تجلیل از جایگاه ایران در توسعه حملونقل ریلی و چندوجهی در تراسیکا
دبیرکل تراسیکا در دیدار با مدیرعامل راهآهن از نقش و جایگاه حملونقل ریلی ایران در تراسیکا، ترانزیت ریلی بار شرق چین به اروپا و آسیای میانه
تجلیل کرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ محسن پورسید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی میزبان میرچا چوبراگا دبیرکل کریدور تراسیکا در شرکت راهآهن ایران بود و در این دیدار به برنامههای ایران در توسعه حمل و نقل ریلی و اتصال به شبکههای ریلی بینالمللی پرداخته شد.
در ابتدای این دیدار چوبراگا به نقش و جایگاه ایران در تراسیکا تاکید کرد و گفت: ایران نقش مهمی در میان 13 کشور عضو تراسیکا ایفا میکند اما نکته قابل توجهی که میخواهم در این جلسه عنوان کنم پاسخی برای مساله کاهش زمان و فاصله در بخش بار است و بیش از 5 کشور در اجرای این طرح اعلام آمادگی کردهاند و کشورهای آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، قرقیزستان و تاجیکستان توافقنامهای در این خصوص امضا کردهاند.
همچنین کشورهای اوکراین، رومانی و قزاقستان نیز با اعلام درخواست خود برای پیوستن به این توافق، اعلام آمادگی کردهاند.
وی افزود: در حال حاضر فرصت خوبی برای من ایجاد شده تا ایران را برای پیوستن به این توافق دعوت کنم زیرا ایران شرایط خوبی برای همکاری در حملونقل چندوجهی دارد.
دبیرکل تراسیکا با اشاره به اقداماتی که در سطح کمیسیون در حال انجام است ، گفت : در حال حاضر در تلاش هستیم تا شرایطی را برای کاهش بروکراسی، رفع موانع گمرکی و ایجاد یکسری اسناد واحد و ویژه اعضای کریدور و موانع فیزیکی در طول کریدور تراسیکا ایجاد کنیم.
چوبراگا خاطرنشان کرد: این توافقنامه برای تمام کشورها باز است تا کشورهای دیگر مانند هندوستان، پاکستان و یونان نیز به این کریدور بپیوندند.
دبیرکل تراسیکا با بیان اینکه «فکر میکنم باید در زمینه حملونقل ریلی تلاش بیشتری انجام شود» گفت: در این صورت میتوانیم شرق چین را به بندر باتومی در گرجستان و باکو در آذربایجان و گرجستان را به قزاقستان متصل کنیم. طبق مطالعاتی که انجام شد متوجه شدیم که پیمایش این مسیر 8 روز به طول میانجامد. و این زمان کم باعث میشود به این فکر کنیم که باید حمل و نقل ریلی در تراسیکا را توسعه دهیم.
پورسیدآقایی در ادامه این جلسه اظهار داشت : اگرچه ما بر روی این مسئله و امکاناتی که تراسیکا فراهم کرده تمرکز کردهایم، اما برغم اینکه ایران عضو کریدور تراسیکا است ، به دلیل متصل نبودن به این شبکه ریلی در واقع نمیتواند از سایر کشورهای عضو این کریدور بهرهای داشته باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود : در حال حاضر ما ارتباط زیادی با ترکمنستان و ترکیه از طریق حملونقل ریلی داریم و برنامههای متعدد توسعه برون مرزی شبکه ریلی به آذربایجان از طریق آستارا، مرز سرخس در شرق به مرز رازی در غرب کشور، همچنین اتصال راهآهن بندرعباس به آستارا و سپس به مسکو را در دستور کار داریم.
پورسید اقایی گفت : راهآهن ایران برای اتصال ریلی ایران به ترکمنستان از دو مسیر سرخ و اینچه برون ایجاد شده و در آینده نزدیک به قزاقستان و افغانستان نیز متصل خواهیم شد.
وی افزود : همچنین خط جدیدی از چین شروع میشود و با عبور از قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان تا ایران تحت برنامه است و برنامه جدیدی برای اتصال چین به تاجیکستان و افغانستان نیز مطرح شده که فقط در حد یک پلان(طرح) مطرح شده و هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
مدیر عامل راه آهن ایران تصریح کرد: امروز ما مشتاق به ترانزیت کالا از چین به غرب هستیم و سوال اصلی اینجاست که چگونه میتوانیم نقش پررنگتری در تراسیکا ایفا و از ظرفیتهای داخلی استفاده کنیم؟
دبیرکل تراسیکا در پاسخ به این سوال گفت : مشکل اصلی در این میان موانع گمرکی، تنوع کشورها و اسناد حمل است که در حال تلاش برای رفع موانع گمرکی و تنظیم یکسری اسناد واحد برای تمام گمرکات کشورهای عضو این کریدور هستیم و از وزیر راه و شهرسازی ایران خواستم از طریق متخصصان به ما کمک کند تا اسناد حمل با همکاری سایر متخصصان از آذربایجان، گرجستان و ارمنستان تهیه شود و سپس در اختیار شرکت های حملونقلی قرار گیرد تا بتوانیم در پایان سال کار را شروع کنیم.
