حدود ۶۰ هزار دستگاه کامیون به علت فرسودگی و عمر زیاد باید از ناوگان حمل بار کشور خارج شود.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، معاون وزیر راه و شهرسازی در نشستی با تشکل های صنفی رانندگان و شرکت های حمل و نقل بار و مسافر خراسان رضوی افزود: اعتبار طرح نوسازی ناوگان بار و مسافر پس از تصویب قانون هدفمندی یارانه ها و تاسیس ستاد سوخت از حوزه سازمان راهداری خارج و در اختیار سازمان هدفمندی یارانه ها و ستاد سوخت کشور قرار گرفته که با افزایش نرخ ارز و قیمت خودرو در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل بویژه خودروهای سنگین توفیق چندانی حاصل نشده است .
داوود کشاورزیان گفت: از این رو میانگین عمر ناوگان حمل بار که بر اساس برنامه پنجم باید به حدود 10 تا 12سال کاهش یابد، نه تنها بهبود نیافته بلکه به بیش از 16سال رسیده است .
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: کنار گذاشتن کامیون های بسیار فرسوده و با عمر زیاد از ناوگان حمل و نقل و جایگزین کردن کامیون های جدید نیز نیازمند تسهیلات مناسب و کمک برای کاهش سود تسهیلات را می طلبد.
وی گفت : درخواست ما این است که در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اعتبارات مورد نیاز در اختیار وزارتخانه قرار گیرد تا با همراهی دولت و مسوولان بخشی از اعتبارات حامل های انرژی به حوزه حمل و نقل و نوسازی ناوگان این حوزه اختصاص یابد.
کشاورزیان افزود : پیش بینی شده بخشی از درآمدهای حاصل از افزایش نرخ حامل های انرژی در سال آینده که حدود 100هزار میلیارد ریال است برای بخش تولید و حمل و نقل در نظر گرفته شود که امیدواریم قسمتی از آن به نوسازی ناوگان حمل و نقل و در صورت امکان به بخش راهداری تخصیص یابد ، سازمان راهداری نیز تلاش می کند در تامین بخشی از سود تسهیلات برای ناوگان حمل بار، مینی بوس و کرایه سواری و اتوبوس کمک کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: خودروهای سبک ناوگان حمل و نقل عمومی هرچند از نظر تعداد، سهم زیاد در تولید ندارند اما به علت پیمایش بسیار، سهم زیاد در مصرف بنزین و تولید آلاینده ها،خواسته شده در این زمینه از خودرو های جدید با تکنولوژی برتر و مصرف سوخت و آلایندگی کمتر استفاده شود که این امرنیز نیازمند فراهم کردن تمهیدات و تصویب تسهیلات و امتیازات ویژه ای از سوی دولت همچون استفاده از معافیت گمرکی است .
کشاورزیان آمادگی این سازمان را برای استفاده از نظرفعالان این بخش در تصمیم گیری های این حوزه اعلام کرد و آن را عامل رونق و توسعه بخش حمل و نقل دانست.
وی با اشاره به وجود برخی تضادها و تفاوت منافع میان فعالان حوزه حمل و نقل از قبیل رانندگان و شرکت ها گفت: این تفاوت و تضادها ناشی از وجود دلال ها و واسطه هایی است که منافع این بخش را بدون آنکه نقشی در سرمایه گذاری و پذیرش ریسک داشته باشند، تصاحب می کنند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود : امروز مهمترین مشکل در بخش حمل و نقل جاده ای، پایین بودن بهره وری است و وجود رقابت ناسالم در این بخش تفاوت منافع را تشدید کرده است.
کشاورزیان با بیان اینکه وضع زیستی و معیشتی رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای در شان این افراد نیست، افزود: انتظار داریم همه در زمینه ارتقای معیشت رانندگان و بهبود وضع زندگی آنان همفکری و کمک کنند تا شرایط سهل تر و بهتری یافته و خدمات بهتری به مردم ارائه کنند.
وی درباره ضوابط تاسیس شرکت های حمل و نقل هم گفت: این موضوع در حال بررسی است ضمن آنکه با انجمن های صنفی مشورت می شود که چگونگی و نحوه صدور مجوز برای این شرکت ها به فعالیت های موجود لطمه نزند.