سامانه ثبت سفارش برای 25 دستگاه شورولت باز است
رئیس انجمن صنفی وارد کنندگان خودرو گفت : سامانه ثبت سفارش برای واردات خودرو شورولت باز است .
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ رئیس انجمن صنفی وارد کنندگان خودرو گفت : ثبت سفارش برای واردات حدود 25 دستگاه خودرو شورولت در سامانه ثبت سفارش باز است و متقاضیان واردات این خودرو در قبال پرداخت 3 درصد عوارض گمرکی به نمایندگی شرکت شورولت در ایران می توانند خودرو وارد کنند.
میثم رضایی در نشست خبری افزود : البته امریکا با بیان اینکه ایران در تحریم قرار دارد ، اعلام کرده است هیچگونه نمایندگی در ایران ندارد و شرکت خودروسازی شورولت هم به طور رسمی اعلام کرده است که به 5 کشور که در صدر انها نام ایران قرار دارد خدمات ارائه نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه چه طور می توانیم انتظار داشته باشیم به این خودروها خدمات پس از فروش ارائه شود ، گفت : هر نمایندگی که در ایران بوده ، واسطه بوده است و خیلی از شرکت هایی که ادعای داشتن نمایندگی شرکت های خودروساز خارجی را در ایران دارند با واسطه وارد شده اند.
رضایی افزود : قیمت خودروهای تولیدی شورولت از 25 و 30 هزار دلار شروع می شود و تا 140 هزار دلار می رسد و در واقع خودروهای شورولت یکی از گرانترین خودروها و بنوعی خودرو لوکس است که مردم امریکا هم از پس هزینه های ان بر نمی اید.
رئیس انجمن صنفی وارد کنندگان خودرو با بیان اینکه بیش از 250 شرکت بدون نمایندگی عضو این انجمن هستند ، گفت : انجمن واردکنندگان خودرو وابسته به اتاق بازرگانی مرجع دریافت 3 درصد هزینه گمرکی است که ما به این موضوع اعتراض داریم و به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نامه نوشتیم که با این شرایط رقبا به اطلاعات ما دسترسی پیدا می کنند اما توجهی به ان نشد.
وی افزود : درحالی ما این 3 درصد را می پردازیم که نمایندگی ها که شرکت "ایرتویا" از جمله انها است کارت گارانتی در اختیار مشتریان ما قرار نداده اند و برخی هم که کارت گارانتی صادر کردند برای مشتریان ما خدمات اولیه رایگان ارائه نمی کنند درحالی که برای مشتریان خودشان این خدمات رایگان است و این باعث می شود خریداران خودرو رغبتی برای خرید از ما نداشته باشند.
رضایی گفت : در دنیا اینگونه است که 10 درصد قیمت خودرویی که خرید می کنید مربوط به گارانتی بین المللی ان است و لذا اصل پرداخت 3 درصد هزینه گمرکی به نمایندگی بعنوان گارانتی توجیه ندارد و از جیب مشتری می رود.
وی افزود : شرکت ها باید تکلیف نمایندگی رسمی بودن خود را روشن کنند ، اگر هستند که موظفند به همه خودروهای تولیدی یک شرکت فارغ از اینکه از کدام نمایندگی خریداری شده باشد ، خدمات گارانتی ارائه کنند .
رضایی گفت : در سال 93 تعداد 120 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد که سهم شرکت های فاقد نمایندگی 70 درصد بود ، درسال 94 که واردات خودرو تا 53 درصد کاهش یافت این نسبت معکوس شد و سهم شرکت های رسمی 70 درصد و سهم شرکت های غیر رسمی 30 درصد شد.
وی افزود : سال گذشته 1368 میلیارد تومان از محل هزینه های گمرکی واردات خودرو به خزانه کشور واریز شد و در بودجه امسال ، دولت پیش بینی کرده است 2200 میلیارد تومان از محل واردات خودرو درامد داشته باشد و واردات خودرو در سال 95 افزایش می یابد.
رضایی گفت : در سال گذشته در واردات خودرو با مشکل مواجه شدیم چرا که باید خودرو یورو 5 وارد می شد و چون چنین خودروهایی در کشورهای حاشیه خلیج فارس نبود باید به اروپا می رفتیم و همین باعث افزایش هزینه ها می شد.
وی افزود : شرکت تویوتا اصلا خودرو یورو 5 برای منطقه ما تولید نمی کند ولی ما خودروهای تویوتا را با مجوز یورو 5 وارد می کنیم و متاسفانه مرجع تعیین یورو 5 بودن خودروهای وارداتی نمایندگی های رسمی هستند.
رضایی گفت : سال گذشته ما خودرو اسپورتیج با استاندارد یورو 5 نداشتیم ولی چند هزار دستگاه از این خودرو وارد کشور شد .