گزارش//
سینمای دفاع مقدس، نیازمند پوست اندازی
اهالی سینما معتقدند سینمای دفاع مقدس نیاز به پوست انداختن دارد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ سینمای دفاع مقدس در سال 60 با فیلم سینمایی «مرز» به کارگردانی جمشید حیدری متولد شد.
با «پرواز در شب» رسول ملاقلی پور بیش از پیش شناخته شد و با «دیده بان» ابراهیم حاتمی کیا جان گرفت.
مرحوم رسول ملاقلی پور و ابراهیم حاتمی کیا افرادی بودند که به نوعی زمام سینمای دفاع مقدس را به دست گرفتند و به شکل های مختلف ابعاد مختلف آن را به تصویر کشیدند.
ساختار و محتوای آثار این کارگردانان به حدی منسجم و بالا بود که مخاطبان سینما هم با آن ارتباط خوبی برقرار کردند و از آن تأثیر گرفتند. به شکلی که «آژانس شیشه ای» ابراهیم حاتمی کیا دومین فیلم پر مخاطب سال 77 شد.
سینمای دفاع مقدس در دهه های60 و 70 به دلیل جریان داشتن جنگ تحمیلی و حال و هوای مردم و کشور پس از اتمام آن جان بیشتری داشت.
در دهه 80 مسعود ده نمکی با روایت گوشه ای از اتفاقات جنگ تحمیلی با زبان طنز در «اخراجی ها» نبض گیشه را به دست گرفت اما «روز سوم» محمد حسین لطیفی و «دوئل» احمد رضا درویش فیلم هایی بودند که به گونه ای دراماتیک به روایت جنگ پرداختند و در نوع خود موفق بودند.
اما در دهه90 سینمای دفاع مقدس از نظر فنی و محتوایی فراز و نشیب های زیادی داشت.
فیلم هایی چون «شیار143» نرگس آبیار، «چ» ابراهیم حاتمی کیا، «نفس» نرگس آبیار و «ایستاده در غبار» محمد حسین مهدویان از موفق ترین فیلم های حوزه دفاع مقدس تا این لحظه در دهه 90 به حساب می آیند. به خصوص فیلم «ایستاده در غبار» که با فرم و ساختار جدیدش نظر تمام منتقدان را به خود جلب کرد و به نوعی نگاه متفاوت سینما گران جوان به 8 سال دفاع مقدس را نشان می دهد.
محمدحسین مهدویان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: علاقه زیادی به دوران دفاع مقدس و قهرمانان واقعی اش دارم و قهرمانان من و هم نسلان من از بستر دفاع مقدس بلند شده اند و به همین دلیل تصمیم گرفتم در این سبک فیلم بسازم.
وی افزود: اکنون تولید فیلم هایی با سبک دفاع مقدس نسبت به قبل کمتر شده اما خوشحالم که کیفیت در این حوزه جای کمیت را گرفته است و شاهد آثار خوبی در این سبک هستیم.
محمد حسین قاسمی تهیه کننده فیلم های سینمایی «نفس» و «شیار143» هم گفت: بیش از70 سال از جنگ جهانی می گذرد اما در کشور هایی مثل آمریکا آثاری تولید می شود که پیروزیهای آنها را به صورت برجسته نشان می دهد اما 8 سال دفاع مقدس ما که عظیمتر و پر افتخارتر از جنگ جهانی بوده در هنر مظلوم واقع شده است.
وی افزود: وظیفه سینما گران و مسئولان فرهنگی کشور قرار دادن سینمای دفاع مقدس در اولویت کاری است.
هیچ فیلمی بدون بازی خوب بازیگرانش نمی تواند ارتباط خوبی با مخاطبانش برقرار کند مخصوصاً فیلم های حوزه دفاع مقدس که قهرمانانش قهرمان های واقعی هستند و بازیگر باید بتواند با هنرش شرایط، انسانیت و شجاعت صاحب نقش را برای مخاطب محسوس و ملموس کند.
بازی درخشان مرحوم فرج الله سلحشور در«پرواز درشب»، نقش آفرینی زیبای پرویز پرستویی در نقش حاج کاظم«آژانس شیشه ای»، بازی زیبا و احساسی مریلا زارعی در «شیار 143» و هنرنمایی تکنیکی هادی حجازی فر در«ایستاده در غبار» به فیلم هایشان روحی تازه بخشید.
سیدهادی حجازی فر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: بازی در نقش حاج احمد متوسلیان به لحاظ گریم و بدنی کار بسیار سختی بود اما با تمام سختی ها یک افتخار بزرگ در کارنامه کاری من به حساب می آید و برای خوب در آمدنش تمام تلاشم را کردم.
مریلا زارعی نیز در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما گفت: خدا را شاکرم که در نقش«الفت» بازی کردم. من نقش مادری را ایفا کردم که در جامعه آنقدر مظلوم و معصوم است که کمتر دربارهاش حرف زده می شود و دوست نداشتم در ایفای نقشم کم کاری کرده باشم تا شرمنده این مادران شوم.
سینمای دفاع مقدس همچون صاحبانش مظلوم است و خیلی کمتر از آنچه باید و شاید به آن توجه شده است. اگر چه پارسال اتفاقات بسیار خوبی برای این سینما افتاد اما نمی توان با اتفاقات مقطعی گفت که حال این سینما خوب است.
سینمای دفاع مقدس باید پوست بیاندازد و متناسب با نیاز زمان اتفاقات 8 سال دفاع مقدس را به تصویر بکشد و از نظر محتوا و ساختار چنان قوی باشد که در جهان قد علم کند و بدرخشد.
سینمای دفاع مقدس به دلیل هزینه های بالا و زمان بر بودن تولید، پیش تولید و پس تولید نمی تواند بدون حمایت بخش دولتی رو به جلو حرکت کند و مسئولان سینمای ما باید برای موفقیت بیشتر این سینما بیش از پیش از آن حمایت کنند.