وزیر صنعت و معدن و تجارت گفت: صنایع خودرو مهمترین بخش صنعتی است و حدود 10 درصد از ارزش افزوده کشور را دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمد رضا نعمت زاده در سومین همایش بین المللی صنعت خودروی ایران که با حضور حدود 500 مهمان داخلی و خارجی در محل اجلاس سران برگزار شده است ، افزود: صنعت خودرو از نظر تعداد اشتغال در کشور در رتبه سوم و از نظر استفاه از فناوری ها در رده متوسط به بالا قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه سهم فناوری را در این بخش براساس سند چشم انداز باید افزایش دهیم ، گفت: اکنون این سهم حدود 37 درصد است که تا 5 سال آینده یعنی پایان برنامه ششم توسعه حداقل باید به 50 درصد تولیدات صنعتی افزایش یابد.
نعمت زاده با اشاره به نقش موثر صنعت خودروسازی در افزایش این سهم افزود : در یک سال و نیم گذشته موفق به تدوین برنامه راهبردی 10 ساله صنعت کشور شدیم که توسعه صنعت اکنون بر مبنای این برنامه در حال انجام است.
نعمت زاده گفت : هدف اصلی ما ارتقای کیفی محصولات خودرو اعم از قطعات اجزا و خودروی کامل است و بنا داریم ظرفیت تولید را تا سال 1404 حداقل به 3 میلیون دستگاه در سال افزایش دهیم.
وی گفت: افزایش توان طراحی و مهندسی از الزامات جهانی شدن خودروی ماست که این مهم را با کمک مراکز علمی ، تحقیقاتی و دیگر صنایع پیش خواهیم برد.
نعمت زاده افزود : جلب مشارکت شرکت های معتبر خارجی برای همکاری مشترک با توجه به فضای جدید بین المللی آغاز شده است و اخیرا یکی از شرکت های فرانسوی که سابقه همکاری با ایران خودرو داشت در خصوص مشارکت 50-50 به توافق رسید که بزودی اجرایی می شود.
وی با بیان اینکه مذاکره با سایر خودروسازان در حال انجام است ، گفت: با دایملر بنز برای تولید موتورهای پیشرفته دیزلی، تجاری و خدمات پس از فروش و صادرات تفاهمنامه ای منعقد شده است.
نعمت زاده گفت : رقابت پذیری صنعت را با جدیت دنبال می کنیم و می خواهیم خودرویی تولید کنیم که از نظر کیفیت ، طراحی، قیمت تمام شده و پذیرش مشتریان ؛ رقابت پذیر باشد و به همین منظور مشارکت با شرکتهای صاحب نام خارجی را با هدف استفاده از نام و نشان آنها به منظور تولید محصولات صادراتی در دستور کار داریم.
وی گفت: همانگونه که ما بازارهای خود را در اختیار آنها قرار می دهیم انها هم باید بازارهای خود را در اختیار ما قرار دهند.
وی گفت: به دولت تعهد داده ایم که تراز ارزی ما در صنعت خودرو مثبت شود و خودرو باید مولد ارز برای توسعه خود در داخل و خارج از کشور و نیز توسعه اقتصاد ملی باشد.
نعمت زاده گفت: اتهامی به ما زده می شود که هر وقت ارز فراوان می شود رشد تولید خودرو کاهش می یابد و باید این اتهامات را رفع کنیم.
وزیر صنعت گفت: با توجه به توان داخلی در طراحی و ساخت قطعات و ظرفیت های تولید مواد اولیه مورد نیاز امکان تولید محصولات با کیفیت در کشور وجود دارد.
وی گفت: با توجه به مشکلات آلودگی کلان شهرها به ویژه تهران باید خودروهایی تولید کنیم که از نظر استانداردهای آلایندگی در سطح بسیار خوبی باشد و نیز در تولید سوخت مورد نیاز باید به سمت یورو 5 حرکت کنیم که در این زمینه اقدامات خوبی شده است.
نعمت زاده از مشتری به عنوان ضلع سوم صنعت خودروسازی یاد کرد و گفت: همه باید در جهت تامین رضایت مشتری در داخل و خارج تلاش کنیم و این رضایت باید از مراحل نخست از جمله طراحی، شکل، استایل، ایمنی و راحتی مورد توجه قرار گیرد.
نعمت زاده گفت : کسانی که قطعات خودرو را به صورت مجموعه در می آورند باید از ایمنی آن اطمینان داشته باشند و خودرویی بی نقص، با کیفیت و ایمن تحویل مشتری دهند.
وی گفت: کسانی هم که خودرو را تست نهایی می کنند باید دقت کافی داشته باشند به طوری که حتی از هر هزار خودرویی که تحویل داده می شود یک مورد هم نگوید خودرو مشکل دارد و حتی لازم باشد برای رفع مشکل باید خط تولید را متوقف کنیم.
در ادامه همایش تعدادی از پیشکسوتان بخش صنعت با توجه به اثرگذاری آنها تقدیر و تجلیل شدند.
سید محمدهادی نجات حسینیان به عنوان چهره موفق توسعه صنعتی و وزیر پیشین صنایع سنگین ، مصطفی میرسلیم بنیانگذار مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو ، رضا نیازمند بنیانگذار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، اصغر بندچی پیشروی صنعت خودروسازی، کریستوفر آقابیگیان پیشروی صنعت خودرو در ایران ، رضا ویسه بنیانگذار شرکت ساتکو، منوچهر قروی رئیس پیشین ایران خودرو، رضا دانش فهیم مذاکره کننده L90 ، محمد رضا نعمت زاده به خاطر سابقه طولانی در صنایع کشور مورد تجلیل قرار گرفتند.