شیوه های نوین تامین مالی در گرو بروز شدن بانک ها
رئیس اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بانک توسعه صادرات گفت: رشد صادرات غیر نفتی مستلزم توسعه ابزارها و روشهای تامین مالی نوین بانکی است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، کامران رضوانی گفت : با توجه به آثار منفی تحریم، بانکها هماکنون با مشکلات زیادی روبرو هستند که برآورد هزینهای بنگاه ها یا شرکت های زیرمجموعه از سوی بانکها کمی دشوار است.
رئیس اداره تامینمالی و سرمایهگذاری بانک توسعه صادرات گفت: در چند سال گذشته مقررات و قوانینی درخصوص اعطای وام به کشورهای خارجی وضع شده است که کشورها با توجه به رعایت این قوانین میتوانند در دریافت وام موفق شوند.
کامران رضوانی با اشاره به قرارادادهای CRD4 بیان کرد: قرارداد هایی به نام CRD4 به منظور احتیاط در روابط با موسسات مالی اعتباری و شرکت های سرمایه گذاری در اروپا شکل گرفته است ، بانک هایی که قصد ورود به بازار های ایران و بانک های ایرانی که قصد ورود به بازارهای جهانی دارند مستلزم رعایت قوانینCRD4 هستند، با توجه به مشکلات معوقات بانک های ایرانی، برای همخوانی با جوامع بانکی نیازمند یک ساماندهی کلی از سوی بانک مرکزی هستیم در غیر این صورت عدم تطابق قوانین بانک موجب تحمیل هزینه های زیادی می شود.
وی با تاکید بر اینکه بانک ها هنوز نتوانسته اند به بازل3 برسند ، گفت : یکی دیگر از نکات مهم ورود به بازل3 است، اعطای اعتبارات بانک های خارجی به بانک های ایرانی در چارچوب بازل 3 صورت میگیرد اما برخی بانک های داخلی از نظر دارایی و سرمایه در بازل یک هستند با صدور یک بخشنامه از سوی بانک مرکزی سایر بانک ها باید الزامات لازم برای دستیابی به این بازل را داشته باشند.
رضوانی اظهار داشت : مشتریان بانک های اروپایی ملزم به رعایت این قوانین هستند بنابر این حضور سرمایه گذاران اروپایی در ایران نیازمند اجرای بازل 3 در امور بانکی است.
رئیس اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بانک توسعه صادرات اظهار کرد : بانک توسعه صادرات در اعتبار بخشی به خریداران خارجی عملکردی منحصر بفرد داشته است البته طی چند وقت اخیر با ترکیب سرمایه گذاری و اعطای وام پتانسیلهای نوینی برای ارائه تسهیلات در نظر گرفته است، دوران تحریم باعث شد تا عملیات ساخت و ساز و توسعه صنایع با کندی پیش رود و در برخی صنایع مانند پتروشیمی بسیاری از شرکت ها فعالیت خود را متوقف کرده بودند اما برای شرکت هایی که روند عملیات آنها به کندی پیش می رفت با استفاده از ابزار سپرده ارزی توانستیم منابع خارجی جذب کنیم و تزریق اندک منابع مالی داشته باشیم، این موضوع یعنی قابلیت ما در پساتحریم بیش از پیش خواهد شد.
رضوانی تامین مالی پروژه محور یکی از مهم ترین روش ها دانست و گفت: تامین مالی پروژه محور در بانکهای بینالمللی محسوب می شود، بانک توسعه صادرات با تغییر ساختار بخش مالی، اطلاعات و اجرا می تواند پیشگام ورود در این زمینه باشد.
*نقش فناوری های اطلاعات در توسعه خدمات رسانی به مشتریان بانکی
صنعت بانکداری با بکارگیری فناوری اطلاعات ، تحول عظیمی در جهت ارائه خدمات با کیفیت بهتر به مشتریان شبکه بانکی ایجاد کرده است.
صنعت بانکداری با استفاده از بستر الکترونیک خدمات نوینی را ارائه داده که توانسته کیفیت و نوع خدمات را دگرگون کند اما در کنار ارائه خدمات نوین با کیفیت بهتر به مشتریان، باید آنان را به استفاده از این خدمات نیز ترغیب کرد.
