رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه توسعه کیفیت، وظیفه و رسالت همه سازمان ها و دستگاه هاست، گفت: این سازمان به تنهایی نمی تواند به بحت کیفیت بپردازد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، خانم نیره پیروزبخت امروز در مراسم روز ملی کیفیت افزود: مردم از سازمان ملی استاندارد نه تنها استاندارد را طلب می کنند بلکه انتظار دارند که موضوع کیفیت را هم مدیریت و ارزیابی کنیم و معاونت ارزیابی کیفیت در سازمان ملی استاندارد ایجاد شده است تا به موضوع کیفیت با اهداف جدید بپردازد.
وی از سه مسیر ارزیابی کیفیت خبر داد و اظهار داشت: مسیر اول مبنی بر این است که یک مجموعه اعتقاد و اعتماد به کیفیت داشته باشد و در این مسیر گام برداریم و مسیر دوم نیز مبتنی بر کل و کلان نگری است و باید کل مجموعه ، کیفیت را پیگیری کند اما هنوز در اجزا این اعتقاد ایجاد نشده است.
پیروزبخت گفت: در مسیر سوم ؛ جامع نگری داریم و هم اجزا و هم کلان جامعه به موضوع کیفیت توجه کنند و البته هنوز در جامعه این مسیر به صورت تفکیک شده مورد ارزیابی قرار نگرفته است.
پیروزبخت گفت : در یک سال اخیر مفهوم کیفیت در اجزا و حاکمیت در حال نهادینه شدن است اما برای اهتمام به کیفیت به رویکردهای جدیدی نیاز است و در شرایط فعلی کیفیت از محدوده بنگاه های اقتصادی خارج شده و در همه اجزای جامعه جریان پیدا کرده است.
جایزه برنز کیفیت فقط به 2 شرکت
دبیر کمیته ارزیابی جایزه ملی کیفیت ایران گفت: جایزه ملی کیفیت به رتبه بالای 700 داده می شود و تاکنون نیز هیچ کدام از بنگاه ها نتوانستهاند جایزه طلایی را کسب کنند و تنها در دو مورد جایزه برنزی که باید بنگاه دارای رتبه 500 باشد، کسب شده است.
فرشید شکرخدایی در مراسم روز ملی کیفیت گفت: بیتوجهی به مفهوم مدیریت کیفیت، توسعه نیافتگی استانداردهای خدمات، ناتوانی در مدیریت منابع جدید مانند فناوری و دانش، ناتوانی در تجزیه و تحلیل اطلاعات و یادگیری نتایج و توسعه نیافتگی مفهوم کیفیت در خصوص کشاورزی، دامپروری، صنعت ساختمان سازی و ... را میتوان مهمترین چالشهای کیفیت در ایران دانست.
وی با بیان این که مفهوم ارزیابی ملی کیفیت یک نام جدید و به معنای اهمیت مدیریت کیفیت است، افزود : این ارزیابیها به منظور اهدای جایزه صورت نمیگیرد و هدف از این ارزیابی تعیین نقاط قوت بنگاهها و سازمانها است.
دبیر کمیته ارزیابی جایزه ملی کیفیت ایران مهمترین عامل در ارزیابی کیفیت را توجه به مدیریت بنگاهها و سازمانها دانست و گفت: هدف از ارزیابی ملی کیفیت، رسیدن به یک موفقیت پایدار است که وجود سیستم مدیریت کیفیت و استانداردهای محصول پیش نیاز این امر است.
وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد بنگاهها نتوانستهاند امتیاز قابل توجهی را کسب کنند، گفت: مدل جایزه ملی کیفیت ایران مدل جامعی است و ما نتایجی را معتبر می دانیم که حاصل توانمندسازی خود بنگاه باشد؛ به طوری که اگر شرایط تحریم و عوامل غیر قابل کنترل بر بنگاه تاثیر بگذارد در ارزیابی مدل کیفیت کاهش و افزایش تولید و فروش تاثیری ندارد و امتیازی درج نمیشود.