شرایط رقابت برای تولیدکنندگان داخلی و خارجی پوشاک باید عادلانه شود
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکندگان پوشاک ایران گفت: بزرگترین خواسته ما در داخل ایجاد شرایط برابر با خارجی ها است .
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکندگان پوشاک ایران گفت: بزرگترین خواسته تولیدکنندگان پوشاک از دولت و به ویژه وزارت صنعت به عنوان متولی صنعت پوشاک این است که از عرضه کالاهای جعلی و قاچاق در سطح کشور جلوگیری کند.
مهدی یکتا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما افزود: عرضه کالاهای قاچاق، ضربه بزرگی به برندهای ایرانی وارد می کند ضمن اینکه اعتماد مصرف کننده ها را از بین می برد و ارزشهایی را نیز حاکم کرده است از طرفی هزینه های حضور برندهای خارجی در بازار ایران بسیار پایین تر از برندهای داخلی است که همه اینها سبب می شود که شرایط رقابت برای داخلی ها بسیار سخت تر از خارجی ها باشد.
وی اضافه کرد : امسال دوره خاصی برای صنعت پوشاک است زیرا با تاکیدات مسئولان عالی نظام برای مبارزه با قاچاق و اعتلا بخشی به کالای ایرانی، برخوردها در سطح عرضه با کالای قاچاق شروع شده است که اگر به همین روال ادامه یابد در 3 تا 4 سال آینده می توانیم سهم بازارمان را تا 50 درصد افزایش دهیم به شرط اینکه موانع و مشکلاتی که از سوی نهادهای مختلف با آن درگیر هستیم کمتر شود.
یکتا افزود: برای بالا بردن تابلوی تبلیغاتی تولید داخل مشکل داریم و ایی در حالی است که همه فروشندگان کالاهای خارجی به راحتی انواع تبلیغات و بیلبوردهای تبلیغاتی را در اختیار دارند.
وی گفت: برند ایرانی به محض اینکه می خواهد تابلوی خود را به نمایش بگذارد انواع نهادها به بهانه اینکه نام برند باید ثبت شود و در فرهنگ لغت دارای مفهوم خاص باشد برای تبلغات تولید داخل اخلال ایجاد می کنند.
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکندگان پوشاک ایران گفت: حداقل خواسته ما این است که این مشکلات را نداشته باشیم و تولیدکننده دلش به این خوش باشد که به جای واردات از تولید داخل حمایت می شود و زمینه اشتغال عده ای را فراهم کرده است.
یکت افزود: هم اکنون 200 واحد بزرگ صنعتی و 20 هزار واحد صنفی کوچک در صنعت پوشاک فعال هستند که 3 و نیم میلیون نفر اشغال مستقیم را ایجاد کرده اند.
یکتا گفت: نمایشگاه پوشاک عرصه ای برای بالا بردن سهم پوشاک داخلی است که هم اکنون سهم 30 درصدی از بازار داخل را دارد همچنین فرصتی است تا تولیدکنندگان و برندهای ایرانی به واحدهای توزیع و مراکز خرید متصل شوند و از طریق شعبات و نمایندگی ها بتوانند سهم خود را در بازار داخل افزایش دهند.
وی با بیان اینکه حضور خارجی ها در نمایشگاه بسیار مهم است، افزود : اصل رقابت را منتفی نمی دانیم و حاضر به رقابت هستیم اما شرایط برای رقابت تولیدکنندگان داخلی و خارجی عادلانه نیست و همیشه حتی در برگزاری نمایشگاه هم بی عدالتی ها در برخورد با تولیدکنندگان داخلی دیده می شود.