باشگاه مشتریان نیز یکی از انواع طرحهای حفظ کننده مشتری و به عنوان یک واحد برقرارکننده ارتباطات با افراد یا سازمان هاست که به وسیله یک مجموعه به منظور ایجاد ارتباطات مستقیم و منظم بین این اعضا ایجاد شده و عمل می کند.
به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات، آقای حبیب احمدی مدیر امور شعب و بازاریابی گفت : باشگاه مشتریان بانک توسعه صادرات ایران، یک فضای مجازی و پل ارتباطی با مشتریان است که در بانک توسعه صادرات ایران برای برقراری ارتباط مستمر و مستقیم با اعضا و ارائه دادن بسته های سودآور با ارزش بالای درک شده از سوی مشتری به آنها راه اندازی شده است که هدف نهایی از این کار فعال کردن و افزایش وفاداری در مشتریان با ایجاد رابطه عاطفی با آنها خواهد بود.
احمدی افزود : عواملی که ضرورت ایجاد باشگاه مشتریان را برای بانک ایجاب می کند شامل مواردی چون افزایش رقابت در بازار بانکی جهت جذب مشتریان، نیاز به ابزارهای جدید بانکی جهت حفظ مشتریان، نیاز به ایجاد رضایت در مشتریان و افزایش سهم از مشتریان با ارایه پیشنهادات ویژه است. همچنین ایجاد باشگاه مشتریان و ثبت اطلاعات مشتریان نیز منجر به ایجاد گروهی از مشتریان خواهد شد که در یک بانک اطلاعاتی استقرار یافته و می توان برای آنها برنامه ریزی مدون انجام داد.
وی افزود : هدف از استقرار باشگاه مشتریان این است که از طریق آن به اهدافی چون بازاریابی، فروش، برندینگ، تحقیقات بازار و طراحی محصول دست یافت البته مزایای دیگری نیز از جمله ارائه خدمات نوین به صادرکنندگان از طریق باشگاه بانک توسعه صادرات ایران، افزایش میزان رضایت مندی مشتریان، افزایش تعامل مشتریان با بانک توسعه صادرات ایران ، ایجاد و خلق یک تجربه عالی و متمایز برای مشتریان، شناخت بهتر و تعامل اثر بخش تر با مشتریان، ارج نهادن به حقوق مشتری، ایجاد هم افزایی بین مشتریان و شناخت فرصتهای جدید تجاری در این طرح وجود دارد.
احمدی تصریح کرد : در این باشگاه استراتژی های کلان باشگاه مشتریان بانک توسعه صادرات ایران بر اساس خطی مشی بانک، گروه مخاطبان هدف باشگاه صادرکنندگان و انواع محصولات بانک مانند سپرده گذاری ارزی و ریالی ،تسهیلات ارزی و ریالی، حوالجات، ضمانت نامه، کارت اعتباری ارزی، اعتبارات اسنادی، بانکداری الکترونیک، تامین مالی صادرات و... برنامه ریزی و اجرا شده است.
وی گفت : با توجه به اهداف مورد نظر جهت ایجاد باشگاه مشتریان بانک توسعه صادرات ایران و لحاظ نمودن چشم انداز و برنامه های راهبردی بانک، استراتژی های باشگاه شامل ، حفظ مشتریان فعلی و وفادارسازی آنان، راهبرد توسعه بازار و ایجاد ظرفیت های جدید صادراتی، تسهیل فرآیند صادرات در عرصه تجارت خارجی و پوشش حداکثری صادرات است.
وی افزود : سامانه های مورد نظر جهت ساختار نرم افزاری باشگاه مشتریان توسعه صادرات ایران شامل سامانه مدیریت سطوح کاربران، سامانه مدیریت امتیازات، سامانه مدیریت پاداش و تخفیفات، سامانه مدیریت طرح ها و کمپین های باشگاه، سامانه مدیریت محتوا و اطلاع رسانی باشگاه، سامانه مدیریت گزارشات باشگاه است.
