رئیس سازمان بسیج دانش آموزی گفت: در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در هفته بسیج دانش آموزی، بسته «میداندار» برای مقابله با استکبار جهانی طراحی شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما ، مجتبی باستان رئیس سازمان بسیج دانش آموزی جمعه یازدهم آبان ماه ۱۴۰۳ با حضور در برنامه صف اول به موضوع اولویت و برنامههای سازمان بسیج دانشجویی پرداخت .
سوال: همانطور که اطلاع دارید در هفته بسیج دانش آموزی قرار داریم در ابتدای برنامه یادی میکنیم از ۳۶ هزار شهید دانش آموز به ویژه شهید محمد حسین فهمیده و یاد میکنیم از شهدای دانش آموز در فلسطین در آستانه سیزدهم آبان ماه سالروز ایام الله استکبار ستیزی هم قرار داریم به همین مناسبت از رئیس محترم سازمان بسیج دانش آموزی جناب آقای دکتر مجتبی باستان دعوت کردیم.
سوال آقای دکتر ابتدا به مقوله اهمیت استکبار ستیزی بپردازیم و اینکه شما در بسیج دانش آموزی چه برنامهها و اولویتهایی در این حوزه دارید؟
باستان: هشت آبان سالروز شهادت شهید سرافراز دوران دفاع مقدس شهید محمد حسین فهمیده، روز نوجوان و آغاز هفته بسیج دانش آموزی و آغاز هفته استکبار ستیزی است. از ۸ آبان تا ۱۳ آبان را میگوییم هفته بسیج دانش آموزی و هفته استکبار ستیزی، چقدر خوب است که دهه هشتادیها و نودیها با بخشی از مفاهیم استکباری آشنا بشوند، چون مبنای تمام مباحث ما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، فصل ۵ سند تحول ویژگیهای یک دانش آموز درتراز انقلاب اسلامی و در تراز سند تحول را بر میشمارد، ۴۳ ویژگی را برمیشمارد که یکی از این ویژگیها جهانی اندیشی است یعنی دانش آموز وسعت نگاهش در افق جهان باید تنظیم شود وقتی یک دانش آموز میخواهد جهانی اندیش باشد باید بتواند نقش خودش را با نگاه جهانی اندیشی در آینده نه چندان دور ایران اسلامی ترسیم کند، پس نیاز است با بخشی از مفاهیم استکباری، بخشی از اصطلاحات استکباری را که در دنیای امروز موجود است و موج میزند آگاه شود، یکی از آنها تحرکات اخیر رژیم غاصب صهیونیستی با حمایتها و پشتیبانیهای آمریکایی جنایتکار است متناسب با این روزها اگر ما در مدارس در برنامههای مختلف بخشی از این جنایات را برای دانش آموزان تبیین کنیم البته به حمدالله ما دانش آموزان خوبی داریم خودشان مسلط هستند ولی نقش معلم، نقش مربی در اردوها اگر بعضی از این بحثها تبیین شود مثلاً ببینید رژیم صهیونیستی بیش از ۸۵ درصد فضاهای آموزشی را در غزه تخریب کرده است، رژیم صهیونیستی بیش از ۱۶ هزار کودک و دانش آموز را سلاخی کرده و ۶۲۵ هزار دانش آموز امروز در غزه و فلسطین فضای آموزشی ندارند همه اینها هم با دخالتهای مستقیم آمریکا و با دستور مستقیم آمریکا اتفاق افتاده است. یک نکتهای که من اینجا میتوانم به آن اشاره کنم که دانش آموزان عزیز، خانوادههای گرانقدر هم بدانند و معلمهای عزیز، آن هم این است که جنگ امروز رژیم صهیونیستی و آمریکا جنگ با کشورهای مقاومت، جنگ با این کشور، جنگ با آن کشور نیست جنگ با کودکان است، جنگ با دانش آموزان است، دارند مدارس را تخریب میکنند و در نهایت اگر بخواهیم یک نتیجه درست بگیریم حرکتهای امروز رژیم صهیونیستی و آمریکا مصادف است با جنگ با بشریت نه جنگ با گروه خاص، چون نوع اقداماتی که انجام میدهند از سلاحهای کشتار جمعی استفاده میکنند، از سلاحهای نامتعارف استفاده میکنند، پیشرفتهترین تجهیزات مثل اف ۳۵ را آمریکا به رژیم صهیونیستی داده که مدارس را تخریب کند، زیرساختهای آموزشی را تخریب کند دانش آموزان را سلاخی کند و مردم مظلوم و بی دفاع غزه و فلسطین و لبنان را شهید کند؛ لذا بخشی از این مفاهیم، البته به حمدالله دانش آموزان به رسانههای جمعی دسترسی دارند ولی اگر هم معلم، من، شما، رسانهها همین مفاهیم استکباری را به دانش آموز بگوییم، چرا باید بگوییم؟ چون این دانش آموز مدیر آینده است باید از همین الان با بخشی از این مفاهیم آشنا شود که اگر بعداً انشاالله وزیر شد، وکیل شد در مسند مدیریتی کشور قرار گرفت با برخی از این مفاهیم آشنا شود.
