نقش محوری ایران در کریدورهای شمال -جنوب و شرق – غرب
رئیس کمیته ترانزیت راه آهن با اشاره به رشد 95 درصدی ترانزیت گفت : ایران در کریدورهای شمال -جنوب و شرق – غرب نقش محوری دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛غراوی عضو هیات مدیره و رئیس کمیته ترانزیت راه آهن درهمایش معرفی ظرفیت های مرز اینچه برون درمسیرکریدور ریلی ایران ، ترکمنستان و قزاقستان ضمن اشاره به فرصت های جدید وبسیار مناسب سرمایه گذاری در اینچه برون گفت : این دستاورد در چارچوب مدیریت جهادی است.
وی گفت : ترانزیت ریلی در دو سال اخیر تحول قابل ملاحظه ای داشته که موجب ارتقاء و بهبود جایگاه ترانزیت ریلی در کشور شده است.
غراوی افزود : امروزه ترانزیت به دلیل ارزش افزوده بالا وبازگشت سریع سرمایه مورد توجه جدی کشورها بوده وبه عنوان منبع درآمد مطمئن مطرح است از این رو رقابت تنگاتنگ وفشرده ای بین کریدورهای رقیب جهت جذب حداکثری ترانزیت درجریان است.
وی افزود: راه آهن ایران نیز به تبع وضعیت خاص جغرافیایی کشور و امکان دسترسی کشورهای محصور درخشکی آسیای میانه به آبهای آزاد بین المللی می تواند نقش محوری در کریدور شمال -جنوب و کریدروشرقی- غربی ایفا کند.
رئیس کمیته ترانزیت راه اهن دستاورد بسیار چشمگیر ترانزیت ریلی در سال 94 و 95 را در مسیر مدیریت جهادی برشمرد و گفت: ترانزیت ریلی در دوسال اخیرتحول قابل ملاحظه ای داشته وهمزمان با روی کارآمدن مدیریت جدید راه آهن و تشکیل کمیته ترانزیت در اواخر سال 92 نه تنها روند منفی ترانزیت ریلی سال92 متوقف شد بلکه با چرخش قابل ملاحظه ؛در سال 93 رشد مناسب 50 درصدی و درسال 94 نیز رشد جهشی 95 درصدی را شاهد بوده که موجب بهبود جایگاه ترانزیت ریلی در کشور شد.
به گفته وی این اتفاق موجب شد تا سهم 4 درصدی ترانزیت ریلی درسال 92 به 12.3 درصد درسال 94 برسد که نسبت به سال 93 بالغ بر 100 درصد و نسبت به سال 92 بیش از 300 درصد رشد داشته است.
رئیس کمیته در مورد اهمیت ترانزیت تصریح کرد: ارزش افزوده حاصل از حمل ترانزیت بیش از 4 برابر حمل و نقل داخلی است و به عبارت دیگر درآمد حمل یک تن بار ترانزیت معادل حمل 4 تن بار درحمل داخلی است بنابراین هر اقدامی در جهت تقویت ترانزیت تاثیر گسترده ای در منافع و درآمدهای راه اهن خواهد داشت.
غراوی به برخی از اقدامات 2 سال اخیر راه آهن در کسب این موفقیت اشاره کرد و گفت: تامین و واگذاری حدود 10 هزار واگن مورد نیاز به متقاضیان که موجب صرفه جویی و کاهش بالغ بر 20 میلیارد تومان شداز جمله این موارد است.
وی همچنین اولویت دادن به سیر واگنهای حامل بارهای ترانزیت ، شناسایی منابع و چشمه های بار منطقه ، مطالعات جامع و گسترده در مورد بازاریابی و کریدور های ی رقیب و اعمال سیاست های تخفیفاتی بی سابقه و مناسب قابل رقابت باجاده مانند تخفیف 30 تا 40درصدی در مورد محصولاتی مانند پنبه ، مواد سوختی ، گوگرد ، تخفیف 30 کود و آلومینیوم را از دیگر این اقدامات مطلوب صورت گرفته برشمرد.
