رئیس مجلس شورای اسلامی با اشارهای به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت: این جنایات جنگی علیه افراد بشر و کشتار بیگناهان به علت بیاقدامی مجامع بینالمللی ، رژیم صهیونیستی را گستاخ کرده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر افزود: این دو شهید اسوه مدیریتی در سطوح بالای نظام جمهوری اسلامی بودند که در مکتب امام و مدرسه انقلاب حکمت مدیریت را آموختند و نشان دادند که اخلاقی و مکتبی زیستن و ایثارگری از اصول این مکتب مدیریتی است.
وی خاطرنشان کرد: سبک زندگی شهیدان رجایی و باهنر نشاندهنده اخلاص آنان در مدیریت بود به گونهای که متانت و تواضع آنان محبوبیت را نزد خلق به وجود آورد.
رئیس مجلس گفت: در دوران مشکلات بنیصدر، آنان با وی با حکمت و حلم برخورد میکردند چراکه هدف را تحقق اسلام میدانستند و بر این مهم ایستادگی میکردند که این نگاه حرکت صادقان و انسانهای باوفاست.
لاریجانی افزود: گاهی اوقات برخی درباره مبدأ، طریق و مقصد خلط مبحث میکردند در حالی که طریق امکان تغییر دارد، اما همه چیز با روش مناسب خود برای رسیدن به مقصد است و نمیتوان آن را نادیده گرفت و شهیدان باهنر و رجایی راه خود را بهدرستی میشناختند چراکه می دانستند در کارزار انقلاب، همت، ایثار و مجاهدت نقش اصلی دارد و طی طریق آنان همین بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در همین زمینه با گرامیداشت شهید اندرزگو از شهیدان انقلاب اسلامی گفت: این بزرگوار نیز انسان فوقالعادهای در ایثارگری بود و هر مانعی را برمیداشت.
لاریجانی افزود: عزتمندی نیز با فداکاری به دست می آید و شهدای ما عزت ملی را با همت خود رشد دادند بنابراین مدیریت جهادی نیز در عنصر ایثارگری استوار است که در شهیدان رجایی، باهنر و اندرزگو نمود داشت.
وی اضافه کرد: مدیریت ایثار و همت در شهدای دولت سمتگیری پایهای در حرکت مدیریت انقلاب اسلامی است که باید آن را مورد توجه قرار داد.
لاریجانی اشارهای به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه کرد و با محکوم کردن این جنایات گفت: این جنایات جنگی علیه افراد بشر و کشتار بیگناهان به علت بیاقدامی مجامع بینالمللی بلکه همراهی برخی کشورها ازجمله کشورهای عربی منطقه صورت میگیرد که رژیم صهیونیستی را گستاخ کرده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: مجلس بار دیگر این اقدامات را محکوم و حمایت خود را از مسلمانان و فلسطینیان اعلام میکند.
ابقاء پورمختار در ریاست کمیسیون اصل 90 مجلس
پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ به عنوان رئیس کمیسیون اصل نود ابقا شد.
وی از 197 رای ماخوذه 136 رای کسب کرد و برای مدت یک سال به ریاست این کمیسیون درآمد.
رد فوریت ادغام دو شورای مرتبط با فناوری اطللاعات و فضای مجازی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با قید فوریت ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی و حذف ماده 4 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مخالفت کردند.
این پیشنهاد به امضای 60 نفر از نمایندگان رسیده بود.
سلیمانی وزیر اسبق ارتباطات و نماینده مردم تهران به عنوان طراح این طرح گفت: با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل شورای عالی فضای مجازی در سال 90 و نیز با توجه به وجود شورای عالی فناوری اطلاعات مصوب سال 1380 به نظر می رسد فعالیت این دو شورا باعث موازی کاری و تداخل و تعارض در حوزه فضای مجازی و فناوری ارتباطات خواهد بود.
وی تاکید کرد : برای رفع این معضل بهتر است شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی ادغام شود بویژه اینکه شورای عالی فضای مجازی بسیار جامعتر از شورای عالی فناوری اطلاعات است و همه اعضای این شورا در شورای عالی فضای مجازی حضور دارند وریاست آن بر عهده رئیس جمهور است.
سلیمانی تاکید کرد : حذف شورای عالی فناوری اطلاعات هیچ خللی ایجاد نمی کند بلکه اقدامی در جهت حذف موازی کاری است به ویژه اینکه جایگاه شورای عالی فضای مجازی بالاتر از جایگاه شورای عالی فناوری اطلاعات است.
وکلای ملت در پایان هم با دوفوریت و هم با یک فوریت این طرح مخالفت کردند بنابراین طرح یادشده در نوبت عادی بررسی طرح ها و لوایح مجلس قرار گرفت.
فوریت طرحی مربوط به برقراری مستمری بازنشستگان پیش از موعد
در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با تقاضای تعدادی از نمایندگان، طرح الزام سازمان تأمین اجتماعی به برقراری مستمری بازنشستگان مشمول بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب 1386 براساس دو سال آخر بیمهپردازی سنوات ارفاقی آن تقدیم مجلس شد.
نمایندگان پس از بحث و بررسی و به تصویب نرسیدن قید دو فوریت این طرح، به یک فوریت آن رأی مثبت دادند.
در این طرح (در صورت تصویب نهایی) نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازمان تأمین اجتماعی را موظف کردهاند به برقراری حقوق بازنشستگان پیش از موعد مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب سال 1386 بر اساس دو سال آخر بیمهپردازی سنوات ارفاقی از تاریخ بازنشستگی آنان اقدام کند به نحوی که در شرایط برابر، پرداختی به این اشخاص از بازنشستگان با 30 سال سابقه بیمهپردازی بیشتر نشود.
این طرح باید در جلسات آینده مجلس شورای اسلامی در نوبت بررسی قرار گیرد و کلیات و جزئیات آن در صحن علنی به بحث نمایندگان گذاشته شود.
موافقت با دو فوریت یک طرح
در ادامه جلسه علنی مجلس، به پیشنهاد تعدادی از نمایندگان، طرح الحاق یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدام معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش با قید دو فوریت به بحث گذاشته شد که پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف، قید دو فوریت بررسی آن به تصویب رسید.
در این طرح که سه شنبه این هفته ، کلیات و جزئیات آن به صورت نهایی بررسی خواهد شد ، نمایندگان خواستار آن شده اند که مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمت آموزشی از حکم ماده 8 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مستثنی شوند و بار مالی ناشی از آن از محل حق التدریس کارکنان رسمی وزارت آموزش و پرورش تأمین شود.
در ماده هشت قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب 23-3-88 تصریح شده است: از تاریخ تصویب این قانون به کارگیری هرگونه نیروی حق التدریسی جدید در وزارت آموزش و پرورش ممنوع است.
اعلام وصول سؤالات نمایندگان از پنج وزیر
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز، موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.
موارد اعلام وصولی به این شرح است:
- سؤال ملی علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اجرا نشدن بند 100 ماده واحده قانون بودجه 90 و پرداخت نشدن بیمه کارگران ساختمانی؛
- سؤال ملی علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه از وزیر آموزش و پرورش در خصوص علت تبعیض های صورت گرفته در اختصاص بودجه آموزشی در سطح کشور؛
- سؤال ملی نظری مهر از وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص علت سود بالای بانکی؛
- سؤال ملی 11 نفر از نمایندگان مجلس از وزیر امور خارجه در خصوص علت خودداری کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت آلمان در اخذ بیمهنامه دانشآموز متوفی؛
- سؤال ملی زاهدی نماینده مردم کرمان از وزیر کشور در خصوص نداشتن برنامه قاطع برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور.