رئیس مؤسسه استنادی جهان اسلام در شیراز ، گفت: امکان برنامه ریزی و تهیه نقشه راه، به منظور دستیابی به اهداف علمی کشور یکی از مهمترین دستاوردهای رتبه بندی جهانی است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) مستقر در شیراز گفت: رتبه بندی جهانی ISC (ISC world University rankings) یکی از نظامهای رتبه بندی جهانی است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ از سوی ISC و بر اساس تجربه ۱۰ ساله در رتبه بندی دانشگاهها برای مقایسه حرکت علمی و عملکرد دانشگاههای کشور در جهان اسلام و دنیا ایجاد شده است.
فاضلزاده اعلام کرد: در رتبه بندی جهانی ISC ۲۰۲۳، تعداد ۲ هزار و ۵۵۵ دانشگاه برتر از ۱۱۴ کشور و ۶ قاره دنیا وجود دارند و از جمهوری اسلامی ایران ۶۹ دانشگاه در این رتبه بندی حضور دارند.
فاضل زاده اظهار کرد: با گردآوری دادهها در مؤسسه ISC بدون خوداظهاری دانشگاهها از سراسر جهان، پایگاه داده موثق و معتبری شکل گرفته که میتوان از آن برای سیاستگذاریهای پژوهشی و بررسی موقعیت دانشگاههای ایران در سطح جهان استفاده کرد و رتبه بندی جهانی ISC میتواند نقش مهمی در سوق دادن دانشگاههای ایران به سمت دانشگاههای تراز جهانی داشته باشد.
وی افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای رتبه بندی جهانی، ایجاد یک پایگاه داده از جزئیات کامل اطلاعات علمی و پژوهشی کشورها و دانشگاههای تراز اول دنیا است که در نتیجه آن امکان برنامه ریزی و تهیه نقشه راه، به منظور دستیابی به اهداف و چشم انداز کشور و نیز دانشگاههای کشور در سطح بین المللی وجود دارد.
فاضلزاده اضافه کرد: حضور دانشگاهها در رتبه بندیهای بین المللی میتواند علاوه بر نشان دادن موقعیت آنها در مقایسه با یکدیگر، در برقراری دیپلماسی علمی از جمله جذب اعضای هیات علمی بینالمللی و جذب دانشجویان خارجی و تدوین سیاستهای پژوهشی نیز به کار گرفته شود و مسیر حرکت به سمت جهانی شدن و تبدیل دانشگاهها به دانشگاههای تراز جهانی را هموار کند.
فاضلزاده اظهار کرد: حضور پژوهشگران پراستناد در دانشگاهها به عنوان یک شاخص در برخی رتبهبندیهای جهانی مانند شانگهای و ISC در نظر گرفته میشود، بنابراین تلاش برای تدوین مقالات اثرگذار و همکاریهای بینالمللی میتواند در کسب این عنوان کمک کننده باشد.
فاضل زاده ادامه داد: انتشاراتی که در مجلات چارک اول و یا مجلات معتبر ساینس و نیچر منتشر میشوند به عنوان آثار با کیفیت، شاخصی با اهمیت در نظامهای رتبهبندی مانند شانگهای و ISC هستند و در بیشتر مواقع امکان دریافت استناد بیشتری هم دارند. بر همین اساس دقت در انتخاب نشریه برای منتشر کردن آثار پژوهشی میتواند شانس دریافت امتیاز در این شاخص را افزایش دهد.
وی افزود: همکاری با صنعت به عنوان ماموریت نسل سوم دانشگاهها در نظامهای رتبه بندی از جمله تایمز و ISC دیده شده است؛ لذا تحقق این امر علاوه بر اینکه سبب جریان یافتن جهت دانش دانشگاهی به سمت صنعت میشود و علم تئوری را علم کاربردی تبدیل میکند که در اقتصاد دانش بنیان نقش اساسی ایفا میکند و میتواند در ارتقای رتبه دانشگاهها نیز میتواند موثر باشد.
وی ادامه داد: همچنین در رتبه بندی جهانی کیو اس ۲۰۲۵، دانشگاههای صنعتی شریف با رتبه ۳۴۲، تهران با رتبه ۳۶۸، صنعتی امیرکبیر با رتبه ۴۰۳ و علم و صنعت ایران با رتبه ۴۳۶ و صنعتی اصفهان با رتبه ۴۸۹، دانشگاه تبریز با رتبه ۵۵۲، شیراز با رتبه ۷۰۰-۶۹۱، شهید بهشتی با رتبه ۹۰۰-۸۵۱ و فردوسی مشهد با رتبه ۱۰۰۰-۹۵۱ جای دارند.
فاضل زاده اعلام کرد: در رتبه بندی ۲۰۲۴ تایمز، ۷۳ دانشگاه و ۲ دانشگاه مؤسسه آموزش عالی از جمهوری اسلامی ایران حضور دارند که دانشگاههای صنعتی شریف با قرار گرفتن در بازه رتبهای ۳۵۰-۳۰۱ برترین دانشگاه ایرانی حاضر در این رتبه بندی جهانی است.
رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: در پایگاه رتبهبندی تایمز در سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴، تنها یک دانشگاه ایرانی حضور داشت که در سال ۲۰۲۴ به ۷۳ دانشگاه رسیده است.
وی افزود: در رتبه بندی اخیر تایمز، دانشگاههای صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت ایران و تهران نسبت به پارسال ، ارتقای رتبه دارند و برترین رتبهها را در میان دانشگاههای کشور کسب کردهاند.
فاضل زاده اعلام کرد: در رتبهبندی ۲۰۲۳ شانگهای، ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان رتبه بندی شده اند که در این بین ۱۰ دانشگاه ایرانی نیز دیده میشود و دانشگاه تهران با کسب رتبه در بازه ۵۰۰-۴۰۱ در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است.
رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: رتبه بندی شانگهای از معتبرترین رتبه بندیهای جهانی است که نتایج آن از ۲۰۰۳ تا کنون به صورت سالانه از سوی دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر میشود.
سید احمد فاضل زاده افزود: مهمترین اهداف رتبهبندی بینالمللی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، تدوین سیاستهای پژوهشی و فناوری برای رقابت بین الملل، تدوین نقشه راه به سمت جهانی شدن دانشگاهها در تراز جهانی، مقایسه عملکرد دانشگاهها با برترین دانشگاههای جهان، جذب اعضای هیات علمی بین المللی، بازاریابی برای جذب دانشجویان خارجی و کمک به دیپلماسی علمی و فناوری است.