محدود کردن فعالیت 75 هزار کامیون فرسوده از ابتدای سال 96
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای از وجود 75 هزار کامیون با عمر بالای 35 سال ، در کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما داود کشاورزیان در مراسم امضای تفاهمنامه طرح نوسازی 65 کامیون و کشنده فرسوده گفت: بعد از2 سال ، با فعالیت دستگاه های مختلف و امضای این تفاهم نامه ، طرح خارج کردن 65 هزار دستگاه کامیون بالای 35 سال به اجرا در خواهد آمد.
وی افزود: در حال حاضر 252 هزارکامیون با عمرکمتر از 15 سال ، 96 هزار کامیون با عمر 15 تا 35 سال و 75 هزار کامیون با عمر بالای 35 سال در کشور هستند، البته سال گذشته تعداد کامیونهای بالای35 سال ، 65 هزار دستگاه بود که با گذشت یکسال ، این آمار به 75 هزار دستگاه رسید و هرسال که میگذرد بر این آمار افزوده میشود.
کشاورزیان اظهار کرد : در حال حاضر ، 52 هزار دستگاه کامیون با عمر بالای 35 سال در کشور بارنامه میگیرند و فعال هستند اما از وضعیت سایر کامیونهای بالای 35 سال خبری نداریم چون این کامیونها یا متوقف هستند یا درون شهر و در فواصل کوتاه فعالیت میکنند.
وی ادامه داد: امیدواریم با امضای این تفاهمنامه قراردادی بین سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای و سازندگان کامیون و کشنده و قراردادی بین سازمان بهینهسازی مصرف سوخت و سازندگان کامیون و کشنده به امضا برسد و عملیات اجرایی طرح آغاز شود.
کشاورزیان با بیان اینکه متقاضیان از رده خارج کردن کامیون و کشنده بالای 35 سال باید در سایت behsama.ir ثبت نام کنند، افزود: بعد از عملیاتی شدن این طرح و صادر شدن بخشنامه ای، از اوایل سال 1396 فعالیت کامیونهای بالای 35 سال محدود می شود و به تدریج از رده خارج می شوند ، این کار باعث تشویق مالکان کامیونهای فرسوده برای نوسازی ناوگان خود می شود.
وی افزود: یکی از مشکلات اجرای این طرح و محدود کردن فعالیت کامیون های فرسوده ،انتقال فعالیت آنها به داخل شهرهاست که این ، خود باعث آلودگی هوا می شود و برای جلو گیری از این اتفاق ،باید هماهنگی بین دستگاه ها باشد.
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اظهار کرد: کامیونهای بالای 35 سال عمر باید از رده خارج شوند و این کار، اول باید در تهران و شهرهای بزرگ اتفاق بیفتد. با توجه به وجود این مسئله در مصوبات هیئت دولت، نیروی انتظامی وظیفه محدود کردن فعالیت کامیونهای بالای 35 سال را داشت اما به علت وجود یکسری تبعات اجتماعی این کار را نکرد چون راهکار جایگزینی برای کامیونهای فرسوده در نظر گرفته نشده بود که با این طرح ، مشکل یاد شده حل میشود.
وی یکی از عوامل بهرهوری پایین و فرسودگی ناوگان حمل نقل باری را پایین بودن قیمت سوخت دانست و گفت : اگر قیمت سوخت واقعی شود مالکان کامیونهای فرسوده انگیزه بیشتری برای نوسازی ناوگان پیدا میکنند، در هر صورت در کنار اعمال محدودیت برای فعالیت باید مشوقهایی هم ارائه شود تا کامیونهای فرسوده از رده خارج شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ظرفیت حمل بار در کشور بیشتر از تقاضای حمل کالاست ، بیان کرد : تنها راهکارخارج کردن کامیونهای فرسوده است، وبا این اتفاق انگیزه برای سرمایهگذاری در حوزه ورود کامیونهای جدید به وجود خواهد آمد.
کشاورزیان در پایان گفت: وجود کامیون مازاد در کشوراست، اگر دولت بخشی از ناوگان فرسوده را با پرداخت تفاوت میزان سوخت مصرفی دو ساله از رده خارج می کرد میزان عرضه و ظرفیت حمل بار متعادلتر میشد.