افزایش درامد دولت با سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجاری
معاون اداره کل برنامه ریزی و بهبود فرآیندهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا از افزایش درامد دولت با سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجاری خبر داد.
معاون اداره کل برنامه ریزی و بهبود فرآیندهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد به افزایش درامد دولت کمک می کند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ امیرمحمد پرهام فر، به استفاده از سامانه های هوشمند که در فرآیندهای گمرکی موثر است، اشاره کرد و گفت: بخشی از تخلفاتی که در گمرکات با آن مواجه بودیم ناظر بر این بود که فرآیندهای گمرکی به صورت سامانه محور یا سیستماتیک انجام نمی شد که سال 92 در قانون پیش بینی شد ارتباط گمرک ،فرآیندهای گمرکی، سامانه محور شود ، از مکاتبات کاغذی جلوگیری کردیم و جلوی بخشی از تخلفات این گونه گرفته می شود.
معاون اداره کل برنامه ریزی و بهبود فرآیندهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت :
اطلاعات دریافتی از صاحب کالا را می توانیم با سامانه صحت سنجی کنیم و فرآیندهای گمرکی در داخل یک سامانه پیش بینی شود .
از ابتدای شروع این کار شاهد بودیم در هر استانی که به صورت ازمایشی این طرح اجرا شد با افزایش چشمگیر حقوق ورودی مواجه بودیم.
وی گفت نداشتن نیروی کافی در گمرک با وجود افزایش مناطق آزاد، یکی از دلایل کاهش کیفیت در کار گمرک است و فقر امکانات سخت افزاری در گمرک قابل پذیرش است ولی این تنها درد گمرک و مبادی ما نیست. وقتی خودمان مناطق آزاد و ویژه را بی ضابطه افزایش دادیم، گمرک با امکانات فعلی، باید نیروهایش را در میان 150 مبادی تقسیم کند و قطعا کیفیت کار کاهش پیدا می کند.
معاون اداره کل برنامه ریزی و بهبود فرآیندهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا افزود : در مورد شیوه قاچاق هم می توانیم قاچاق را هم در مبادی رسمی ببینیم هم در مبادی غیر رسمی و هم در مبادی است که این مبادی گرچه طبق قانون و دستوراتی تشکیل شده اند ولی در هر صورت بخاطر فقر نظارت کافی، زمینه و بستر برای قاچاق مهیاست.
وی با بیان اینکه قاچاق یک جرم اقتصادی است، اظهار داشت: قاچاقچی، فردی زرنگ پیشه است و می خواهد کالایش را با کمترین هزینه وارد کشور کند. اگر خودمان این فضا را برای قاچاقچی فراهم کردیم نمی توان از قاچاقچی خرده گرفت. اگرخودمان مسیرها و مبادی را پیش بینی کردیم که در این مسیرها با قوانین
خاص یا با مکانیزمی که در آن امکان کنترل کمتر است، در این صورت نباید بر قاچاقچی خرده گرفت.
وی ادامه داد: رویه غیرقانونی که شکل گرفته از معافیت هایی که قانون پیش بینی کرده، عدول کرده است و طی سال ها یک چیزی را تحت عنوان رویه عرفی در منطقه ایجاد کرده و حق مکتسب بدون مبنای قانونی ایجاد کرده که الان کنترل آن چه بسا از گمرک هم خارج شده و گمرک هم تحت یک سری مصوبات و یا حتی سازمان ها و فشارهای سازمانی باید یک سری معافیت هایی را که قانون پیش بینی نکرده است به فرد عطا کند.
وی گفت : وقتی خودمان مناطق آزاد و ویژه را بی ضابطه افزایش دادیم، گمرک با امکانات فعلی، باید نیروهایش را بین 150 مبادی تقسیم کند از طرفی تمام دستگاه های دولتی در جذب نیرو مشکل دارند از طرفی گمرک کار تخصصی است و آموزش یک نیروی متخصص زمان بر است. بنابراین ما این نیروی اندک را در 150 مبادی رسمی کشور پخش کرده ایم و قطعا کیفیت کار کاهش پیدا می کند.
کنترل های گمرکی در گمرک شهید رجایی
گمرک ایران هم در باره بازرسی کامیون های عبوری از گمرک شهید رجایی اعلام کرده است : روزانه به طور میانگین حدود 2200 دستگاه کامیون از گمرک مذکور تردد می کند. از این تعداد حدود 1200 دستگاه مربوط به رویه واردات و حدود1000 دستگاه دیگر نیز مربوط به رویه ترانزیت (عبوری و داخلی) و کارنه تیر است.
