سهم محصولات پتروشیمی از کل صادرات غیرنفتی در سال گذشته 33 درصد بود که امسال از 35 درصد فراتر خواهد رفت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ احمد مهدوی در نشست خبری با بیان اینکه صنعت پتروشیمی متکی به بازار داخلی نیست ، افزود : این صنعت در داخل کشور بدون رقیب است و به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی کشور جلوگیری از خام فروشی و توسعه صادرات را هدف قرار داده است.
وی گفت : میزان تولید واقعی صنعت پتروشیمی هر سال افزایش داشته است بطوریکه تولیدات این صنعت از 40.5 میلیون تن در سال 92 به 46.5 میلیون تن در پایان سال 94 رسید و پیش بینی می شود در سال 95 حداقل به حدود 50 میلیون تن افزایش یابد.
مهدوی با بیان اینکه دولت و مجلس باید نگاه ویژه ای به این صنعت داشته باشند ، افزود: سال گذشته 18.8 میلیون تن محصولات پتروشیمی صادر شد که نسبت به سال 93 نزدیک به 3 میلیون تن افزایش نشان می دهد ، ببینید صنعت خودرو چقدر صادرات داشته است ایا از صنعت پتروشیمی به اندازه خودرو صحبت و حمایت شده است ؟ آمار صادرات محصولات پتروشیمی به ما می گوید در این صنعت مزیت داریم و عقل و علم می گوید باید سراغ مزیت ها برویم.
وی با اشاره به سهم صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور گفت : امروز ما از نظر سهم در درامد ملی و درامد سرانه بعد از نفت حرف اول را در کشور می زنیم و هدف ما این است که با توسعه صنعت پرمزیت پتروشیمی بتوانیم به اقتصاد کشور کمک کنیم ، برای رسیدن به این هدف باید تولید را افزایش و صادرات را توسعه دهیم که با توجه به سرانجام رسیدن برجام امیدواریم به نقاطی از دنیا مثل اروپا که صادرات نداشتیم صادرات داشته باشیم.
مهدوی افزود : نخستین موضوع در رسیدن به این اهداف و سند چشم انداز حل مشکل خوراک صنعت پتروشیمی است ، هرچند مشکل قیمت خوراک بعد از قانون مجلس در سال 93 از سوی معاون اول رئیس جمهور در پایان سال 94 به وزارت نفت ابلاغ و قیمت گاز متان مشخص شد اما انتظار ما از دولت و وزارت نفت اعلام صریح قیمت خوراک به شرکت گاز و پرهیز از دریافت علی الحساب از شرکت های پتروشیمی است.
وی گفت : اگر بخواهیم در صنعت پتروشیمی توسعه داشته باشیم باید قیمت خوراک مایع و متان مشخص شود تا تکلیف سرمایه گذار داخلی و خارجی را روشن و دغدغه خوراک نداشته باشیم.
مهدوی نبود رگولاتوری ( نهاد تنظیم مقررات) را مشکل دیگر صنعت پتروشیمی دانست و افزود : امروز دهها مرکز برای ما تصمیم می گیرند ، دهها مقام مسئول اظهار نظر می کنند که این موضوع برای ما مشکل ایجاد کرده است ، ما برای تعیین قیمت خوراک همچنین حل مشکل عرضه و تقاضا و انعکاس مشکلات به یک رگولاتوری که دولتی نباشد و بخش خصوصی هم بتواند حرف خود را بزند ، نیاز داریم.
وی گفت : در تولید محصول هم باید بازار دنیا را رصد و ارزیابی کنیم که میزان نیاز و مصرف جهانی متانول و اوره چقدر است و تولیدات ما بگونه ای نباشد که روی دستمان بماند.
مهدوی مشکل دیگر صنعت پتروشیمی را جذب سرمایه دانست و افزود : اگر نتوانیم این مشکلات را حل کنیم و سراغ جذب سرمایه و سرمایه گذار برویم به منزله آب در هاون کوبیدن است ، هیات های مختلف خارجی درحال امد و رفت به کشور ما هستند ولی هنوز قرارداد محکمی که خیال ما از بابت سرمایه گذاری راحت باشد منعقد نشده است .
وی گفت : ما فقط در صنعت پتروشیمی به 6 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز داریم درحالیکه در سال های 2013 و 2014 کلا 2.5 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کشور شد ، پس بسیار مهم است که بسترهای لازم و فضای کسب و کار را برای سرمایه گذاری فراهم کنیم.
مهدوی افزود : براساس اعلام بانک جهانی رتبه فضای کسب و کار ایران در سال 2015 در بین 182 کشور 118 و ریسک سرمایه گذاری در بین 18 کشور منطقه 15 بود و لذا دولت باید مشکل فضای کسب و کار را حل کند ، در حالی که یکسال از تصویب قانون خوراک پتروشیمی می گذرد و ابلاغ نمی شود و نمی دانیم مشکل چیست.
وی به برنامه های راهبردی انجمن در سال 95 اشاره کرد و گفت : پیگیری ایجاد یک نهاد و مرکز رگولاتوری قدرتمند ، پیگیری حل مشکل تضامین مالی خارجی برای طرح های پتروشیمی ، تلاش در جهت ایجاد یک نهاد قدرتمند برای برندسازی و حداکثر استفاده از ظرفیت بازرگانی به منظور افزایش قدرت چانه زنی در بازارهای جهانی ، پیگیری حقوق تولیدکنندگان در عرضه و فروش اختیاری و نه اجباری محصولات در بورس و در نهایت تعامل و همکاری بیشتر با نهاد حاکمیتی و دولت در جهت توسعه و گسترش صنعت پتروشیمی در دستور کار انجمن قرار دارد.
مهدوی با بیان اینکه براساس قانون قیمت کالا در بورس کشف می شود و قیمت دستوری درست نیست ، افزود : دولت می گوید کالا را به قیمتی که من می گویم باید بفروشید و ما الان کود اوره را با قیمت دستوری به کشاورز می دهیم در حالی که این تفاوت قیمت از جیب سهامداران پرداخت می شود ، ایا این از نظر شرعی درست است؟.
وی گفت : قانونی که تولیدکننده را مجبور به عرضه محصول در بورس کند وجود ندارد ، باید اجازه دهیم و کاری کنیم که بازار خود بخود تنظیم شود ولی اجبار باعث شده است تا با صنایع پایین دستی قرارداد منعقد نکنیم ، سئوال ما این است که چرا اوره به بورس نمی رود در شرایطی که قانون هم در این باره داریم ، ما اکنون با سیاست یک بام و دو هوا مواجهیم.
مهدوی درباره ورود محصولات پتروشیمی به بازار جهانی افزود : اگر با یک برند وارد بازار جهانی شویم قدرت چانه زنی و قدرت رقابت و مانور بیشتری خواهیم داشت ولی ورود انفرادی باعث تضعیف ما خواهد شد و اعلام کردیم هر گروه تولیدی مثل متانول ، پروپیلن و اوره با یک عنوان و برند صادر کنند که این نیازمند داشتن یک مرکز بازرگانی است تا منافع همه تامین شود ، البته این موضوع به انجمن سپرده شده و در حال انجام کار کارشناسی هستیم تا با اینده نگری و جلوگیری از سوء استفاده ان را به سامان برسانیم.