اخوندی اظهار کرد: با این سامانه به سمت تخصیص دقیق منابع و مکان ها برای اصلاح و تعمیر می رویم و این پایگاه داده باید روزآمد شود و در آغاز این راه هستیم.
وزیر راه و شهرسازی از آغاز بازآفرینی و تحول بنیادین در صنعت راهداری کشور با راه اندازی سامانه PMS خبر داد.
عباس آخوندی در مراسم افتتاح سامانه مدیریت و نگهداری روسازی راهها که امروز در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد ، گفت : بهرهبرداری از این پروژه، آغاز تحول جدید و بنیادین در صنعت راهداری کشور است و با یک پیمایش سریع میتوان ارزیابی دقیقی از راههای کشور به دست آورد.
وی اظهار داشت : اصلیترین بحث، دستیابی به بهرهوری است و وظیفه ما حفاظت از ثروت عظیم ملی شامل جادههای درون و برونشهری به ارزش 70 میلیارد دلار است.
آخوندی افزود: بهرهوری باید هدف اصلی ما باشد و افزایش نرخ بهرهوری سودمندترین و خردمندانهترین ثروتی است که هماکنون در اختیار ما قرار دارد.
آخوندی با بیان اینکه در ایران ذهنیت افکار عمومی عمدتا بر افتتاح پروژهها استوار است ، گفت: بهرهوری سامانه PMS بیش از افتتاح چند پروژه اهمیت دارد.
وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: در واقع PMS بازآفرینی و تحولی جدید در راهداری و یک برداشت فوقالعاده است به طوری که با یک پایش سه ماهه میتوان به یک برداشت کامل از همه راههای شریانی ایران رسید که این برداشت با نمونههای سنتی کاملا متفاوت است و واقعا ، تحول بنیادین محسوب میشود.
وی همچنین پایگاه دادهای را که با این سامانه ایجاد میشود ، بزرگترین ثروت و ابزار کار سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای خواند و گفت: تمام اطلاعات برای تخصیص منابع جهت ترمیم و بهسازی رویه راهها در اختیار سازمان قرار دارد تا سازمان بتواند تعیین اولویت کند، لذا ما در حال حرکت به سمت افزایش بهرهوری و دقت در تخصیص منابع، افزایش دقت در انتخاب راهها و افزایش دقت در انتخاب مکانها برای اصلاح، تعمیر و نگهداری هستیم.
آخوندی با اشاره به تحولی که در فناوری این سامانه ایجاد شده است ، گفت : تلفیق دانش فناوری اطلاعات و عمران و حمل و نقل بسیار مبارک است و باعث افزایش بهرهوری میشود. به طور قطع این موضوع باعث تغییر در نحوه ساختاری استانها و نحوه مدیریت راهداری کشور میشود و اقدامات پیشگیرانه میتواند نسبت به اقداماتی که بعد از وقوع حوادث انجام میشود، بسیار موثرتر باشد.
عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد : پایگاه اطلاعاتی PMS میتواند با پایگاههای اطلاعاتی نگهداری ابنیه فنی شامل پل و تونل و پایگاه اطلاعاتی نقاط پرحادثه یکپارچه شود و به حفاظت از جان مردم کمک کند و از جهت ارتقای کیفیت راهها نیز میتواند مستقیم بر افزایش بهرهوری وسایل حمل ونقلی و عابران تاثیر بگذارد.
وی خاطرنشان کرد: این سامانه بر کاهش هزینههای راهداری تاثیر میگذارد و راه را برای بهینهسازی هزینه راهداری باز میکند.