پور سید آقایی اعلام کرد : امروز سیر قطار در مسیر تهران - مشهد به 10 ساعت کاهش یافته است و سرعت قطارها در این مسیر کمتر از 140 کیلومتر در ساعت نیست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ محسن پورسیدآقایی گفت : آمار ایستگاه های فیزیکی و مجازی در این مسیر به 150 ایستگاه افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه شاهد کیفیت پایین زندگی در کلانشهرها هستیم، گفت: به عنوان مثال شاخص کیفیت زندگی در تهران بسیار پایین تر از سطح جهانی است و علت آن آلودگی هوا ترافیک و ساختار شهرسازی است که آرامش را از ساکنان این شهرها گرفته است.
وی افزود : این در حالی است که با توسعه حمل و نقل حومهای آرامش به کلانشهرها برمیگردد چرا که مردم نیز انتظار دارند که در حومه کلانشهرها در خانههایی بزرگتر و آب و هوایی سالم تر زندگی کنند و از طریق قطار حومه به داخل شهر تردد داشته باشند.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به اینکه راه آهن در بخش سیستم علائم و ارتباطات، فعالیتهای خاصی را انجام داده است، گفت: همه شبکه ریلی به سیستم کنترل اتوماتیک ATC مجهز شده است.
وی ادامه داد: این سیستم خطای انسانی را کاهش می دهدو مانع سرعت میشود و اگر اتفاقی برای مردم رخ دهد قطار متوقف خواهد شد.
مدیرعامل راهآهن درباره تشکیل شرکت قطارهای حومهای هم گفت :دولت لایحه تشکیل شرکت قطارهای حومهای را در برنامه ششم به مجلس ارائه کرده و منتظر تائید مجلس است ، تشکیل شرکتهای جدید در اختیار دولت نیست اما با حمایت نمایندگان از بخش ریلی امیدواریم این هدف محقق شود.
وی ادامه داد : از ابتدای زمستان امسال 350 دستگاه واگن بالای 50 سال از رده خارج میشود.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: تا پایان امسال، 235 دستگاه وارد ناوگان میشود که شامل واگنهای نو و دست دو خواهد بود و البته مجوز واگنهای دسته دو از دولت قبل صادر شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: راه آهن آستارای ایران - آستارای اذربایجان برای تکمیل 550 میلیون دلار اعتبار لازم دارد که تملک اراضی نیز در این عرصه مهم است.
وی همچنین درباره راهآهن چابهار زاهدان گفت: این مسیر پس از توسعه بندر شهید رجایی تکمیل خواهد شد و طی بخشنامه سازمان بنادر، هر ترمینالی که در بنادر ساخته میشود، باید به خطوط ریلی متصل شود.
پورسید آقایی با تاکید بر اینکه حمل بار در بندر شهید رجایی توسط راه آهن سه برابر افزایش یافته است ، گفت : فعلا سهم ریل در جا به جایی بار بندر شهید رجایی 15درصد است و برنامه ریزی کردیم این رقم در کل بنادر کشور به 30 درصد افزایش یابد.
وی ضمن انتقاد از برخی سیاست ها که موجب شد ایستگاه های راه آهن در خارج از شهرها ساخته شوند، گفت: راه آهن اصفهان - شیراز با یک هزار میلیارد تومان اعتبار ساخته شد که کارایی مناسبی ندارد.
وی افزود: در این دولت سیاستهای اصلاح شد مثلا ایستگاه شهر همدان را به داخل شهر منتقل کردیم چون 12 کیلومتر خارج شهر بود.
مدیرعامل راهآهن گفت: در وزارت راه و شهرسازی کمیته مرکب از راه آهن، معاونت شهرداری وزارت راه و شرکت راه و توسعه تشکیل شده است تا در ایستگاههای راهآهن جدید در داخل شهرها اعمال نظر کنند.
وی ادامه داد: فعلا در حال خرید اراضی برای انتقال ایستگاه ر اه آهن همدان به داخل شهر هستیم همچنین در شهر رشت نیز ایستگاه راه آهن در میدان گیل این شهر ساخته میشود.
پورسید اقایی تاکید کرد: هر خط آهنی که این دولت میسازد باید ایستگاه راه آهن آن در داخل شهر باشد و اگر استانی مخالف با این امر بود آن خط آهن را نمیسازیم چرا که توجیه علمی و منطقی ندارد.
وی افزود: در حال حاضر مطالعه برای انتقال ایستگاه راه آهن شیراز از محل فعلی به مرکز شهر شیراز انجام می شود البته موضوع قطارهای حومهای را در شیراز دنبال میکنیم که مقرر شد ایستگاه فعلی راه اهن شیراز به ایستگاه قطار حومه اختصاص یابد و سپس با تملک اراضی در داخل شهر شیراز ایستگاه جدید را آنجا بسازیم.
مدیرعامل راهآهن تاکید کرد: وجود بیش از یک ایستگاه در کلانشهرها همانند شهرهای بزرگ دنیا امری ضروری است .
وی تاکید کرد: انتقال ایستگاه راه آهن به خارج از شهرها فقط به بروز مشکلات برای مسافران و افزایش ترافیک میانجامد.
اظهار داشت: سال 86 مقرر شد وزارت راه 100 هزار تن ریل از کشور اسپانیا خریداری کند، اما در آن زمان موضوع در وزارت اقتصاد مصوب نشد، چون اعلام کردند که ریل تولید داخل ساخته خواهد شد.
وی ادامه داد: از آن زمان تاکنون هنوز ریل تولید داخل ساخته نشده است و ما هم نمیتوانیم اجرای پروژهها را در این باره متوقف کنیم، اما برای آنکه به تولید داخل هم صدمهای وارد نشود، تلاش کردهایم در کنار خریدهای خارجی نگاهی هم به تولید داخل داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز 50 هزار تن ریل از محل فاینانس و تسهیلات 12 ساله با پیش پرداخت 20 میلیارد تومان از کشور هند خریداری شده که اگر میخواستیم همین میزان ریل را از داخل به صورت نقد تهیه کنیم 400 میلیارد تومان اعتبار میخواست.
پورسید آقایی گفت: به موازات آن خرید ریل از داخل را در دستور کار قرار دادهایم؛ راه آهن 200 میلیارد تومان بابت حمل بارهای ذوب آهن از آنها طلب دارد، اما ما به پیشنهاد شرکت ذوب آهن مطالبات خود را دریافت نکردیم، تا در احداث خط ریل سازی در ذوب آهن هزینه شود.
وی گفت : قرار بود تیرماه امسال ریل ملی ساخته شود اما به مهرماه موکول شده است.
وی گفت: فعلا مجوز خرید 40 هزار تن ریل تولید داخل را از سازمان مدیریت اخذ کردهایم که البته قیمت آنها 30 یورو از نرخهای جهانی بیشتر است و در مقایسه با نرخهای چینی این ریلها 30 درصد گران تر است، اما تلاش برای حمایت از تولید داخل همچنان در اولویت است.