سوال: شما به یک سه ضلعی در این هفته اشاره فرمودید که دو بخش آن را جهاد تبیین و استکبار ستیزی را به خوبی تشریح فرمودید یک بخش دیگر هم از اضلاع مثلث وجود دارد به نام امید آفرینی، برای امید آفرینی چه برنامههایی پیش رو دارید؟
باستان: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وظیفه دستگاهها و نهادها ایجاد موقعیت تربیتی است یعنی میدانهای برنامهای را بر اساس ذائقه دانش آموزان امروزی، بر اساس نیازشان با مشورت با خودشان میدانهایی طراحی بشود که دانش آموز هم در فضای آموزشی و هم در فضای مهارتی و تربیتی قرار بگیرد قرار گرفتن دانش آموز در فضاهای تربیتی مهارتی و نقش اجتماعی وقتی میخواهد به عنوان رهبر اجتماعی، به عنوان یک کنشگر اجتماعی در عرصههایی که ما طراحی کردیم قرار بگیرد این خودش امید آفرین است، به عنوان مثال یکی از بحثهایی که سند تحول از ما میخواهد تنوع بخشی به محیطهای یادگیری است یکی از آن عرصههایی که ما طراحی کردیم در آموزش و پرورش الگوهای پیشرفت و امید است اگر بخواهیم نگاه کنیم کلاسهای درس فقط منوط به خود کلاس نیست وقتی ما یک محیط آموزشی بیرون، یک محیط یادگیری را در بیرون فراهم کنیم بازدید از صنایع بزرگ، بازدید از کارخانجات بزرگ، بازدید از مراکز دفاعی و منعکس کردن پیشرفتهای دفاعی کشور، یک موقعیت یادگیری را برای دانشآموزان طراحی کردیم دانش آموزان از آنجا بازدید میکنند چه اتفاقی میافتد، هم یک امید کسب میکند وقتی بداند ایران اسلامی در بسیاری از صنایع جزو کشورهای اول تا دهم است هم برای خودش امید آفرین است و هم این دانش آموز میگوید خوب نقش من در آینده چیست، یعنی به دنبال نقش خودش هم است، چون قرار است مدیر بشود، تا الان این نوجوانان و جوانهای ما این پیشرفتها را رقم زدند مثلاً ستاره خلیج فارس جوانان ارزشمند ایران اسلامی ایران را در بنزین به خودکفایی رساندند در پالایشگاه ستاره خلیج فارس وقتی دانش آموز برود بازدید کند میگوید نقش من در آینده چیست، این باعث انگیزه بخشی به دانش آموز میشود وقتی دانش آموز نقش خودش را در آینده ببیند بهتر درس میخواند بهتر قدم برمیدارد، رشته بهتر، دانشگاه بهتر و در نهایت میشود یک مدیر در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که برای آینده ایران اسلامی امید آفرینی کند و اساساً مقام معظم رهبری هم در بیانیه گام دوم بیش از ۴۳ بار از کلمه جوان و نوجوان یاد کردند یعنی نقش آفرینی دانش آموزان و دانشجویان در پیشرفت آینده ایران اسلامی این خودش امید آفرین است و بسیاری برنامههای دیگر.
سوال: در مقدمه شما به جنایتهای رژیم صهیونیستی اشاره فرمودید و تهاجمی که این رژیم کودک کش به غزه و فلسطین و جنوب لبنان دارد. روز استکبار ستیزی و ۱۳ آبان را در پیش داریم شما چه ویژه برنامههایی در این حوزه تدارک دیدید؟
باستان: ما از ۸ آبان تا ۱۳ آبان که هفته بسیج دانش آموزی و هفته استکبار ستیزی است یک بسته برنامه با همفکری دانش آموزان طراحی کردیم به نام میدان دار یعنی میدان داری نوجوانان و جوانان برای مقابله با استکبار جهانی، حالا این بسته برنامه شامل چه برنامههایی است؟ اولین برنامهای که ما در این بسته برنامه میدان دار طراحی کردیم رویداد ملی جاسوس خانه است ۳۰ سوال از دل اسناد لانه جاسوسی عزیزانی که در این حوزه کار کردهاند احصا کردند در سامانه شاد بارگذاری کردند به دانش آموزان عزیز گفتیم یک سوال انتخاب کنید هر سوالی که دوست دارید، جواب مستدل به ما بدهید به بهترین جوابها که مستدل است از روی منابع دقیق علمی استخراج شده و تنظیم شده و برای ما ارسال شده به بهترین پاسخها جوایز نفیسی اهدا میکنیم.
سوال: من شنیدم ظاهرا قرار است بعداً پاسخ این دانش آموزان هم به کتاب تبدیل شود.