احمدی گفت : عضویت در این باشگاه شامل مزایایی است که موجب کسب رضایت برای مشتری و وفاداری وی می شود. برخی از آنها شامل اعمال تخفیفات کارمزدی و سود، ارایه خدمات بانکداری شرکتی، مصاحبه تصویری با مشتری و انتشار آن در رسانه ها ، سایت بانک و باشگاه ، مصاحبه غیرتصویری با مشتری و درج آن در سایت بانک و باشگاه، ارایه پرتال اختصاصی برای مشتری در سایت باشگاه ، استفاده از گزارشات تخصصی بازارهای هدف صادراتی واختصاص پنل برای مشتری در نشست های تخصصی بانک و ... می شود.
در حال حاضر تمامی مشتریان بانک اعم از اشخاص حقوقی و حقیقی در باشگاه مشتریان بانک عضو هستند و جهت تأیید عضویت کافیست مشتریان به وبگاه club.edbi.ir مراجعه و با استفاده از کد مشتری در بانک به عنوان شناسه کاربری و کد یا شناسه ملی به عنوان رمز عبور نسبت به تکمیل اطلاعات مورد نیاز اقدام و در نهایت پس از تایید عضویت از امکانات موجود در سامانه باشگاه مشتریان استفاده کنند.
مدیر امور شعب و بازاریابی بانک توسعه صادرات گفت : فرآیند تخصیص امتیازات اعطایی بر اساس ارزش پولی مشتریان است که به نوع عملکرد مشتریان در ارتباط با میزان تسهیلات دریافتی از بانک، میزان اعتبارات اسنادی گشایش شده نزد بانک، ضمانتنامه ها و نقل و انتقال حوالجات و منابع سپرده ای مشتریان نزد بانک، مرتبط خواهد بود.
وی افزود : روش های کسب امتیاز و ارتقای اعضای باشگاه بر مبنای میزان استفاده از کلیه محصولات و خدمات بانکی، میزان ارزش پولی ایجاد شده توسط مشتریان، فعالیت در بستر مشاوره ای باشگاه و تولید محتوا، مطالب در سایت باشگاه مشتریان و ... تعیین شده است.
احمدی گفت : همه مشتریان بانک و اعضای باشگاه در دو گروه مشتریان حقیقی و مشتریان حقوقی قرار می گیرند و اعضای هر گروه نیز در پنج طبقه مشتریان VIP ، مشتریان طلایی، مشتریان نقره ای، مشتریان برنزی و مشتریان عادی سطح بندی شده اند.
سامانه باشگاه مشتریان بانک دارای بخش های مختلفی است که از آن جمله می توان به "کافه صادرات" شامل تخفیفات ویژه، کارگاه و دوره های آموزشی تخصصی،گزارش های تخصصی و مالی، بسته خدمات و تسهیلات بانکی و "طرح ها و کمپین های ویژه" شامل طرح های امتیازی، طرح های بدون رویه امتیازی اشاره کرد.
همچنین در بخش "پاداش ها و مشوق های باشگاه" شاهد شامل تخفیف نرخ سود تسهیلات و کارمزد خدمات بانکی، ارایه خدمات بانکداری شرکتی، اختصاص پنل برای مشتریان در نشست های تخصصی بانک و ارایه فضای تبلیغاتی برای مشتریان برتر در سامانه خواهیم بود.
بخش "معرفی برترین های باشگاه مشتریان" شامل معرفی مشتریان و صادرکنندگان برتر و نمونه در حوزه های مختلف ، "بخش مشاوره" شامل ارایه مشاوره های مالی و تخصصی به صورت حضوری و غیر حضوری و در در بخش "نظرسنجی" نیز مشتریان می توانند از طریق مشارکت در نظرسنجی ها نسبت به ارایه دیدگاه ها و نظرات خود اقدام کنند.
همچنین برای آگاهی و اطلاع از جزییات بیشتر علاقمندان می توانند به سامانه باشگاه مشتریان بانک توسعه صادرات ایران به نشانی club.edbi.ir مراجعه کنند.
ابهام و مشکلات در ثبت نام و عضویت، از طریق تکمیل فرم برخط پشتیبانی اعضا یا برقراری تماس با مرکز ارتباط با مشتریان به شماره های 32-88709022 قابل پیگیری است.