رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: این کمیسیون میتواند بر همه دستگاهها نظارت و از حقوق مردم دفاع کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آقای پژمان فر در برنامه یکشنبه شب صف اول شبکه خبر صدا و سیما حاضر شد و گزارشی از اقدامات و برنامههای این کمیسیون ارائه کرد.
متن کامل این برنامه به این شرح است.
سوال: این که تخلفهای رانندگی شما پرداخت نشده از اعتبار شما کاسته میشود؟
پژمان فر: اعتبارسنجی یکی از مسائل مهمی است در دنیا برای خیلی از افراد در خیلی از مسائل، یک آدمی که یک آدمی اعتبار نامناسبی دارد وقتی میرود بچه اش ثبت نام کند این افراد پرخطر است، سختگیرانه برخورد شود، تسهیلات بانکی سخت گیرانه به او میدهند که اگر این کار به سبکی جلو ببریم بدون این که محدودیتی در افراد نشان دهند، هر چقدر بتوانیم اطمینانی از طرف رفتارمان به جامعه ایجاد کنیم، اگر مالیاتم مرتب پرداخت کردم، من یک آدمی هستم که رفتارهای پرخطر ندارم، من آدمی هستم که وظایف اقتصادی خودم را انجام داده و گردش مالی معتبری دارم و یک موضوع بحث چک مطرح شد، یکی از مصوبات ما بود و این که یک مسئلهای که در ارتباط با چکهای صیاد، یک چکی را به جنابعالی میدهم در این سامانه یک پیامکی برای شما میآید مبنی بر این که پژمان فر الان موجودی در حسابش دارد به آن مبلغی که شما از ایشان دارید.
سوال: معناش همان چکهای در راه است؟
پژمان فر: شما اطمینان حاصل کرده که پژمان فر چنین موجودی دارد، شاید من چند تا چک دادم، چند تا چک صد میلیونی دارم و صد میلیون موجودی دارم که چند چک به نام در راه داده ام، که آیا پژمان فر چنین چکهایی را داده یا نه، اینها میگویند چکهای در راه، که باید بروید در سامانه با یک مشقتی که به راحتی نمیشود که چکهای در راه است، مسئله دوم چکهای برگشتی است، من چکهای برگشتی داشتم در سه سال گذشته که باید شما مطلع شوید که پژمان فر در سه سال گذشته مثلا ۵ تا، ۶ تا، چک برگشتی داشته که حق شماست که بدانید و اطمینان دریافت کننده چک برای وصول چک بالا میبرد.
این موضوع مصوب شده که ان شاءالله تا ماه آینده، تقریبا دو ماهه این پیش بینی شده که وقتی پیام میآید برای شما که گیرنده چک هستید، که این چک به شما داده شده است ۵ چک در راه دارد و چکهای برگشتی صادرکننده چک در سه سال گذشته این مقدار است.
سوال: این اعتبار سنجی مر قانون اجرا شود، طبیعتا همه اینها حل میشود، اگر من اعتبار داشته باشم.
پژمان فر: قانون گفته علاوه بر اعتبارسنجی اینها را باید داشته باشد.
سوال: سطح چک که مثلا آقای سیفی بیشتر از یک میلیارد نمیتوانید چک بکشید اگر بیشتر بکشم سیستم جلوش را میبندد؟
پژمان فر: نمیبندد، من باید مطلع شوم، اگر من این موضوع را دارم، اما من جدا جدا آمدم سطح این موضوع را، اعتبار این موضوع در جامعه ما باید مراقب باشیم.
سوال: محدودکننده فعالیت اقتصادی نباشد؟
پژمان فر: نه محدودکننده نیست بلکه کسی که فعالیت اقتصادی میکند حمایت است، ما جلوی فساد را میگیریم.
سوال: اعتبار بیشتری به چکهای صیادی میدهید، خیلی از این سوالهای از سوی هموطنان مطرح میشد، چکهای صیادی بود، مجوزهای کسب و کار هنوز که هنوز است که ما میشنویم برخی دستگاههای اجرایی مقاومت کرده و هماهنگی بین صدور مجوزها در سامانه ندارند، کمیسیون اصل ۹۰ چه کرده و چقدر هشدار داده و پیگیری کرده؟
پژمان فر: هفته گذشته جلسهای با وزیر اقتصاد داشتیم، چند تا موضوع مطرح شد که یکی همین صدور مجوزهای کسب و کار بود که بعد از این که دولت جابه جا شد، متاسفانه سامانه صدور مجوزهای کسب و کار یک مقداری متوقف شد و ذهنیتی ایجاد کرد که صدور مجوزهای کسب و کار متوقف شده و ما وزیر را در جلسه تذکر دادیم و وزیر یک مهلت یک هفتهای خواستند و الان باید سامانه فعال شده باشد و همین جا عرض میکنم که سامانه باید فعال باشد برای این که مجوزها به راحتی انجام شود.