باستان: بله برای سال آینده، این کتاب حاصل تفکرات و پژوهشهای خود دانش آموزان عزیز در مفهوم استکبار ستیزی است. سوالات طوری طراحی شده که ناظر به دخالتهای آمریکا در ایران است و جنایتهایی که آمریکا در ایران انجام داده است چقدر خوب است که ما بتوانیم تاریخ معاصر را برای نوجوانان و جوانان تبیین کنیم اگر ما واقعیتها را درست متناسب با ذائقه دانش آموزان در بحث دخالتهای آمریکا و جنایاتهای رژیم صهیونیستی تبیین کنیم چقدر خوب جا میافتد برای دانش آموزان عزیز، این یک برنامه، برنامه دوم ما روایت نو است روایتی که توسط نوجوانان اتفاق میافتد یک بسته نمایشگاهی طراحی کردیم شامل سه بسته برنامهای مثلاً ۴۰ منفور شامل ۴۰ اسلاید و صفحه ۵۰ در ۷۰ است که ۴۰ شخصیتی که بیشترین ظلم را در حق ایران اسلامی و انقلاب اسلامی انجام دادند، توضیحاتی دارد با تصاویر کاریکاتوری دانش آموز اینها را در جاهای پرتردد مدرسه نصب میکنند خودشان روایت میکنند و میخوانند.
سوال: به کل سرزمین ایران اسلامی ما ارسال شده یعنی همه روستاهای دوردست، مدارسی که شاید یک مقدار دسترسیها به آنها سخت باشد این پیشبینیها را داشتید؟
باستان: نه ما بسته برنامههایمان را برای ۱۰ هزار مدرسه ارسال کردیم اجازه بدهید من یک نکته را بگویم سند تحول آموزش و پرورش فصل هشتم نگاشت نهادی دستگاهها را مشخص کرده است اگر همه دستگاهها و نهادها بیایند کمک آموزش و پرورش، چون همین دستگاه آموزش و پرورش قرار است برای همه دستگاهها مدیر در آینده تربیت کند پس همه دستگاهها مسئولیت اجتماعی دارند همه دستگاهها باید به کمک آموزش و پرورش بیایند الان متاسفانه به این صورت نیست. همه دستگاهها انشاءالله باید بیایند به کمک آموزش و پرورش یک آموزش و پرورش در تراز انقلاب اسلامی رقم بخورد که دانش آموزان که مدیران آینده هستند مدیر در تراز تربیت بشود و برای دستگاهها اگر دستگاهها و نهادها از ما حمایت و پشتیبانی کنند بدون تردید ۱۰ هزار مدرسه که کم است سعی میکنیم تمام مدارس را بسته برنامهای متنوع، حالا یک بخشی از آن این بسته برنامهای است، یک بخش تولیدات فرهنگی است، یک بخش تولیدات چند رسانهای است، یک بخش برنامههای متنوعی است که بسیج دانشآموزی و تشکلها و گروههای جبهههای تربیتی انقلاب اسلامی یعنی گروهها و نهادها و موسساتی که کنار آموزش و پرورش هستند با هماهنگی آموزش و پرورش الان کار تربیتی میکنند، اگر همه دستگاهها کمک کنند منابع و پشتیبانی و حمایتهای لازم را از آموزش و پرورش و دستگاهها و نهادهای درون آموزش و پرورش داشته باشند بدون تردید هم بستهها کیفیتر و هم بستههای بیشتری برای کل مدارس ارسال میکند. یکی دیگر از آن بسته نمایشگاهی ما در روایت نو، پیشرفتهای ایران اسلامی است یکی هم صهیونیسم شناسی است هر کدام از اینها شامل ۳۰،۴۰ صفحه است خود دانش آموزان عزیز، بچههای بسیج دانش آموزی اینها را در جای پر تردد مدرسه نصب میکنند خودشان برای دانش آموزان روایت میکنند دانش آموزانی که آنجا هستند با هم صحبت میکنند مباحثات دانشآموزی، نشاطهایی که در این جلسات برگزار میشود، آزاد اندیشیهایی که اتفاق میافتد چه بسا گپ و گفتهایی بشود و چه بسا شبهاتی هم مطرح بشود ما به عزیزان اعلام کردیم اگر توانستید پاسخ هم کلاسیهایتان را بدهید فبه المراد اگر نه معلم که درون مدرسه است، معلمان پرورشی اگر سوالات خیلی سطحش بالاتر از فضای مدرسه بود ما عزیزانی داریم که میتوانند سوالات را بگیرند پاسخ مستدل بدهند، این هم دومین بسته برنامهای ما، روایت نو ناظر به استکبار شناسی و استکبار ستیزی است.
سومین برنامه ما مسابقه یا رویداد دست سازهها و کاردستیهای استکبار ستیزی است که در این هفته بچهها در مدارس اینها را طراحی کردند بر اساس ذوق و سلیقه خودشان که انشاءالله در روز ۱۳ آبان که روز یکشنبه است همراه خودشان میآورند در مراسم راهپیمایی به اتفاق همکلاسیهایی که اینها را درست کردند یک عکس یا یک کلیپ برای ما ارسال میکنند به بهترین آثار جوایز نفیسی اهدا میکنیم، از هر استان ۵ نفر را انتخاب میکنیم و انشاءالله جوایز نفیس است که بعد از ۱۳ آبان این جوایز را تقدیم بزرگمردان و دختران غیور و عفیف ایران اسلامی، دانش آموزان عزیز مدیران آینده میکنیم.