رئیس کمیته ترانزیت افزود:سهم مرز سرخس درترانزیت ریلی کشوردر سال 94 حدود84 درصد، هرمزگان5 درصد و رازی11 درصد بوده این در حالی است که برغم گذشت یکسال و نیم از افتتاح مرز ریلی اینچه برون حمل و نقل از این مرز رونق چندانی نداشته و طی این مدت تنها حدود 54 هزار تن حمل و نقل بین المللی انجام شده و سهم اینچه برون از ترانزیت ریلی کشور تقریبا صفر بوده است.
غراوی در رابطه با تسهیلات حمل از اینچه برون گفت: برای اولین بار توافقات سه جانبه ای بین راه آهن ایران وترکمنستان و قزاقستان در مورد اجرای نرخ مشترک با سنت کیلومتر ثابت در مسیر سه کشور امضا شده است که انتظار می رود تاثیر خوبی در رونق حمل از این مرز داشته باشد.
نگاه حسابگری سرمایه گذاران برای سرعت، امنیت و هزینه صنعت ریلی
بهرهبرداری کامل از پتانسیلهای موجود راهآهن ، ایمنسازی بیشتر خطوط ریلی ، توسعه خطوط جدید ، ایجاد منابع پایدار برای توسعه ریلی و رفع موانع مالی از اهداف اصلی راه آهن است تا جایگاه خود را در بین دیگر شقوق حمل و نقلی ارتقا دهد.
به گزارش روابط عمومی راه آةن جمهوری اسلامی ایران ؛ راه آهن کشور ضمن عملیاتی کردن پروژه های عمرانی ، برنامه ها و سیاست ها را به سمتی سوق می دهد تا ضمن بهره برداری کامل از آنها مسیر را برای توسعه این صنعت گسترده تر کند.
بدون شک تدوین و اجرای برنامه های توسعه ای نیازمند تامین سرمایه ها و منابعی است که باید دست اندرکاران و مسئولان کشور در جهت تحقق آنها از هر گونه کوششی دریغ نکنند.
همان گونه که می دانیم صنعت ریلی نیازمند نگاه تجاری و بازرگانی است و برای اینکه مسیرهای ریلی توانایی رقابت با مسیرهای جادهای را داشته باشند، باید برای ورود بخش
خصوصی برنامه مشخصی را پیاده و برنامه اقتصادی مدونی را ترسیم کنیم.
با نگاهی به زیرساخت های ریلی و نیازمندی های این بخش متوجه می شویم که از برنامه اصلی یعنی تحقق اهداف چشم انداز 1404 کمی فاصله داریم ، بنابراین در مدت زمان کوتاهی بایستی پروژه های اولویت دار ریلی را بررسی و در جهت تکمیل آنها اقداماتی را انجام دهیم.
امروزه سرمایه گذاران با نگاهی اجمالی به بخش ریلی و بررسی سرعت، امنیت و هزینه آن متوجه این موضوع هستند که با ورود به صنعت ریلی می توانند در مدت زمان کوتاه بازگشت سرمایه را شاهد بوده و به سود و منفعت مورد نیاز خود برسند.
بنابراین صنعت ریلی و مدیران دست اندرکار این صنعت باید زمینه حمایت از سرمایه گذاران زیادی را به کلی پیاده سازی کنند تا بتوانند به اهداف اصلی این صنعت همانگونه که در سند چشم انداز مشخص و ترسیم شده برسند.
بدون شک با تکمیل زیرساختها کمک زیادی به تکمیل شدن دیگر برنامه ها و اهداف شبکه ریلی خواهد شد و توان رقابت را در عرصه بین المللی افزایش خواهد داد. این روزها حرف و حدیث ها برای تامین منابع مالی بخش ریلی بسیار است اما به نظر کارشناسان اقتصادی کشور، در صورتی که مدیران این بخش بتوانند از حضور بخش خصوصی و تعداد بیشتری از سرمایه گذاران این بخش بهره مند شوند، به طور حتم زیر ساخت های مهمی چون برقی کردن خطوط و بکارگیری قطارهای پر سرعت و تامین ناوگان مورد نیاز مسافری و باری تکمیل و در شبکه ریلی قرار خواهند گرفت.