وی افزود: تلاش ما بر این است که زمان قرار گرفتن این اسناد در دست سایر کشورها مورد قبول واقع شود تا حملونقل ریلی و حملونقل چند وجهی بدون مشکل در تراسیکا انجام شود و تمام تلاش خود را انجام خواهم داد؛ زیرا هدف ما ایجاد حملو نقل چند وجهی میان ریل، جاده و دریا است و اگر شما متخصصان خود را به ما معرفی کنید این اسناد بهتر تنظیم خواهد شد.
چوبراگا در پاسخ به سوال پورسیدآقایی مبنی بر اینکه «آیا تعرفه خاصی برای هر یک از مُدهای حملونقلی در تراسیکا در نظر گرفتهاید؟» گفت: انجام شده است اما این مساله باید با هماهنگی دولتها انجام شود تا بتوانیم نرخ واحد داشته باشیم. قزاقستان برای انجام این اقدامات بسیار کشور بزرگ و همواری است و قطارها فقط در دو نقطه گمرکی توقف میکنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به ترکمنستان اشاره کرد و گفت: چرا ترکمنستان در تراسیکا عضو نمیشود؟
دبیرکل تراسیکا هم در پاسخ گفت : از آنها خواستم که عضو تراسیکا شوند و در مقابل آنها قول دادند که همکاری و کمک خواهند کرد و در کنار ما خواهند بود اما حاضر به عضویت در این کریدور نیستند. این مساله بسیار عجیبی است، اما به ما تضمین دادند که برای کمک دریغ نخواهند کرد.
وی در ادامه با اشاره به منابع مالی ترکمنستان برای انجام عملیات عمرانی گفت: اتحادیه اروپا برنامههای با عنوان کمک فنی(physical assistance) را به صورت فاینانس ارائه می کند که ترکمنستان در اروپا از آنها بهره میبرد. البته ترکمنستان امسال مشکلات زیادی داشت و اروپا به دلیل مشکلات داخلی نتوانست در خصوص «کمکهای فنی» کمک قابل توجهی داشته باشد و ترکمن ها از کمکها برای تراسیکا نیز استفاده میکند. همچنین اقدامات گستردهای در زمینه حملونقل هوایی انجام داده است. اما علت اینکه چرا نمیخواهند عضو کریدور تراسیکا شوند برای ما نیز سوال است.
پورسیدآقایی در ادامه با اشاره اظهارات چوبراگا نسبت به چگونگی بهره مندی ایران از کمکهای فنی اروپا سوالی مطرح کرد.
دبیرکل تراسیکا در پاسخ گفت: این سوال خوبی است در حال حاضر ما موفق شدیم با استفاده از کمکهای فنی دو پروژه را تکمیل کنیم اما هیچ مذاکرهای برای پروژههای جدید نداشته ایم و الان هیچ مشکلی برای ایران جهت استفاده از این کمکها وجود ندارد زیرا بعد از لغو تحریمها ایران نیز میتواند از این کمکها استفاده کند و هریک از کشورهای تراسیکا از این کمک ها بهرهمند شوند سایر اعضا نیز در نهایت از اقدامات انجام شده بهره لازم را خواهند برد.
وی یادآور شد: کمکهای فنی به ابربرنامه هایی مانند ایمنی، ایمنی راهها، آلودگی هوا و ترخیص کالا اختصاص مییابد که مبلغ این کمک سالانه 187 میلیون یورو است و ایران نمی توانست در زیر فشار تحریمها از آن استفاده کند.
مدیرعامل شرکت راه آهن همچنین نظر خود مبنی بر اتصال تراسیکا به جنوب ایران از طریق کریدورهای داخلی را مطرح کرد و نظر دبیرکل تراسیکا را جویا شد.
چوبراگا با بیان اینکه «تمام کریدورهای ایران میتوانند زیر پرچم تراسیکا باشند» گفت: زمانی که به فکر توسعه کریدور تراسیکا افتادیم، متوجه شدیم که امکانات خوبی در ایران فراهم شده است و این فرصت خوبی برای سرمایه گذارانی به شمار می رود که میخواهند امکانات خود را به اشتراک بگذارند و من فکر می کنم لجستیک پارکها و بنادر خشک فرصت خوبی برای ارتقا امکانات است. به طور مثال در زمان سفر به تاجیکستان متوجه شدم که آنها به دنبال یک مرکز عملیات لجستیک هستند.
در ادامه معاون وزیر راه و شهرسازی ایران به حمل کانتینری از طریق راهآهن به منظور انتقال بارهای چین به آسیای میانه از طریق ایران اشاره و پیشنهادهایی در این مورد مطرح کرد و نظر دبیرکل تراسیکا را خواستار شد.
چوبراگا گفت : طبق اطلاعاتی که در اختیار من قرار دارد، کشورهای قزاقستان، آذربایجان و گرجستان با چین یک پیمان ریلی امضا کردهاند. البته با مذاکراتی که در دیدار با نمایندگان قزاقستان مطرح شد، مشکلی برای کمک به تراسیکا ندارند و ورود سایر کشورها به این پیمان ندارند به طوری که کشورهای ترکمنستان نیز به این پیمان پیوستهاند.