بسته برنامه دیگر ما راهیان نور و راهیان پیشرفت را داریم که از اول آبان شروع کردیم برنامه دیگری هم داریم نسل فهمیده، راهیان قدس تجمعات دو سه هزار نفری، سه چهار هزار نفری، ۵ هزار نفری تحت عنوان نسل فهمیده، راهیان قدس که این برنامه که پیش برنامه ما بوده در این هفته در اکثر شهرستانها، مراکز استانها برگزار شد ۸ آبان هم که این برنامه در کنار مزار شهید فهمیده با حضور هزار دانش آموز متوسطه دوم تهران و استان تهران برگزار شد، روز بعد رفتیم ساوه ۵ هزار دانش آموز و فردا هم انشالله خوزستان هستیم با حضور دو سه هزار دانش آموز خوزستانی در یادمان هویزه این تجمع نسل فهمیده راهیان قدس انشالله برگزار میشود و همه این برنامهها یک مقدمهای است برای حضور پورنشاط دانش آموزان در روز ملی مقابله با استکبار جهانی در ۱۳ آبان.
سوال آقای دکتر بخشی از گزارش همکاران آماده کرده بودند و راهیان نور را دیدیم در کنار این راهیان نور، راهیان پیشرفت را هم داریم توضیح میفرمایید که در این حوزه چه اقداماتی صورت میگیرد؟
باستان: ما امسال برنامهریزی کردیم با کمک آموزش و پرورش ۵۰۰ هزار دانش آموز به اردوهای پیشرفت و امید تشریف ببرند ۵۰۰ هزار دانش آموز هم به راهیان نور یعنی مجموعاً یک میلیون دانش آموز از دانش آموزان متوسطه اول و دوم انشاءالله اعزام بشوند به اردوهای پیشرفت و امید و اردوهای راهیان نور، در اردوهای راهیان نور امسال در نظر داریم که دو سه کار ویژه انجام شود یعنی علی رغم آن بسته فرهنگی که از مرکز اعزام هر استانی عزیزان مجموعه بسیج، عزیزان مجموعه آموزش و پرورش در اختیار دانش آموزان قرار میدهند یا راوی انتخاب میکنند یا معلمی انتخاب میکنند که مسلط به یادمانهای دفاع مقدس است یعنی به مقاصد راهیان نور است، یعنی راوی عزیز ما در اتوبوس مستقر است و معلم عزیز ما که مسلط به دوران دفاع مقدس است برخی از مفاهیم و معارف دفاع مقدس را در طول مسیر به دانش آموزان میگوید دو کار ویژه تعریف کردیم یکی تجمعهای ۵،۱۰ هزار نفره در بعضی از یادمانها مثلاً چند استان اردو به راهیان نور اعزام میکنند در یک تاریخی مثلاً ۲۰ روز آینده در شلمچه یا در بعضی از یادمانها تجمع دانش آموزان را خواهیم داشت حضور مثلاً ۵ هزار دانش آموز با این موضوع راهیان قدس، محکومیت رژیم صهیونیستی در کودک کشی و دانش آموزکشی و تخریب مدارس این یکی از کارویژههای ما است که در بعضی از یادمانها این اتفاق میافتد، کار ویژه دوم ما این است که زندگی به سبک رزمندگی در بعضی از یادمانها، بعضی از برنامهها را در بعضی از یادمانها دو سه یادمان را عمیقتر انجام میدهیم یعنی آنجا راوی مستقر داریم، کاروانها که میآیند در یادمانها آن عزیزان روایت منطقه را خواهند داشت شاید بعضی از جلوههای ویژه یا مثلاً بعضی از برنامههایی که جذاب است و برای دانش آموزان حماسی است آنجا برگزار کنیم، سخنرانانی داریم که میتوانند به بعضی از ابهامات و شبهات در مسیر جهاد تبیین پاسخ بدهند، این دو کار ویژه را برای برنامه راهیان نور امسال در نظر گرفتیم ضمن این که خود دانش آموزان هم امسال از فرایند اردو، از برگزاری اردو و حضورشان در منطقه، هیجان، نشاط و آن فضای معنوی خود یادمانها هم بهره میبرند و بعداً در قالب خاطرات، بعداً در قالب عکس نوشتهها یا کلیپها یا فیلمهای کوتاهی که میگیرند و بعداً برای ما ارسال میکنند یک فضای معنوی خاصی دارد، این مجموعه برنامههایی بود که برای راهیان نور در نظر گرفته شده و خیلی ریز برنامههای دیگر که خود استانها از استان که میخواهند به یادمانان اعزام شوند کلی برنامه دارند و نکته جالب این است که قسمتی از اداره اردو به خود دانش آموز واگذار میشود، هویت بخشی و مسئولیت سپاری به دانش آموزان یکی از تاکیدات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که ما به مربیان و عزیزانی که مسئول اردو هستند تاکید داریم که حتماً بخش عمدهای از کار را به خود دانش آموزان واگذار کنند کارهای فرهنگی، کار تبلیغاتی، کار پشتیبانی، کارهای مدیریتی و فوق برنامههایی که در اردو برگزار میشود. ما دانش آموزان بسیار خوبی داریم بعضی از اینها مداح هستند، بعضیهایشان میتوانند صحبت کنند، بعضیها میتوانند به بعضی از سوالات پاسخ بدهند از این ظرفیت هم به عنوان مربی یار یا راوی یار داریم استفاده میکنیم.
