گزارش//
دستان نسبتا خالی سینما در بخش دینی مذهبی
هزینه های سنگین تولید، حمایت کم سازمان سینمایی در نمایش و کمبود خلاقیت و جاذبه در روایت و پرداخت فیلم های دینی مذهبی، دست سینما را در این طبقه نسبتاً تهی کرده است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما تا قبل از انقلاب اسلامی سینمای ایران از نظر اخلاقی و مذهبی حرفی برای گفتن نداشت و تنها
![دستان نسبتا خالی سینما در ژانر دینی مذهبی دستان نسبتا خالی سینما در ژانر دینی مذهبی](/files/fa/news/1395/4/6/239888_478.jpg)
قشر مشخصی از جامعه را به سوی خود می کشاند. بعد از انقلاب اسلامی سینمای ما پوست انداخت و با ورود کارگردانانی چون رسول ملاقلی پور، ابراهیم حاتمی کیا، مهدی فخیم زاده و داوود میرباقری و ... رنگ ارزشی به خود گرفت.
در گونه و دسته دینی و ارزشی تلویزیون بسیار پر رنگ تر و موفق تر از سینما عمل کرده است.
در سینمای ما فیلم هایی در باره پیامبران ساخته شده که عظیم ترین آن از نظر لوکیشن و پروداکشن فیلم سینمایی«محمد رسول الله(ص)» به کارگردانی مجید مجیدی به حساب می آید.
فیلم های سینمایی روز واقعه شهرام اسدی و رستاخیز احمد رضا درویش از فیلم هایی هستند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به روایت زندگی امامان معصوم می پردازند.
اینکه در سینمای ایران هر چند سال یک بار یک فیلم درباره الگو های دینی ساخته می شود مسئله ای است که نیاز به بررسی و آسیب شناسی دارد زیرا سینما به عنوان فراگیرترین رسانه تصویری بعد از تلویزیون و رسانه ای که مردم خودشان برای دیدن فیلم آن را انتخاب می کنند می تواند در جا انداختن یک آیین و سبک زندگی یا به فراموشی سپردن آن نقش بسزایی داشته باشد.
جبار آذین منتقد سینما در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره این مسئله گفت: سینمای دینی و ارزشی ما از گونه های تعیین کننده و اصلی سینمای ما به حساب می آید که می تواند جهت سینما را تعیین کند.
وی افزود: در این سال ها به علل مختلف هنرمندانی که گرایش مذهبی دارند تلاش کردند تولیداتی را داشته باشند که این تولیدات را می توان به چند دسته تقسیم کرد. یکسری از فیلم ها از نظر محتوا غنی بودند اما استانداردهای فنی و کیفی لازم را نداشتند و نتوانستند سینمای ارزشی ما را به بالندگی برسانند.
فیلم هایی مثل «محمد رسول الله (ص)» هم با داشتن استانداردهای سینمایی در زمینه محتوایی و فنی قابل قبول بودند.
آذین درباره علل تولید کم سینمای ایران در زمینه دینی مذهبی افزود: نگاه غیرتخصصی یکسری از مدیران سینمایی، رونق گرفتن بازار فیلم های شبه فیلم فارسی و نگاه برخی از سینماگران جوان به سینمای غرب سبب شده است تا تولیدات زیادی در این حوزه نداشته باشیم.
وی گفت: این گونه فیلم ها نیازمند حمایت مادی و معنوی مدیران سینمایی هستند و وقتی ساخت این گونه فیلم ها در جدول کاری آنها قرار نمی گیرد و فیلم های تجاری بازار سینما را اشغال می کند انگیزه ها برای ساختن این نوع فیلم ها کم می شود.
هزینه زیاد تولید فیلم های ارزشی و ترس از برنگشتن سرمایه هم نکته ای است که تهیه کنندگان زیادی آن را علت تولیدات کم سینمای ارزشی می دانند.
ید الله صمدی تهیه کننده، نویسنده و کارگردان سینما هم درباره علت کم ساخته شدن فیلم درباره ائمه به خبرنگار ما گفت: چند روز پیش برای دیدن فیلم به سینما فرهنگ رفته بودم و دیدم تماشاگران یک فیلم ارزشی به اندازه نصف فیلم دیگر بودند. این روزها ذائقه مخاطبان سینما تغییر کرده است و فیلمسازان متناسب با آن فیلم می سازند.
وی افزود: مردم ما مسلمان هستند و ائمه را دوست دارند اما شاید تولید یکسری تله فیلم ضعیف در این حوزه هم یکی از عواملی باشد که مخاطب را به سمت رفتن به سینما برای دیدن چنین فیلم هایی تشویق نکند.
صمدی گفت: فیلم هایی که درباره معصومین ساخته می شود باید از جانب دولت حمایت شوند زیرا اگر در بخش خصوصی ساخته و شبیه بقیه فیلم ها اکران شود در گیشه شکست می خورد و از آنجایی که تهیه کنندگان به فکر بازگشت سرمایه شان هستند سراغ ساختن این فیلم ها نمی روند.
البته حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این گفته بود از فیلم سازانی که فیلم ارزشی بسازند حمایت می شود به تازگی غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش هم اعلام کرده است که این شورا برای هر نوع همکاری به منظور اکران ویژه فیلم های ارزشی، حوزه مقاومت و دفاع مقدس آمادگی دارد.
باید دید این امتیازها می تواند انگیزه فیلم سازان برای فیلم سازی در زمینه ائمه را افزایش دهد و گنجینه های تصویری ماندگاری در سینما از این بزرگواران به جای بگذارد.