سوال: فرض سازمان برنامه و بودجه یا دستگاههای دیگر؟
پژمان فر: نسبت به اینها قرار شد که خود وزیر اقتصاد که این سامانه زیرمجموعه وزارت اقتصاد است و همان چیز که مر قانون است و از وزیر خواستیم، مجوزها دو دسته است، مجوزهای ثبت محور است و یکی مجوزهای تایید محور.
به محض این که بنده آمدم ثبت کردم این نوع فعالیت اقتصادی را، به محض ثبت شدن برای من صدور مجوز شود، مثال بنده بخواهم در این حوزه انتخابیه خود من، در مشهد، کسی بخواهد خانه اش در ایام تابستان یا ایام فروردین بخشی از منزلش را در اختیار زائر قرار داده و فعالیت اقتصادی در زندگی اش شود، همین که آمد در سامانه به عنوان خانه مسافر ثبت کرده و میتواند با این مشخصات و این ویژگی ثبت کرده و برای او مجوز صادر شده و نیاز به سراغ سازمان میراث فرهنگی.
سوال: نظارتهای پسینی.
پژمان فر: وزارت بهداشت و درمان، میراث فرهنگی و باقی دستگاهها، برای اینها زمان مناسب برای بررسی گذاشتیم، اگر دستگاه مربوطه یک ماه احتیاج به بررسی داشته است ما گفتیم دو ماه، اگر گفته دو ماه احتیاج دارد، ما گفتیم سه ماه، پنج ماه.
یعنی دستگاهها باید در آن زمان به راحتی بررسیهای خودشان را داشته باشند و تاییدیه دهند، وظیفه وزارت اقتصاد باید مجوز را صادر کند و طبیعتا تبعاتش به آن دستگاهی برمی گردد که مجوز صادر نکرده، ما به شدت به عنوان دستگاه نظارتی جدی دنبال این هستیم که این امضاهای طلایی را جمع کنیم و این فساد در جامعه است که کسی بخواهد امضای طلایی داشته باشد و این را نگه دارد و مجوز را بخواهد صادر نکند و بگوید پشت در من قرار بگیرد قانون گذار زمان و قانون گذاشته است.
سوال: تا الان اجرایی نشده، حدود یک سال پیش در برنامه گفتگوی ویژه خبری رئیس سامانه صدور مجوزها گفتند که وزیر اقتصاد اعلام کرده که ما یک ماه دیگر یا چهار ماه دیگر این اتفاق نیافتد و دستگاهها طبق موعد زمانی مجوزی صادر نکنند، وزارت اقتصاد مستقیم مجوز صادر میکند و مسئولیت با آن دستگاه است، خود ایشان اعلام کردند که من بعید میدانم فرمایش وزیر اقتصاد عملیاتی شود و یک سال گذشته که این مشکل ادامه دارد، مشکل کجاست؟
پژمان فر: متاسفانه بعضیها توجیهاتی در این مسیر دارند و مشکلاتی که طبیعتا قانونی که این همه چندین هزار مجوزی که هر دستگاهی برای خودش صادر میکرده و در این سیستم و در یک سامانه ایجاد شود طبیعتا مشکلاتی دارد و ما نافی مشکلات نیستیم ولی میگوییم بیایند مشکلات را مطرح کنند و بررسی شود و اصلاحاتی در فرآیند و روند فرآیند بررسی کنیم و این مسئله لازمه اش این است که دستگاهها پا به میدان بگذارند.
من در این قانون مترقی خودم سهم داشتم در تصویب این قانون و پیگیر اجرای آن هستم و دستگاهی نمیتواند بگوید به خاطر بعضی از مشکلات قانون را اجرا نمیکنم و باید مشکلات را مطرح کنند و با صحبتی که با آقای همتی داشتیم ایشان را آدم جدی دیدم که در ارتباط با این موضوع این کار را انجام داده و دستگاههای مختلف به راحتی زیر بار رفته و نامههایی به رئیس جمهور نوشتند که نسبت به این موضوع تجدیدنظر شود و اصلاحیهای به این قانون بزنند، تا زمانی این قانون هست و ما دنبال مراقبت هستیم در ارتباط با این قانون پیگیر هستیم که این کار را بکنیم و حتما انتظار داریم دستگاههای نظارتی نسبت به کسانی که تخلف میکنند برخورد جدی کنند.