این مجموعه اردوهای راهیان نور، راهیان نور هم میدانید الان در چند استان برای ایام مهرما، ه آبان و انشالله آذر ماه دارد برگزار میشود تا ۱۲ اسفند که ماه مبارک رمضان شروع میشود ما اردوهای راهیان نور را برگزار میکنیم در ایلام، خوزستان و هرمزگان در این چند استان راهیان نور را برگزار میکنیم، اما اردوهای پیشرفت که ما با کمک وزیر محترم آقای دکتر کاظمی خیلی تاکید روی اردوهای پیشرفت و راهیان نور دارند مخصوصاً عزیزان ما در مجموعه پرورشی آقای دکتر پورثانی عزیز و تشکلها، روی اردوهای پیشرفت تاکید دارند و همینطور راهیان نور، اردوهای پیشرفت فضای جذابی را برای دانش آموزان فراهم میکند خود دانش آموزان این نسل، نسل دهه هشتادیها بیشتر دوست دارند تجربه کنند، خودشان پیشرفتها را ببینند که به تعمیق باورهایشان هم کمک میکند. ما در اردوهای پیشرفت در ۳ سطح اردوها را تعریف کردیم اردوهای شهرستانی، اردوهای استانی و اردوهای ملی، برای اردوهای ملی ما ۵ نقطه را مشخص کردیم برای همه دانش آموزان در همه مدارس ولی یک تعداد محدود مثلاً شاید ما بتوانیم در اردوهای ملی به عنوان مثال ۲۰ هزار نفر را ببریم، چون این اردوهای ویژه است ولی اردوهای استانی اکثر دانش آموزان میتوانند اعزام بشوند و همینطور اردوهای شهرستانی، اردوهای ملی را در ۵ نقطه در کشور تعریف کردیم یکی در استان هرمزگان، یکی در استان خوزستان، یکی در استان خراسان جنوبی، یکی در استان اصفهان و کاشان که به اتفاق، یکی هم در استان آذربایجان شرقی این اردوهای ملی ما است.
سوال: این اردوها مشخصاً برای دانش آموزان استعدادهای درخشان است؟
باستان: نه طیف وسیعتری را شامل میشود.
سوال:چون به نظر میرسد این برنامهریزیها لازم است که دانش آموزان بیشتری بیایند و از این پیشرفتها بازدید کنند.
باستان: ما ظرفیت هایمان محدود است.
سوال: چه دستگاهها و نهادهایی میتوانند به شما کمک کنند؟
باستان: مجموعه وزارتخانهها، اکثر وزارتخانهها
سوال: با آنها ارتباط گرفتید که برای کمک به سمت شما بیایند؟
باستان: دولت قبل یک مجموعه مشخص کردند برای مجموعه اردوهای پیشرفت و امید هم دانش آموزی و هم دانش آموزی و هم بقیه قشرها، آنجا در بعضی از جلسات که شرکت کردیم همه دستگاهها مسئولیت بهشان واگذار شد ولی ما در ارتباطاتی که بعضا میگیریم حمایتها و کمکهای کمتری دریافت میکنیم، آموزش و پرورش نیاز به کمکهای بیشتری دارد همه دستگاهها و نهادها باید پای کار بیایند که انشاالله هم به لحاظ حمایتهای معنوی و هم حمایتهای پشتیبانی مثلاً یک دستگاهی بتواند تمام ظرفیتی که دارد مثل کارخانجات بزرگ، تولیدات بزرگ، تولیدات فنی و فناورپایه اینها را اگر در معرض دید دانش آموزان قرار دهد هم باعث امید آفرینی میشود هم خود آنها میتوانند برای دانش آموزان پیشرفت کنند هم شاید در آینده یکی از اهداف ما این است، دانش آموزان از همین الان در انتخاب رشته بتوانند بعضی از رشتههایی که با آن آشنا میشوند را بعدا بتوانند انتخاب کنند این نکته مهمی است یا بعضی از راویانی دستگاهها و نهادها دارند راویان جوان و متخصص مثلا در حوزه فناوری دانشجویی بوده که نخبه بوده الان رفته در دستگاهی کارهای تولیدات فناور پایه انجام میدهد، اگر این دانشجوی فعال که الان مقطع تحصیلی اش هم دکتری است تمام کرده رفته مدیری شده در یک شرکت فناورپایه بیاید مباحثش را همین مباحثی که طی کرده، تجربیاتش را در آن رشته در اختیار دانش آموزان قرار دهد چقدر مفید خواهد بود، وقتی ما میگوییم تنوع بخشی به محیطهای یادگیری یا ایجاد سلسله مراکزی برای یادگیری خارج از کلاس درس، اشاره به همین فضاها دارد.
سلسله مراکزی برای یادگیری خارج از کلاس درس، اساسا بخواهیم سند تحول را پیاده کنیم باید به محیط یادگیری با کمک نخبگان علمی تحولی ایجاد کنیم که تجربه و تولیداتی دارند و همینها برای دانش آموزان تبیین و تشریح کنند.اگر دستگاهها و نهادها بیایند پای کار ما قادریم تعداد از دانش آموزان را به اردوهای علمی اعزام کنیم، امسال ۲۰ هزار نفر را کارسازی کردیم در ۵ نقطه.