کامیون های عبوری ( ترانزیت و کارنه تیر) دارای پلمب از مبداء حرکت (کشور خارجی) بوده و در زمان ورود به قلمرو گمرکی ، اطلاعات محموله به همراه مشخصات پلمب در سامانه جامع امور گمرکی درج و با بکارگیری جی پی اس(GPS) علاوه بر کنترل کامیون در مسیر تردد و تعیین زمان وصول به مقصد، با ارسال همه اطلاعات ثبت شده اولیه به گمرک مقصد، امکان کنترل صحت و سلامت پلمپ ، وزن کانتینر و... میسر می شود.
در بخش واردات قطعی نیز برای کنترل و نظارت بر 1200 کامیون خروجی با روش های ذکر شده حدود 30 درصد از محموله ها که 360کانتینر را شامل می شود ،به طور کامل مورد بازرسی فیزیکی توسط ارزیابان قرار گرفته و بالغ بر 25 درصد نیز با استفاده از دو دستگاه ایکس ری با ظرفیت اسمی روزانه 300 دستگاه کامیون، اسکن و با تجهیزات پیشرفته کنترلی مورد بررسی قرار می گیرد.
در مجموع از تعداد 1200کامیون ترخیص قطعی در بندر شهید رجایی 540 دستگاه کامیون بدون ارزیابی فیزیکی و کنترل از طریق ایکس ری و صرفا پس از کنترل اسناد و مدارک توسط کارشناس ، سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی از این گمرک خارج می شود که بر اساس اسناد موجود در سامانه جامع امور گمرکی تمامی این کالاها شامل کالاهای اساسی،مواد اولیه واحدهای تولیدی و صنعتی و ماشین آلات خطوط تولید است که گمرک ایران به زودی اطلاعات بیشتری در این خصوص منتشر خواهد کرد.
تفاوت تخلف گمرکی و قاچاق
از نظر سازمان جهانی گمرک قاچاق کالا نوعی تخلف به معنای عام تلقی می شود ولی بر اساس قانون امور گمرکی ایران و سایر قوانین مرتبط تخلفات گمرکی از قاچاق کالا کاملا منفک بوده و به هیچ وجه با هم جمع نمی شود.
مطابق بند الف ماده 1 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاچاق کالا عبارت است از هر فعل یا ترک فعلی که موجب نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا وارز گردد وبراساس قانون ، قاچاق محسوب وبرای آن مجازات تعیین شده باشد، در مبادی ورودی یا هر نقطه از کشور حتی محل عرضه آن در بازار داخلی کشف شود .
در تعریف تخلفات گمرکی می توان گفت ، هر گونه نقض مقررات و تشریفات گمرکی به شرطی که قاچاق نباشد.در قانون امور گمرکی از ماده 103تا 110 مصادیق تخلفات گمرکی آمده است و ماده 113 قانون امور گمرکی و در ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصادیق قاچاق به تفکیک ذکر شده است.
از مهمترین مصادیق قاچاق که ممکن با لحاظ عدم وجود تمام شرایط تخلف گمرکی محسوب شود، می توان به بندهای ج و ح ماده 113 قانون امورگمرکی اشاره کرد ،به موجب بند ج چنانچه کالای اضافی همراه کالای اظهار شده از همان نوع کالای اظهار شده نباشد ولی در اسناد تسلیمی ذکری از آن شده باشد،قاچاق نیست اما باید طبق ماده 108 قانون امورگمرکی بعنوان تخلف با آن برخورد شود ،در خصوص بند ح ماده 113 با توجه به لزوم وجود تمام شرایط به صورت توأمان چنانچه کالای مجاز یا مجاز مشروط تحت عنوان کالای مجاز یا مجاز مشروط دیگری با نام دیگر و با استفاده از اسناد خلاف واقع و جمع حقوق ورودی کمتر اظهار شود، قاچاق است و در غیر اینصورت چنانچه یکی از شرایط نباشد تخلف گمرکی .
در تخلفات گمرکی مجازات اصولا جریمه است که گمرک تعیین و اخذ می کند ولی قاچاق به عنوان یک جرم بوده و مجازات جرم قاچاق در قانون مبارزه با قاچاق کالا آمده است از جمله ، جریمه یا جزای نقدی و حسب مورد حبس و سایر مجازات ها.
اختلاف در ارزش،تعرفه ،وزن،حجم،تعداد و مقدار کالاها بر اساس ماده 108 امور گمرکی تحت هیچ شرایطی قاچاق نیست و مستلزم دریافت مابهالتفاوت بوده و مجازات آن دریافت جریمه است و در صورت حصول جمیع این شرایط بر اساس ماده 113 قانون امور گمرکی می تواند قاچاق باشد و صرف اختلاف در تعرفه یا ارزش قاچاق نیست.