اصول شهرسازی ریلپایه به زودی تصویب میشود
وزیر راه و شهرسازی : شهرسازی ریل پایه راه حلی ترکیبی و پاسخی برای قابل زندگی و حرکت کردن در شهرهاست .
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دومین همایش شهرسازی ریلپایه گفت: بنیاد شهرسازی ریلپایه بسیار ژرف و عمیق است و با وجود گذشت بیش از 100 سال از ورود مدرنیته به ایران همچنان ما با تنگناهای پیچیدهای در زندگی نوین شهری مواجه هستیم.
وزیرراه و شهرسازی تصریح کرد: با هماهنگی مدیرعامل قبلی راهآهن و حوزه معاونت شهرسازی، روابط شهرسازی ریلپایه آماده شد و در2جلسه آینده شورای عالی معماری و شهرسازی، اصول و ضوابط شهرسازی ریل پایه مصوب میشوند.
به گفته وی شهرسازها در ایران براساس شهرسازی ریلپایه آموزش نمیبینند و در این حوزه نیازمند همکاری بخشهای دانشگاهی واجرایی هستیم.
وزیر راه و شهرسازی با مثبت برشمردن نگاه مجلس به شرکت قطارهای حومه ای و تصویب این شرکت در مجلس گفت: اگر مردم در پیرامون کلانشهرها زندگی کنند و حمل و نقل سریع، ایمن و منظم به درون شهر را داشته باشند، دیگر نیازی به حضور در شهرهای بزرگ و سکونت در میان دود نیستند.
وی با بیان اینکه شهرسازی ریلپایه پاسخی به جنبههای اصلی پایههای زندگی مدرن در ایران است ، افزود: در بازنگری زندگی مدرن در آستانه بحران قرار داریم و از هم گسیختگی اجتماعی، فروپاشی سرمایه اجتماعی و گسترش رابطه فقر و غنا قابل مشاهده است.
اخوندی به کاهش سرعت و حرکت در شهرها اشاره کرد و گفت: امروز میانگین سرعت در شهرها به 25 کیلومتر و در ساعات پیک ترافیک به 7 کیلومتر در ساعت کاهش یافته است و این یعنی حرکت در شهرها دچار مشکل است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بحران دیگر، بحران منابع زیستمحیطی است که شهرها با آن مواجه هستند، مثلاً هوا رایگانترین منابع زیستمحیطی با آلودگی گسترده ای مواجه است.
وی به کمبود آب اشاره کرد و گفت: اغلب کلانشهرها با بحران آب مواجه هستند و به جای اینکه در اندیشه بازنگری در زندگی مدرن باشیم، به دنبال روشهای پروژهمحوری هستیم که فقط جیب عدهای را پر از پول میکند، مثلاً پیشنهاد انتقال آب از دریای عمان به مشهد میدهیم و شوربختانه، از سوی عدهای هم این موضوع پیگیری میشود.
آخوندی با تأکید بر لزوم بازنگری بر اندیشه ایرانشهری گفت: آیا کوهپایههای تهران میتواند 10 میلیون نفر جمعیت را در خود جای دهد؟ اما ما 10 میلیون نفر را در کوهپایه ها اسکان دادیم اما زندگی قابل قبول و باکیفیت وجود ندارد.
وی اظهار داشت: در سواحل جنوبی کشور در هر کیلومترمربع فقط 4.8 نفر زندگی میکند، اما به ادعای پروژه اقتصاد مقاومتی میخواهیم آب را از عمان شیرین کنیم و به زاهدان بفرستیم و آنجا تمرکز جمعیت ایجاد کنیم و این سوءاستفاده از فناوری مدرن است.
وی اظهار داشت: پدیده فرونشست زمین از زلزله و آتش بدتر است، اما چنین مخاطرهای خوابیده است و کسی نمیبیند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این توسعه شهری بر مبنای سوداگری، عدم توجه به حمل و نقل ریلپایه و سوءاستفاده از فناوری، ایران را با بحران مواجه کرده است گفت: در حالی که شاخصی به عنوان همبستگی اجتماعی نداریم، اما شاخصهای زیادی برای توزیع اعانه داریم بنابراین باید به مفهوم ایرانشهر برگردیم، ایرانشهر میگوید که مردم چگونه در کویر زندگی کردند و با حداقل آب به توسعه رسیدند، اما ما امروز در کلانشهرها آب را هدر میدهیم.
به گفته وزیر راه و شهرسازی اگر اندیشه ایرانشهری را داشتیم، به آسانی همه تهران، مشهد، اصفهان و شهرهای بزرگ را نمیفروختیم که به تدریج آثار زندگی تمدن ایرانشهری به مزاحم توسعه تبدیل شود.
اخوندی به لزوم وجود حمل و نقل ترکیبی و یکپارچه در شهرسازی ریلپایه اشاره کرد و گفت: باید همه مردم از ساکنان شهرهای کوچک تا بالانشینان تهران، شهروند درجه یک محسوب شوند؛ در طرح توسعه شهرسازی ریلپایه، در واقع منزلت اجتماعی به مردم میدهیم.
وی با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو خاطرنشان کرد: حادثه پلاسکو تحقق یک مخاطره از هزاران مخاطره از نگاه نامناسب به مدیریت شهری در ایران است؛ مدیریت شهری تجارتپیشه که مأموریت اصل خود را سازش با سوداگری با فروش شهرها میبیند، در نتیجه به بحران میانجامد و متأسفانه نگاه برخی به حادثه پلاسکو فقط به همان ساختمان است، کاهش مخاطرات این چنینی فقط به یک ساختمان جفا در حق مردم است.
به گفته آخوندی مشکل ما نگاه به توسعه شهر و نحوه طبقهبندی، اولویتبندیها است و باید در نحوه تخصیص مسئله بودجههای شهرداری تجدیدنظر شود.
وی با بیان اینکه سوداگری در شهر بر شهر غلبه کرده است و نتیجه آن چیزی جز وقوع بحرانهایی نظیر پلاسکو نیست،افزود: بودجه شهرداریها بسیار بزرگ است؛ باید مشخص شود که بودجه بیش از17 هزار میلیارد تومانی شهر تهران چگونه و به چه اختصاص مییابد .