استانی مجموعه اردویی و گردشگری بسیج مستضعفین بیش از ۴۰۰ مرکز را مشخص کرده است در استانها، به عنوان مقاصد پیشرفت که در اختیار آموزش و پرورش و بسیج دانش آموزی استانها قراردارند، نکاتی خوبی برای امیدآفرینی و بیان دستاوردها و موفقیتهای ایران اسلامی در حوزههای مختلف برای دانش آموزان است.
در شهرستانها کارخانجاتی داریم که حاصل علم بومی آن شهرستان بوده است و حاصل تلاشهای نوجوانان و جوانان آن مرزو بوم بوده است، آموزش و پرورش با کمک بسیج دانش آموزی و بسیج مستضعفین اردوهای نیم روزه و یک روزه در سطح شهر برای بازدید از آن پیشرفتها طراحی و تبیین کنیم.
سوال: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که ۱۳ سال از رونمایی میگذرد که مدرسه کانون پیشرفت یک محله باید قرارداد در این حوزه کارآیی بسیج دانش آموزی مدارس میتوانند برای پیشرفت محلی شان داشته باشند؟
باستان : یکی از راههای عملیاتی سند تحول این است که مدرسه باید کانون پیشرفت محله باشد و این خیلی مهم است و اساسا باید آموزش و پرورش این نقش را ایفا کند و به سمت مردمی سازی برویم و ظرفیت مردم را پای کار بیاوریم که کمک به پیشرفت کنند و مردم محل برای برنامههایی که برگزار میشود با حضور نخبگان محله که باعث ارتقای پیشرفتهای علمی و فرهنگی دانش آموزان باشد و پیشرفت تاثیر خودش را روی محله میگذارد.
ما یک تشکل قانونی هستیم در آموزش وپرورش، براساس مصوبات هیئت وزیران و براساس قانون مجلس شورای اسلامی در سال ۷۵ این تشکل به عنوان یک تشکل رسمی و قانونی د ر آموزش و پرورش نقشی سپرده شده است و ستادی به عنوان هماهنگی و پشتیبانی در آموزش و پرورش است و وزیر رئیس ستاد و بنده حقیر دبیر ستاد هستم، ظرفیتهایی در بسیج داریم که به ارتقای مهارتهای فرهنگی، آموزش و فنی مدارس کمک میکنیم و یکی از نکات همین سند تحول است که مدرسه باید کانون پیشرفت محله باشد.
ما سه برنامه تربیتی در سه مقطع تحصیلی داریم، در ابتدایی طرح شهید عزیزالهی، شهید مهرداد عزیزالهی که طرح تربیتی است که این طرح تشرف به سن بلوغ دارد، طرح بعدی ما.
سوال: چه اتفاقی میافتد؟
باستان: معلمهای پرورشی مسائل مربوط به جشن تکلیف و روز اولیها و برای انجام تکالیف الهی شان که بچهها سه تا نکته را دنبال میکنند، در خلال این برنامهها درصدد ارتباط به سه رکن تربیتی، مسجد، محله و خانواده هستند، یعنی به مشارکت در خانوادههای در اجرای این برنامهها، به مشارکت میگیرند ظرفیتهای علمی و فرهنگی مسجد را برای ارتقای این برنامهها که محور برنامهها مدرسه است که کانون پیشرفت محله است که پیشرفتهای فرهنگی و تربیتی است که اساسا سند تحول به دنبال این فضاست.
طرح بعدی طرح شهید بهنام محمدی برای دانش آموزان مقطع متوسطه اول که سه رکن تربیتی مسجد، مدرسه و محله که ۲۶ عنوان برنامه با کمک مربی پرورشی این را انجام میدهد ازجمله برگزاری برنامههای جذاب علمی، مثل موشک آبی، خیلی جذاب است که در مدرسه جمع میشوند در فضاهای که در محله است مثل فضاهای تربیتی در کنار مسجد برگزار میشود.پرواز موشک را دارند یا نجات تخم مرغ دارند، برنامههای علمی جذاب، سازههای ماکارونی، پل درست میکنند که مقاومت پل را بسنجند.اردوهای تعالی بخش تعریف شده است، اردوهای یک روزه، نیم روزه و یا منتخبین طرحهای شهید بهنام محمدی اعزام به اردوهای پیشرفت استانی، ملی بشوند که باز هم سه رکن تربیتی توسط دانش آموزان و مربیان به هم متصل میشوند، خانواده، مدرسه و مسجد که هر سه تا همکاری میکنند.
در بسیاری از برنامهها خانوادهها کمک میکنند که ممنون زحمات و حضور خانوادهها هستیم. بدون حضور خانوادهها آموزش و پرورش و تشکلها نمیتوانند کارهای شان را پیش ببرند، خانوادههای عزیز و بصیر و فرهنگ دوست، که نگاه هاشان به مباحث آموزشی، فرهنگی بچه هاست و اهتمام دارند میآیند پای کار و به کمک مربیان پرورشی و معلمان برنامهها را مشارکت میکنند.محله، خانواده، مساجد و مدارس با هم ارتباط پیدا میکنند و میتوانیم بگوییم که مدرسه کانون پیشرفت است.در مقطع متوسطه طرح شهید فهمیده داریم به دنبال نقش آفرینی دانش آموزان برای محله هستیم، در طرح شهید فهمیده اردوهای جهادی است، یکی از برنامههای موثر که خیلی هم مهم است اردوهای جهادی دانش آموزی است.
