آغاز تبدیل پل فلزی کریمخان به پل کامپوزیت بتنی ؛ بزودی
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، از آغاز عملیات تبدیل پل فلزی کریمخان به پل کامپوزیت بتنی بلافاصله پس از رفع تداخلات کاری با پروژه احداث خط 6 مترو خبر داد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، مهندس علیرضا جاوید که در حاشیه نشست کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران سخن میگفت، با بیان این که روند تبدیل پلهای فلزی شهر تهران به پلهای کامپوزیت بتنی، ابتدا در قالب یک طرح آزمایشی در مورد پل کریمخان انجام خواهد شد، افزود: این پروژه در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد و متعاقب برچیده شدن شفتهای هوادهی خط 6 مترو از محوطه زیر پل کریمخان آغاز میشود.
جاوید راهبرد کلی این پروژه را شامل حفظ پایهها و شاهتیرهای فلزی و احداث یک دال بتنی با ضخامتی حدود 10 سانتیمتر به جای عرشه فلزی دانست و گفت: با تبدیل شدن این پل فلزی به یک پل کامپوزیت بتنی، نگهداری روکش پل کریمخان تسهیل خواهد شد و نیاز به استفاده از پوششهای گرانقیمت و غالبا کم دوام اپوکسی در این پل سواره رو برای همیشه برطرف میشود.
وی با اشاره به اینکه فرسایش درزهای طولی و عرضی از دیگر مشکلات و آسیب های رایج پلهای فلزی به شمار می آید، از حذف قابل توجه تعداد این درزها در نتیجه بتنی شدن عرشه پلها خبر داد و گفت: تبدیل پلهای فلزی شهر تهران به پلهای کامپوزیت بتنی، راهکاری مناسب برای بهینه سازی هزینههای نگهداری و مرمت این دسته از پلها است که در صورت مشاهده بازخوردهای عملکردی مثبت در پل کریمخان، در مورد سایر پلهای فلزی نیز در دستور کار قرار میگیرد.
شهر تهران دارای 7 پل سوارهرو فلزی شامل پل تقاطع خیابانهای حافظ و طالقانی، پل تقاطع خیابان های حافظ و جمهوری، پل چوبی، پل کالج، نصر، آزمایش و کریمخان است. فرسودگی روکش، از کار افتادگی نئوپرنها و فرسایش درزهای طولی و عرضی، از شایع ترین آسیبهایی است که در این دسته از پلها رخ میدهد.