صادرات 30 میلیارد دلاری خدمات تا پایان برنامه ششم
قائم مقام وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: طبق برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان برنامه ششم 130 میلیارد دلار صادرات کالا و خدمات پیشبینی شده است که 30 میلیارد آن مربوط به بخش خدمات است.
به گزارش
خبر گزاری صدا و سیما از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج در همایش تجاریسازی خدمات ترانزیت و حملونقل بینالمللی، با بیان این مطلب گفت: پیش بینی می شود تا پایان امسال 50 میلیارد دلار صادرات کالا و 16 میلیارد دلار صادرات خدمات داشته باشیم که باید درآمدهای ناشی از بخش خدمات دو برابر شود.
وی صادرات خدمات فنی و مهندسی، گردشگری، صنعت آی.تی و ترانزیت را 4 حوزه فعالیت در بخش صادرات خدمات برشمرد و افزود: یکی از نکات مهم در توسعه اقتصاد کشور توجه به چگونگی کسب درآمد از محل ترانزیت است.
خسروتاج با تاکید بر لزوم تدوین سند راهبردی ترانزیت کشور، بیان کرد: توجه به میزان سود و ضرر استفاده سایر کشورها از ظرفیتهای ترانزیتی ایران، میزان ارزش افزوده ایجاد شده، میزان عرضه در هر بخش ترانزیتی، میزان تقاضای داخلی و خارجی، بازارهای هدف، ظرفیت منابع انسانی و بنگاههای اقتصادی نکاتی است که نیاز است در این برنامه مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی همچنین با اشاره به موضوعاتی مانند نهاد متولی در بخش حمل و نقل، تعداد و تنوع نهادها در این بخش، الزامات پیوستن به سازمان تجارت جهانی در زمینه توسعه ترانزیت، افزود: آمایش سرزمینی، بررسی قطبهای ترانزیتی کشور، تعریف خوشههای ترانزیتی استانها و راهبرد کاهش فقر در مناطق مرزی از موضوعاتی است که باید در سند راهبردی به آنها توجه شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه با بیان اینکه یکی از مضرات اقتصاد نفتی این است که تمرکز بر روی سایر منابع درآمدی کمتر میشود، خاطرنشان کرد: این مساله بر دولت، بخش خصوصی و کارآفرینان نیز اثر منفی میگذارد و کمتر به نوآوری و خلاقیت میپردازند.
به گفته خسروتاج مقایسه کارآفرینی در ایران و سایر کشورها نیز مبین این نکته است که رمز موفقیت در آنها نوآوری و خلاقیت و در ایران منابع نفتی است.
خسروتاج با بیان اینکه بازاریابی حلقه مفقوده ترانزیت ایران است، گفت: در جهت ایجاد نام و نشان ملی در زمینه ترانزیت فعالیتی انجام نشده و لازم است بازریابی خدمات ترانزیتی در سطح ملی و بینالمللی دنبال شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تعریف نوع ارتباط سیاستهای اقتصاد مقاومتی با حوزه حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار است، تاکید کرد: نوع این ارتباط به عنوان یکی از سیاستهای غالب در اقتصاد کشور تعریف شده و باید بررسی شود که چطور میتوان از محل ترانزیت، تراز تجاری کشور را به سمت اقتصادی با ارزش افزوده بالاتر توسعه داد.
وی همچنین با اشاره به اینکه در بحث مبارزه با قاچاق کالا یکی از چالش برانگیزترین مسایل عدم اشتغال، بیکاری و فقر در مناطق مرزی است، خاطرنشان کرد: اگر طرح و برنامههای اشتغالزا تدوین نشود پاسخ مستدلی برای برخورد با قاچاق در این مناطق نخواهیم داشت.
خسروتاج همچنین در حاشیه این همایش گفت: در صورتی که با کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی مشارکت شود امکان تولید واگن در داخل به جای واردات از روسیه وجود دارد.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر آخرین وضعیت واردات واگن قطار از روسیه گفت: نگاه وزارت صنعت مبنی بر عدم واردات کالاهایی است که در داخل کشور وجود دارد و در ثبت سفارش به واردات کالاهایی توجه میشود که کالاهای واسطهای یا مواد اولیه تولید به حساب می آید.
خسروتاج با اشاره به اینکه برخی کشورها برای فروش محصولات خود از مدل اعتبار خریدار استفاده میکنند، اظهار داشت: این کشورها کالاهای خود را به صورت 10 تا 15 ساله به فروش میرسانند تا انگیزه خریدار بیشتر شود.
قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت افزود: در خصوص ماشینآلات صنعتی 10 تا 12 میلیارددلار واردات انجام میشود اما باید این واردات را به سمتی هدایت کنیم که فناوری و دانش آن در کشور وجود ندارد، ضمن اینکه اگرما دانش تولید محصولی را در داخل داشته باشیم دیگر نباید اجازه واردات را به آن محصول داد.
* قیمت کالای ایرانی در روسیه رقابتی نیست
وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چه عواملی موجب شد، تا باوجود فرصتی که برای صادرات کالا به روسیه پیش آمد، ما از این فرصت خوب استفاده نکنیم، گفت: دربخش صادرات، قیمت کالای ما رقابتی نیست.
خسروتاج افزود: طی سالهای گذشته هزینههای تولید افزایش یافته و از طرف دیگر، صادرکنندهها معتقدند که نرخ ارز جوابگوی هزینهها نیست.
وی با بیان اینکه برخی عوامل باعث شد که ما از فرصت صادرات به روسیه به درستی استفاده نکنیم، تصریح کرد: کاهش نرخ روبل، مقررات روسها برای مبادلات تجاری و تأکید آنها بر استفاده از روبل در معاملات،عدم وجود زیرساختها و ظرفیتهای لازم در حوزه حملونقل و همچنین عدم وجود شبکه بانکی از جمله این عوامل بود.
وی همچنین گفت: برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه اگرچه صادرکنندههای ما حجم زیادی میوه در اختیار داشتند، اما جوابگوی بازار 200 میلیونی این کشور نبودند، چرا که در سالهای اخیر صادرکنندگان ما بیشتر بر بازارهای عراق، عمان و امارات متمرکز بودند که نسبت به بازار روسیه بازارهای کوچکتری محسوب میشود.