سوال: یکی دو تا پرونده تخلف احکامی صادر شد برای مدیرانی که همکاری نکردند، با توجه به پیگیریهای کمیسیون اصل ۹۰، مثلا تا پایان امسال قضیه سامانه صدور مجوزها جمع شده و روی ریل خواهد افتاد و بحث دو نوع مجوزی که صادر میشود طبق روال عادی انجام میشود باید یک ضمانت اجرا داشته باشد و خلاف قانون باشد.
پژمان فر: زمان برای ما تمام شده و در وقت اضافه نیستیم و اگر دستگاهی این کار را میکند تخلف انجام میدهد، اگر دستگاهی تخلف میکند، میتوانیم زمانی پیش بینی کنیم که برای این که تخلف نشود، زمانی برای عدم تخلف، من نگاهم این نیست که ما مجوزی ندارند و یا در یک بازه زمانی درست کنند.
سوال: یکی دو هفته گذشته با آقای همتی جلسه داشتید که ایشان قول دادند که ظرف یک هفته درست شود؟
پژمان فر: ایشان قول داد که سامانه باز شود و فعالیت سامانه که متوقف شده بود مشکی نداشته باشیم، بحث دستگاههایی است که در این موضوع همکاری نمیکنند، که باید بررسی شود، این جا برای وزارت اقتصاد، ما تکلیف کردیم که وزارت اقتصاد بررسی کند و نسبت به این موضوع ادله آنها دیده و مشکلات شان را بررسی کند و مشکلات را برطرف کند که این قانون اجرا شود.
سوال: زمانی مشخص کردید؟
پژمان فر: زمان تمام شده و ما از این به بعد بدون توجیه اگر کسی این کار را نکند به نظر من متخلف است.
سوال: از این به بعد کسی به دیوان عدالت اداری شکایتی کرد؟
پژمان فر: طبیعتا از سوی دستگاههای قضایی ورود پیدا کرده و این تخلف رسیدگی شود.
سوال: سامانه املاک و اسکان به کجا رسید و مالیات بر خانههای خالی اجرایی نشد آن طور که باید و مسائلی که متوجه سامانه املاک و اسکان و اصل ۹۰ در این موضوع چه کرده؟
پژمان فر: مسئله مهم زیرساخت مالیات بر خانههای خالی است که یک زنجیرهای است که ما این زنجیره را پیاپی پیگیری میکنیم و مسئله سامانه را به جد دنبال هستیم که جلو برود و بخشی از دستگاهها در این موضوع همکاری کردند و هر کسی در آموزش و پرورش بچه اش ثبت نام میکند و اینها حتما اطلاعات شان را از سامانه املاک و اسکان میگیرند و در ارتباط باقی دستگاهها این کار انجام میشود و این موضوع در ارتباط با مصوبهای که با پیگیری با بانک مرکزی که براساس اطلاعاتی که در سامانه املاک و اسکان داشته باشند، یعنی مراجعه به بانک دسته چک بگیرید، آدرس بنویسید که آدرس من این جاست و دسته چک یک آدرسی مینویسید که از این به بعد قرار شده بنده صحبت میکنم که زمانش منقضی است که بر اساس اطلاعاتی که در سامانه املاک و اسکان است، بانکها باید دسته چک آن جا را بفرستند که مرحله به مرحله از ظرفیتهای مختلف استفاده کرده که در هیچ دستگاهی از مردم آدرس نپرسند که دقیقا کد ملی من اگر بزنند، دقیقا آدرس من، کدملی من، کد پستی من.
سوال: شناسنامه و کارت ملی من.
پژمان فر: بله از اقداماتی است که جلو میبریم و یک اختلافی بین اداره ثبت احوال و وزارت راه متاسفانه ایجاد شده که این را هم پیگیری میکنیم.
سوال: چندین سوال مهم که دغدغه مردم است و پاسخ سوالات نتیجه را بفرمایید، در بحث قطع برق و ناترازی اصل ۹۰ ورود کرده؟
پژمان فر: در ارتباط با بحث ناترازی، گاز و برق و بخشهای مختلف و پیگیریهای زیادی کردیم و قانون گذار تکلیف کرده و دستگاههای متولی گازهای فلر که تکلیف است که باید جمع آوری کنیم ما تکلیف نداشتیم، در موضوع ذخیره سازی سوخت اقدامهای مناسب را میکردند ما تکلیف نداشتیم، امروز ما اگر میگوییم ناترازی داریم، ناترازی به دلیل عدم انجام وظایف قانونی است.
