رئیس انجمن قطعه سازان خودرو:
انعقاد قرارداد با رنو اتفاق مبارکی است
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو گفت: قرارداد اخیر با رنو اتفاق مبارکی برای صنعت قطعه سازی کشور است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا وسیما ، رضا رضایی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما افزود: با توجه به اینکه سهم رنو در این قرارداد 60 درصد است بنابراین منافع خود را بیشتر حفظ می کند و فناوری را به کشور وارد خواهد کرد.
وی گفت: رنو با انتقال فناوری و حمایت از قطعه سازان ایرانی به کشور می آید.
رضایی با بیان اینکه خودرو سازی صنعت بومی ما نیست افزود: خودرو سازان و قطعه سازان کشور نتوانسته اند در سال های گذشته برای قیمت مناسب قدرت رقابت و رضایت مشتریان نوآوری داشته باشند.
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو افزود:برای موفقیت خودرو سازی و قطعه سازی کشور قرارداد اخیر با رنو مسیر درستی است.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در صنعت دفاعی و صنعت خودرو سازی یکسان نیست گفت:دولت برای حمایت از خودرو سازان کاری نکرده است.
رضایی افزود: در حالی که رنو نشان داده است در ایران می ماند و انتقال فناوری دارد ژاپن،کره و چین حاضر نیستند در ایران خودرو تولید کنند.
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه روزانه 600 ال 90 در کشور تولید می شود گفت: مجلس و اشخاصی جلوی تیراژ بالای ال 90 را در کشور گرفتند در حالی که قرار بود 5 مدل ال 90 در ایران تولید شود اما گفتند رنو می خواهد پول ملت را ببرد و غارتگر است .
وی افزود: درباره قرارداد اخیر با رنو 9 ماه مطالعه شد و رنو با دید فعالیت بلند مدت به ایران آمده است .
رضایی گفت: رنو زمینه را در هشت ماه گذشته برای اینکه کیفیت خودروها دست خودش باشد فراهم کرده است.
رئیس انجمن قطعه سازان افزود: ظرفیت اولیه تولید کارخانه مشترک رنو و ایدرو سالانه 150 هزار دستگاه بوده و دو خودروی سیمبل و داستر جدید بهعنوان اولین محصولات در سال 2018 در این کارخانه به تولید خواهند رسید.
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه کیفیت خودرو های کنونی از کیفیت خودروهای 15 سال پیش بهتر شده است افزود : نمونه آن خرید سه هزار رنو ساندرو در 30 دقیقه به وسیله مردم بود.
وی با بیان اینکه شرکت رنو با مشخص کردن تعهدات روشن در آوردن سرمایه و سهم 30 درصدی در فروش قطعات قدم برداشته است گفت: رنو همراه با فناوری پول نیز وارد کشور می کند.
رضایی افزود: تقاضای بازار داخلی اجازه صادرات ال 90 را نمی دهد.
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو گفت:در زمان تحریم ها خودرو سازی پژو از ایران رفت اما رنو ایستاد.
وی افزود: قوانین و مقررات کشور موجب شده است که سرمایه گذاران خارجی نگران سرمایه گذاری در کشورمان باشند.
محمدحسن شجاعی فرد رئیس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو نیز در این برنامه با بیان اینکه حضور وزیر صنعت،معدن و تجارت برای عقد قرارداد خرید خودرو از رنو برای کشور افت است و با پروتکل های معمولی نمی خواند گفت: چرا برای عقد قرارداد با خودرو سازان فرانسوی هیچ یک از مسئولان دو خودرو ساز بزرگ کشور همراه وزیر صنعت نبودند.
وی افزود: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو ) باید بستر ایجاد صنایع را فراهم کند نه اینکه تولید کننده شود .
شجاعی فرد گفت: رئیس این سازمان چگونه بدون توجه به نظر سهام داران در قرارداد اخیر با شرکت رنو، شرکت خودرو سازی بن رو به عنوان دیون به ایدرو داده است.
رئیس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو افزود:دولت برای حمایت از صنعت خودرو سازی کشور 30 سال است واردات را محدود و تعرفه خودرو های وارداتی را افزایش داده است.
شجاعیفر درباره سرنوشت خودرو ملی گفت: کشور در سنوات گذشته با خودرویی با عنوان خودرو ملی روبرو نبوده است که اکنون بخواهیم سرنوشت آن را بررسی کنیم.
وی افزود : اکنون فقط خودرو سمند به عنوان خودروی ملی به بازار معرفی می شود که در تولید آن خودرو نیز از قطعات و موتور خارجی استفاه می کنیم در همین راستا به اعتقاد من در شرایط فعلی خودروی ملی در کشور معنی پیدا نمیکند.
شجاعی فر با بیان اینکه نباید به سمت استفاده از محصولات کهنه و بی کیفیت خودروسازان خارجی حرکت کنیم اضافه کرد: اکنون برخی محصولات پژو سال هاست که در خود فرانسه تولید نمیشود که این نشان می دهد باید با واکاوی دلایل بی کیفیتی تولیدات داخل از وابستگی به محصولات خارجی جلوگیری کنیم.
شجاعی فر با انتقاد از شرکت های خارجی نسبت به ندادن تکنولوژی پیشرفته به ایران گفت: الان شرکت های خارجی حتی استفاده از رنگ قرمز را برای ساندر به ما نمی دهند و معتقدند ما شرایط استفاده از رنگ قرمز برای این خودرو را نداریم.
شجاعی فر گفت: ما هم ابتدا خودرو مگان را از ترکیه وارد می کردیم و مستقیم به مردم می فروختیم.
وی گفت: براساس قرارداد جدید با رنو ایران پس از 50 سال دوباره به مونتاژ خودرو رسیده است.
شجاعی فرد با بیان اینکه 48 خودرو ساز در کشور فعالند افزود: کیفیت خودروها در مقایسه با خودروهای 15 سال پیش بهتر نشده است.
رئیس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو گفت:اگر خط تولید بن رو را واگذار کرده ایم به معنای انجام 80 درصد کار است اما در قرارداد این 80 درصد به 40 درصد فروخته شده است در حالی که فرانسوی ها 20 درصد را به 60 درصد به ما فروخته اند.
وی با بیان اینکه صادر نشدن ال 90 به دلیل تولید کم است افزود: رنو می خواهد بازار خودرو کشور را در اختیار بگیرد .
حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در باره قرارداد با رنو تاکنون به مجلس گزارشی داده نشده است.
وی با بیان اینکه در صنعت خودرو سازی سابقه 50 ساله داریم افزود : اگر ظرفیت کامل خودرو سازی و زمینه صادرات خودرو سازی کشور فعال شود و نسبت 3 به 7 با شرکت رنو رعایت شود، شاید بتوان گفت این قرارداد با این نسبت، قرارداد خوبی است.
فولادگر اضافه کرد : سوالمان از دولت این است که آیا ایدرو نماینده دولت است یا بعنوان یک شرکت داخلی قطعه ساز؟