مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی گفت : در دوره جدید به دنبال جایگاه منطقه ای و جهانی خود هستیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمدرضا اللهیار در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت : بندر شهید بهشتی در چابهار به بندر اقیانوسی تبدیل می شود تا کشتی های بزرگ در آن پهلو بگیرند.
وی افزود : بندر شهید رجایی هم به نسل جدید بندری تغییر می کند تا میزبان مستقیم کشتی های طرف های تجاری ایران شود.
اللهیار گفت : در دوره تحریم اگر چه مشکلاتی وجود داشت اما مهندسان ایرانی به سطحی از توانمندی در ساخت تجهیزات و توسعه بنادر رسیدند که امروزه باید آن را توسعه دهیم و توان صادراتی هم داریم.
وی افزود : با آغاز اجرای برجام شرکت های کشتیرانی بین المللی خطوط تجاری خود را به بنادر ایران افزایش دادند و در عرصه های توسعه بنادر هم در صورت نیاز از امکانات و فناوری خارجی استفاده خواهیم کرد تا به جایگاه شایسته خود در عرصه تجارت دریایی و بندری دست پیدا کنیم.
وی افزود : استفاده از راهگذر بندری و دریایی ایران توجیه اقتصادی دارد و طرف های تجاری دوست ندارند با دور زدن ایران هزینه ها را افزایش دهند.
بندر چابهار آمادگی کامل پاسخگویی به خدمات خطوط کشتیرانی بزرگ برای تخلیه و بارگیری کالا را دارد و امکان پهلوگیری کشتیهایی 80 هزار تنی در بندر چابهار وجود دارد.
بنابر این گزارش کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس و دریای عمان در زمان تحریم به دلیل وجود محدودیتها از مرزهای آبی ایران استفاده نمیکردند و با وجود هزینههای زیادی که متقبل میشدند کالای خود را از مسیرهای طولانی جابهجا میکردند اما امروز خوشبختانه مشکل محدودیتها رفع شده است.
کشورهای دیگر برای ترانزیت کالا از مسیر بندر چابهار استفاده نمیکردند و به اجبار از مسیرهایی دیگری کالاهای خود را ترانزیت میکردند که البته از لحاظ اقتصادی برای آنها سودی و با برداشته شدن تحریمها خیلی از کشورها برای ترانزیت کالای خود از بندر چابهار راغب هستند و نمیخواهند هزینه اضافی بپردازند.
فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی در حال تکمیل است که پیشرفت 65 درصدی دارد و تا پایان سال اینده بهرهبراری خواهد شد.
ظرفیت کل دو بندر چابهار 2.5 میلیون تن است که با بهرهبرداری از فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی ظرفیت تخلیه و بارگیری به 8.5 میلیون تن در سال خواهد رسید.