سوال: از طرفی میگویند چرا مجلس نظارت نکرده که یک اقدامی میکرد که اینها ملزم به اجرا شوند؟
پژمان فر: مجلس قانونهای خودش را دارد ولی مجلس دستگاه اجرایی نیست و نهایتا گزارشها را میفرستیم و ضعفها را اعلام میکنیم و وقتی بودجهای میبینیم که وقتی کمبودی وجود دارد، مثلا در ارتباط با مسئله بهینه سازی در مصرف این کار را انجام داده بودند، بهینه سازی در بخاریهای گازی خیلی از مسائل جبران میشد.
سوال: در مورد قیمت خودروهای داخلی مردم ناراضی هستند؟
پژمان فر: شکایتهای زیادی در ارتباط با این موضوع این روزها رسیده که در ارتباط با این مسئله جلسهای خواهیم داشت و مسئله جدی است که در دستور کار کمیسیون است که در ارتباط با خودرو ما جلسههایی شش ماه یک بار رصد میکنیم که مشکلات را برطرف کنیم.
سوال: خودروسازی را کامل به بخش خصوصی واگذار شود که این داستانها جمع شود؟
پژمان فر: راجع به خودروسازی یک فرصتی شود که حرفهای زیادی داریم که گزارش دهیم که مجلس چه مراقبتهایی کرده.
سوال: پس در دستور کارتان هست، هنوز هم با این که اعلام شده مردم نگران هستند راجع به افزایش قیمت بنزین که آیا کمیسیون ورود کرده؟
پژمان فر: چیزی که از ناحیه دولت اعلام رسمی میشود که افزایش قیمت بنزین نداریم ولی ناترازی در مصرف بنزین داریم که باید یک برنامه اعلام شود و همین جوری مورد ابهام گذاشتن در ارتباط با این موضوع و مصرف و تولیدی که ما داریم و امروز مصرف ما به شدت دارد جلو زده از تولید ما، باید برنامه ریزی داشته باشیم و تکالیفی از ناحیه قانون گذار پیش بینی شود و حداقل دولت در موضوع مصرف و مصرف کنندگان کنترل کند و کارتهای سوخت را کنترل کند و به اندازه تولید در اختیار هر کسی قرار دهند، امروز هیچ لزومی ندارد که بنزین را با قیمت ۴۵ هزار تومان وارد کنیم و برای ما تمام شود، ۴۰ هزار تومان و ۴۵ هزار تومان کمتر و بیشتر تمام شود و ۳ هزار تومان هیچ توجیهی ندارد و قطعا مجلس آمادگی دارد با دولت بشیند برنامه ریزی کند.
سوال: نگرانی بودجه ۱۴۰۴، دولت آن بودجهای که اختصاص داد برای واردات بنزین که مردم نگران شدند که این کمبود با افزایش قیمت جبران شود؟
پژمان فر: عدم شفافیت در این موضوع بسیار بد است، با مردم باید شفاف باشیم، هر اقدامی که میکنیم، یهو صبح جمعه بلند نشویم که وضع بنزین اتفاقات افتاده باشد.
سوال: برنامههای مفصلی رفتیم آن جور که خبرها و گزارشهایی دستگاههایی که یک حساب واحد در خزانه نکردند که وقت اضافه اش گذشته و تمام شده است؟
پژمان فر: در این موضوع خیلی جلو رفتیم، بعضی از حسابهایی که در وزارت بهداشت است، بعضی از حسابها در وزارت نفت و در حوزه سلامت، در حوزه موضوع سلامت ما باقی حسابها جمع شده است.
سوال: نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست.
پژمان فر: در ارتباط موضوع آخرین جلسه ما دو ماه قبل بوده و رصد میکنیم که به مرور این حسابها بسته میشود و برخی بانکها مقاومتی در ارتباط با این موضوع دارند که براساس این حساب تسهیلاتی داریم که باید تعیین تکلیف شود و منطق ندارد.
سوال: پول بیاید در حساب و از همان مسیر دوباره برود تسهیلات را شفاف و مشخص باشد، همه کارشناسان اعتقاد دارند که این حرف غیر منطقی است.
پژمان فر: هیچ کمیسیونی مثل ما در این موضوع ورود نکرده، اگر کمیسیون اصل ۹۰ نبود حساب واحد خزانه نبود، اگر کمیسیون اصل ۹۰ نبود سامانه املاک و اسکان و بحث حدنگار که با این موضوعاتی که امروز است، نبود.