در کنفرانس مرکز امنیت آمریکای نوین مطرح شد:
مقام سابق خزانه داری آمریکا: تحریمها همیشه ابزار مناسب و درستی نیست
مشاور ارشد سابق وزارت خزانه داری: رئیس جمهور آینده آمریکا توانایی قابل توجهی برای جهت بخشیدن به استفاده از ابزار تحریم دارد.
به گزارش
سرویس بین الملل خبرگزاری
صدا و سیما الیزابت روزنبرگ Elizabeth Rosenberg مدیر برنامه و عضو ارشد مرکز امنیت آمریکای نوین و مشاور ارشد سابق وزارت خزانه داری آمریکا در امور تحریمها در کنفرانسی در این مرکز با موضوع «تحریم ها و دولت بعدی آمریکا» گفت: موضوع بحث ما آینده تحریمهای آمریکا است. تحریمها یکی از ابزارهای امنیت ملی برای آمریکاست. اغلب، تحریمها به عنوان ابزاری موثر و موفق در سیاستگذاریها تلقی می شود با وجود این در دهه هزار و نهصد و نود، در رابطه با برنامه تحریمهای عراق، آن برنامه ناکامی آشکار بود و نتوانست اهداف تحریمها را محقق کند.
روزنبرگ گفت: درباره استفاده از تحریمها اتفاق نظری کلی میان هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه وجود دارد به همین علت ما در ده سال گذشته و به ویژه در پنج سال گذشته شاهد گسترش استفاده از تحریمها بوده ایم. در واقع از این ابزار برای مقابله با تهدیدات مختلف فزاینده ای که درباره امنیت ملی آمریکا وجود دارد، استفاده می شود و طول سالها، نحوه اعمال تحریمها پیچیده تر و حرفه ای تر شده است و از پیشرفتها در فناوری برای این منظور بیشتر بهره گرفته می شود.
وی افزود: بنابراین نیاز است درباره استفاده از تحریمها و برنامهریزیهای راهبردی در رابطه با آن مطالعات بیشتری انجام شود. اکنون که قرار است رئیس جمهور و کنگره جدیدی در آمریکا انتخاب شود، محور موضوع بحث ما فرصتهایی است که رئیس جمهور آینده و تیم امنیت ملی و سیاست خارجی جدید آمریکا در این خصوص خواهند داشت، صحبت می کنیم. در واقع آنها می توانند مسیر تحریمها را تغییر دهند و اختیارات جدیدی پیدا کنند و اولویتهای جدیدی را برای استفاده از تحریمها تعریف کنند که اینها می تواند هم در سطوح راهبردی و هم در سطوح عملیاتی باشد.
الیزابت روزنبرگ گفت: در این نشست قرار است با برخی از صاحبنظران در زمینه سیاست خارجی و امنیتی ملی که مستقیم یا غیرمستقیم با استفاده از تحریمها ارتباط داشته اند در این خصوص صحبت کنیم. آنها بررسی می کنند که استفاده از تحریمها مستقل یا به همراه دیگر ابزارهای امنیت ملی از جمله نیروی نظامی، کنترل تجارت، مشوقهای بازرگانی، دیپلماسی چه تاثیراتی دارد و دولت آینده آمریکا چه رویکردی در این باره می تواند داشته باشد.
این مقام سابق وزارت خزانه داری گفت: بررسی هایی که در این باره انجام داده ایم ما را به نتایجی رسانده است. اول اینکه درباره استفاده از تحریمها باید احتیاط کرد و درایت داشت. تحریمها همیشه ابزار مناسب و درستی نیست گرچه در برخی از موارد ابزار مناسبی است. در هر حال لازم است در استفاده از تحریمها از خود خویشتنداری نشان داد و در برابر وسوسه استفاده از آنها درباره همه موارد، مقاومت کرد.
الیزابت روزنبرگ افزود: در واقع از تحریمها بیشتر زمانی استفاده می شود که گزینه نظامی خیلی افراطی و بیش از حد است و گزینه دیپلماسی نیز به اندازه کافی تاثیرگذار و کارگر نیست و نمی تواند هدف نهایی و راهبردی آمریکا را محقق کند. بنابراین تحریمها برای برخی از چالشهای امنیتی و نه همه آنها می تواند مفید باشد. استفاده از تحریمها باید با هدفهای روشن انجام شود و باید احتمال منطقی برای رسیدن به هدف مورد نظر از طریق تحریمها وجود داشته باشد یعنی در جایی که به اندازه کافی احتمال نمی رود تحریمها هدف را محقق کند، نباید از آن استفاده شود.
وی اضافه کرد: مسئله دیگر اینکه هدف نمی تواند وسیله را توجیه کند بنابراین باید به پیامدهای ناخواسته تحریمها و نحوه اعمال آن توجه شود. اصل دیگر اینکه هرگز الگوی یکسانی برای تحریمها وجود ندارد و نمی توان الگویی را که درباره یک مورد کارگر بوده است به موارد دیگر هم تعمیم داد. برای مثال نمی توان گفت تحریمهایی که درباره ایران موثر بود، قابل اعمال علیه کره شمالی به منظور مقابله با تهدید تکثیر هسته ای آن کشور است. بنابراین رئیس جمهور آینده آمریکا توانایی قابل توجهی برای جهت بخشیدن به استفاده از این ابزار دارد. این ابزار قابل استفاده در سطحی راهبردی است و می توان آن را با دیگر ابزارها در حیطه اختیارات و قدرت ملی ترکیب کرد. در سطح تاکتیکی و عملیاتی، نیز موضوع اختصاص منابع به اجرای تحریمها اهمیت ویژه ای دارد.