یک طرحی داریم به نام طرح شهید عجمیان عزیز این طرح به دنبال چیه، در همین متوسطه دوم، شاداب سازی، مرمت و بهسازی مدرسه توسط خود دانش آموزان، اگر یک موقعیت تربیتی ایجاد کنیم و برای دانش آموز نقش تعریف کنیم، هویت و نقش دهیم به دانش آموزی آن وقت خیلی از کارهای مدرسه توسط خود دانش آموزان انجام میشود و ما به عنوان تشکل و خود آموزش و پرورش که موقعیت نقش آفرینی برای دانش آموزی کند، امسال ۳۵ کلاس درس توسط دانش آموزی بهسازی، رنگ آمیزی و شاداب سازی شد.
وقتی میگوییم که مدرسه کانون پیشرفت مدرسه شود یعنی دانش آموزی در این محله نقش دارد، ما خانواده محترم و معزز شهدا در همه محلات داریم که چشم و چراغ ما هستند و ما مدیون خانوادههای شهدا هستیم که این تشکل و دانش آموزی به خانواده شهدا سر میزنند و کار میکنند و در قالب اردوهای جهادی کمکهای مومنانه برای دانش آموزی نیازمند و کمتر برخوردار دانش آموزان محله جمع میشود و یک طرحی به عنوان همکلاسی مهربان دهه نودی و هشتادی که امسال پنجمین سال است که اجرا میشود یعنی تهیه لوازم التحریر ایرانی – اسلامی و وسایل آموزشی برای دانش آموزان کمتر برخوردار، دانش آموزان نگاه شان به همکلاسی شان هست و با حفظ حرمت و کرامت دانش آموزان تحریر دانش آموزان کمتر برخوردار در خفا تحویل شان میدهند، ناظر به نقش خانوادهها و مربیان و معلمان و دانش آموزان و معلمان عزیز که نقش بسیار کلیدی در این فضا دارند که به این پیشرفتها کمک میکنند.
سوال: ذیل تحول بنیادین سند تحول آموزش و پرورش و در حوزه جشنواره فرهنگی و ورزشی چه کاری انجام دادید؟
باستان: دو تا برنامه مسابقات ملی تعریف کردیم و طراحی کردیم برای دانش آموزان که به عنوان مسابقات ملی، یک سری برنامههای کوهپیمایی، به مناسبت هفته بسیج کوهپیمایی دانش آموزان داریم که خانوادهها هستند و در بعضی از شهرستانها این را به عنوان برنامههای عمومی طراحی کردیم.
یک سری هم اردوهای تعالی بخش که سند تحول از ما خواسته است که آماده کنیم دانش آموزان را آماده کنیم بخشی از حیات طیبه که سند تحول تعریف کرده است که زندگی براساس ارزشهای الهی باشد که این اردوها در کنار تفریح و سرگرمی و مسابقات متنوع مفاهیم ارزشی توسط مربیان تحقق میشود، اردوهای نیم روزه و سیاحتی و زیارتی داریم، دو تا مسابقه ملی هم تعریف کردیم، یک مسابقه فوتسال برای دانش آموزان پسر و یک مسابقه والیبال برای دانش آموزان دختر که در برنامههای امسال طراحی کردیم و یک سال برگزار شده است و یک سال برگزار نشده است و درصدد هستیم که با اجرای این مسابقات که شور و نشاط خاصی در مدرسه ایجاد میکند، که در سطح منطقه چهارتا مدرسه، چهار تا تیم میشوند و دانش آموزان در مدرسه که همه فوق برنامه فرهنگی داریم، مثلا اسم تیم این کلاس شهید بهنام محمدی، تیم بعدی شهید محمد حسین فهمیده و شهدای بزرگوار که بسم الله گفته میشود و اول مسابقه عهد اخوتی دانش آموزان با هم میبندند و تیم برتر میرود در سطح شهرستانها و بعد استان و نهایتا هر استان تیم منتخبش میآید، همه بحثهای فرهنگی و تربیتی در قالب این مسابقات برگزار میشود.
سوال: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که توسط رهبر معظم انقلاب تبیین شد و به دست شما هم رسیده است در سازمان بسیج دانش آموزی که ۴۰ بار کلمه نوجوان را آن جا به کار میبرند و متناسب با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چه برنامههایی تدارک دیدید و پیش روی تان هست؟
باستان: این که بیش از ۴۳ بار کلمه جوان و نوجوان در بیانیه به کار بردند بی دلیل نیست، دلیل این است که نوجوانان و جوانان امروز ما مدیران آینده اند و شانههای شان باید بیاورند زیر کار، کارهای علمی، فرهنگی و تربیتی انقلاب اسلامی که در آینده مدیر هستند و بدون شک مدیران آینده هستند و باید سازندگی و سرزندگی ایران اسلامی را با کارهای متنوع ورود پیدا کنند و ما به عنوان یک تشکل با بسیج چه کار کردیم، بیانیه گام دوم هفت تا عرصه دارد، معنویت، علم، استقلال، هفت تا عرصه دارد، ما توی حوزههای علمی دو سه تا برنامه تعریف کردیم، متناسب بامونه به عنوان تشکل یکی لیگ علمی پایاست که بزرگترین لیگ گروهی جهان اسلام است.
