کارآفرینی باید با نقشه راه دقیق انجام شود
طرح های کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار تابع تغییرات محیط های اقتصادی و اجتماعی است و باید با نقشه راه دقیق همراه باشد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر عباس خدادادی متخصص مدیریت استراتژیک در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: فردی که می خواهد طرح کارآفرینی اجرا کند باید از تشکیل تیم کاری و سازمانی مطمئن باشد و از توانمندی آن هم برخوردار شود.
وی افزود: در هر طرح کارآفرینی باید در زمینه تأمین مواد اولیه و استخدام افراد متخصص و اشخاص توانمند و کارآمد در سازمان کسب و کار مطمئن باشیم تا بتوانیم متناسب با شرایط محیطی و اقتصادی تحولات سازنده را در سازمان خود ایجاد کنیم.
خدادادی گفت: همچنین باید از توانمندی گروه کاری خود در زمینه تولید و بازاریابی اطمینان داشته باشیم تا احتمال موفقیت افزایش یابد.
وی افزود: استفاده از مشاوره هم لازم است و فرد کارآفرین اگرچه ایده خلاق وسازنده ای دارد اما برای موفقیت باید از دانش دیگران و علم و تجربه مشاوران هم بهره برداری کند تا نقشه راه کارآفرینی با موفقیت طی شود.
خدادادی گفت: جمعیت ایران رو به پیری می رود و ترکیب جمعیتی 5 و 10 سال آینده با امروز متفاوت خواهد بود و نیازهای آنان نیز فرق خواهد کرد. بنابراین باید برای آن شرایط کارآفرینی کنیم و کالا و خدماتی تولید خواهیم کرد که بتواند نیاز زمان آنها را پاسخ دهد.
وی افزود: اگرچه تجارب گذشته ارزشمند است اما نباید آینده را ادامه گذشته بدانیم چون کارآفرینی به شدت متحول خواهد شد و نیازها نیز تغییر خواهد کرد و آینده مانند گذشته نخواهد بود. به همین خاطر باید آینده رابسازیم و بدانیم که چه کالا و خدمتی را برای چه بازاری در آینده می خواهیم و تا زمانیکه در بازاریابی و بازارشناسی توانمند نباشیم نمی توانیم به کارآفرینی موفق دست یابیم.
فرهنگ کارآفرینی شامل مجموعه ای از نگرش ها ، عقاید و دیدگاه های ثروت افرینی ست که در رفتار سازمانی و اجتماعی جامعه تبلور می یابد و ویژگی اصلی آن تغییرپذیری و عدم قابلیت پیش بینی است.
کارآفرینی با ساماندهی بروکراسی اداری - توسعه جامعه شناختی و شناسایی ریسک یا مخاطره بالای آن همبستگی دارد.
از لحاظ بروکراسی - قوانین دست و پاگیر و طولانی به عاملی فرسایشی در راه کارآفرینان تبدیل شده است.
از لحاظ جامعه شناختی و فرهنگی - کارآفرین به عنوان قشر مرفه جامعه در مظان اتهام بوده و سوژه جلوه های ویژه منفی سینما و سریال های تلویزیونی است و به لحاظ ریسک نیز در ترازوی محاسبات هزینه و سود ، کفه هزینه همیشه سنگین تر است.
اگر این سه شاخص بهبود یابد هزینه کارافرینی هم کاهش می یابد.
هنر کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار محدودیت مکانی و زمانی نمی پذیرد و فقط محصول پویایی ذهن اقتصادی افراد جامعه است. باید از حداقل امکانات در جهت کارآفرینی استفاده کنیم و از امکانات اندک ، بیشترین بهره وری را داشته باشیم و از انرژی و روش های نو و فناوری های جدید استفاده کنیم.
اگر فرهنگ کارآفرینی در جامعه نهادینه شود با ظرفیت های بسیاری که در ایران زمین وجود دارد ، توسعه اشتغال هم امکان پذیر می شود.
افزایش ظرفیت کارآفرینی همراه با ارتقای بهره وری است و با توجه به تدوین سند برنامه ششم توسعه کشور باید پیشنهادهای کارفرینی هم مدنظر باشد.