه بین المللی تهران با بیان اینکه رقابت در عرصه صنایع گوناگون روز به روز فشردهتر و سختتر میشود، گفت: این رقابت در عرصه جهانی به سطحی رسیده که در موارد بسیاری داشتن کیفیت و قیمت رقابتی مطلوب نه تنها مزیت نسبی شناخته نمیشود، بلکه داشتن آن تبدیل به یک الزام و حداقل خواسته مشتری شده است.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: از اینرو در بازار رقابتی بسیاری از شرکتها به سمت خلق و ایجاد ارزشها و تصویر ذهنی مطلوب از خود حرکت میکنند و نگاهی که برای شرکتها تمایزی ماندگار و دارایی ارزشمند ایجاد میکند، از آن به عنوان نام و نشان یا همان برند یاد میشود.
خسروتاج افزود: اگر این موضوع به صورت درست هدایت نشود نه تنها به شرکت بلکه گاه به اعتبار یک کشور آسیب جدی میزند.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت در جشنواره نام نشان ایرانی گفت: این موضوع به حدی جدی است که کمک به خلق برندهای معتبر در بازارهای بینالمللی یکی از اصلیترین سیاستهای دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی تبیین شده است.
وی در ادامه به اهم اقدامات انجام شده در حوزه برند ازجانب سازمان توسعه تجارت ایران اشاره کرد و گفت: این سازمان مکلف شد علاوه بر اجرای برنامههای مختلف در جهت فرهنگسازی، توسعه و ترویج برند و آموزش در سطح کشور نسبت به انتخاب، معرفی و تشویق نام، نشان و برندهای تجاری برتر داخلی اقدام کند.
خسروتاج گفت: همچنین از طریق معرفی برندهای برتر به صورت سالانه فضای رقابت در ایجاد برندهای قدرتمند در کشور فراهم میشود و از برندهای برتر تجلیل به عمل میآید و زمینه ایجاد زیرساختهای توسعه برندهای ملی و تقویت آنها برای تبدیل شدن بر برندهای جهانی فراهم میشود.
وی افزود: براین اساس با توجه به گستردگی گروههای کالایی و خدماتی مختلف در کشور برای اولین دوره جشنواره گروه کالاهای B2C با دوام و تند مصرف برای شرکت در جشنواره انتخاب شد.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت بیان داشت: میزان نام آشنایی و شناخته بودن برای مخاطبان، میزان ارزش و احترامی که مخاطب برای برند و کیفیت محصولات قائل است، شدت رابطه ایجاد شده میان مصرفکنندگان و تصویر ذهنی خلق شده از برند، میزان تمایز برند در محصول نسبت
به رقبا از نظر مشتریان چهار معیاری است که کمیته علمی جشنواره با بررسی و ارزیابی معتبرترین مدالهای ارزیابی برند در دنیا جهت انجام فرایند ارزیابی و انتخاب برندهای برتر اقدام کرده است.
خسروتاج بیان داشت: پس از ارزیابی اولیه متقاضیان براساس پرسشنامههای مدل ارزیابی از مصرفکنندگان و مخاطبان نظرسنجی عمومی صورت پذیرفته و نتایج اولیه و نظرسنجی عمومی، برندهای ملی را تعیین کرده است.
وی تصریح کرد: تشکیل جلسات شورای سیاستگذاری جشنواره و تشکیل دبیرخانه برند در سازمان و همچنین تهیه و تنظیم معیارها و شاخصهای مقدماتی جهت پذیرش متقاضیان در فرایند انتخاباتهای برندهای برتر ایرانی از جمله اهم اقدامات سازمان توسعه تجارت در زمینه برگزاری جشنواره برند است.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: از آنجایی که هدف و وظیفه سازمان در نهایت کمک به خلق برندهای ملی در بازارهای فراملی است، در آغاز مسیر انجام فرایند ارزیابی انتخاب، معرفی و تقدیر از برندهای برگزیده به عنوان گام اولیه انجام شده و در سالهای آتی نیز در نظر است تا این فرایند در قالب بزرگداشت روز ملی برند در دستور کار سازمان قرار گیرد.