از پایه ششم تا پایه یازدهم، گروههای ۵ نفره تشکل میشوند و در همه رشتهها دانش آموزان میآیند سوالهایی که گروههایی علمی تعریف کردند از مدرسه تا سطح شهرستان و استان و منتخبین در سطح کشور الان مشخص شدند و ما ۲۸ آبان ماه مرحله نهایی لیگ علمی پایا یعنی پایا یعنی پیشگامان ایران اسلامی متناسب با بیانیه گام دوم نقش آفرینی علمی را طراحی کردیم که مورد تاکید.
سوال: حضور ذهن دارید که در کدام رشته هاست؟
باستان: برای همه رشتهها که سوالاتی طراحی میشود.
سوال: شبیه المپیادهای دانش آموزی؟
باستان: بارک الله بر شما.
سوال: سال اول برگزاری است؟
باستان: هفدهمین سال است.
سوال: با چه عنوانی؟
باستان: لیگ علمی دانش آموزان، تقویت بنیه علمی دانش آموزان با کار گروهی که ۵ نفر دانش آموز به سوالهای ریاضی پاسخ میدهند و یک کار گروهی مشارکتی که سند تحول از ما خواسته است که دانش آموزان در کار گروهی و مشارکتی شرکت کنند که سبب ارتقای روحیه علمی دانش آموزان میشود.
نکته دوم تقویت بنیه علمی دانش آموزان است که یک بحثی حضرت آقا دارند که عدالت تربیتی و آموزشی برابر، عدالت تربیتی و عدالت آموزشی خیلی مهم است که چه ربطی به بیانیه گام دوم دارد، در حوزه علمی همه دانش آموزان در یک سطحی از آموزش و تربیتی برخوردار باشند که نباید تمام امکانات یک عده خاصی قرار گیرد بلکه در اختیار عموم دانش آموزان باید باشد که بلکه برخی از دانش آموزان در محلات کمتر برخوردار که باید استعدادشان کشف شود و به آنها بهاء بدهیم و تقویت کنیم و خوب شاید آن بحثی که حضرت آقا در بیانیه گام دوم و در بحثهای علمی مطرح کردند این همان دانش آموز باشد به نسبت مساوی در اختیار دانش آموزان قرارگیرد، موسسات نوآفرینی داریم که ما دو سه تای شان با ما همکاری دارند و به کمک گرفتیم و عدالت محور و جهادی محور هستند و از آنها استفاده میکنیم و آمدیم یک خدمات علمی برای هم اکثر دانش آموزان مناطق محروم عرضه میکنیم با کمک آن ها؛ که تعدادی در مدارس استعدادهای درخشان قبول شدند شکر خدا شاید فراگیر نباشد ولی خدمات را ارائه میدهیم و بعضی از دانش آموزان کمتر برخوردار بستههای آموزشی میدهیم که در حوزه کنکور شاید دسترسی نداشته باشند، در قالب فیلمهای آموزشی به صورت آفلاین، برخط و غیر بر خط محتواهای آموزشی ارائه میکنیم.در حوزه معنویت برنامههای دیگری داریم.
سوال: در فرصت پایانی، از شما راجع به برنامه فردا دیدار رهبرمعظم انقلاب با دانش آموزان عزیز بسیجی بپرسم تا به راهپیمایی برسیم؟
باستان: اولا از شما و متولیان برنامه صف اول تشکر میکنم به خاطر اهتمام شما به آموزش و پرورش و مباحث فرهنگی، هر ساله در آستانه ۱۳ آبان تعدادی از دانش آموزان با رهبر انقلاب دیدار میکنند و ما چهارتا تشکل در آموزش و پرورش هستیم و دانش آموزان ممتاز داریم که برخی از دانش آموزان رتبه برتری شان در تشکل هاست، که دو هزار دانش آموز سهمیه دیدار براساس ظرفیتهایی که داشتیم امشب خدمت همه عزیزان هستیم، با یک شور و نشاطی میروند دیدار مقام معظم رهبری که واقعا یک نشاط وصف نشدنی که اکثر دانش آموزان مشتاق هستند و ظرفیت محدود است به نمایندگی عده ای از دانش آموزان را دعوت کردیم و فردا در محضر مقام معظم رهبری هستیم که این عزیز بزرگوار مطالبشان را عنوان میکنند.
نکته پایانی از همه دانش آموزان عزیز، خانوادهها و معلمان و مسئولان و مدیران آموزش و پرورش و همه آحاد مردم دعوت میکنیم که با حضور پرشور و نشاط در روز سیزدهم آبان ماه بتوانیم اعلام انزجار از کودک کشی، دانش آموز کشی و تخریب مدارس به دست رژیم صهیونیستی و آمریکای جنایتکار اعلام کنیم.