معاون وزیر صمت گفت: در نمایشگاه توانمندیهای صادراتی (ایران اکسپو) هدف رسیدن به افزایش قراردادهای قطعی، فروش و توافقات به ارزش افزوده ۲ تا ۵ میلیارد یورویی است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شبکه خبر در برنامه گفتگوی ویژه خبری موضوع افق تجاری و اقتصادی ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران را با مهدی ضیغمی معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت و علی چاغروند رئیس کمیته ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی در اتاق بازرگانی بررسی کرده است.
مقدمه مجری: ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران از شنبه ۸ اردیبهشت در محل دائم نمایشگاههای بین المللی تهران آغاز به کار کرده است و تا چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ادامه دارد.
درگفتگوی ویژه خبری امشب به افق تجاری و همچنین اقتصادی ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران می پردازیم و ببینیم به لحاظ کمی و کیفی ششمین دوره نسبت به دورههای پیشین چه تفاوتهایی دارد و راهکارهای مناسب مسئولین و مدیران تجاری و اقتصادی در این دوره برای مشکل گشایی و حل موضوعات تجار داخلی و خارجی کدام موضوعات هستند.
در گفتگوی ویژه خبری امشب میپردازیم به افق تجاری ششمین نمایشگاه توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران اکسپو ۲۰۲۴ و آنچه در این دو روز و البته روزهای پیش رو وجود دارد در این نمایشگاه چه موضوعاتی است.
سوال: آقای ضیغمی نمایشگاهی که به گفته رئیس جمهور نشان میدهد که جمهوری اسلامی ایران تحریم ناپذیر است، ششمین دوره نمایشگاه توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است، مهمترین اتفاقهایی که در حوزه اقتصادی و تجاری افتاد کدام هاست؟
ضیغمی: ما بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میهمان داریم که بخش قابل توجه آنها تجار هستند، ۵۰ هیئت عالی رتبه اقتصادی – تجاری – سیاسی داریم که در راس بعضی از هیئتهای تجاری آمدند و در این دو روز عملا از دیروز که برنامه افتتاحیه شروع شد، وارد بحث جلسات، مذاکرات و بازدیدها، شرکت در جلسات مختلف چه در نمایشگاه و چه خارج از نمایشگاه شدند.
اتفاقی که به سختی میشود خیلی دنبال کرد تک تک این افراد یا گروهها را، به دلیل این که حجم بسیاری از اتفاقات همزمان به وقوع میپیوندد، من یک مثال بگویم که شاید کمک کند، آقای رئیس جمهور گفتند ما بیش از ۱۰۳ کشور ثبت نام داشتیم، بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر که ما دیگر سایت را برای ثبت نام بستیم.
بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نفر تاجر تا الان وارد تهران شدند و این آمار و ورود مقامات کماکان ادامه دارد.
سوال: مهمترین کشورها که تا الان وارد شدند از لحاظ بازدید و نکاتی که رئیس جمهور تاکید کردند که این نمایشگاه فقط محل دیدن و گذر نیست، بلکه محل مذاکره است.
ضیغمی: بله اتفاق امسال و تفاوت آن با پارسال تمرکز ما بر مذاکره رو در رو است. از ماه پیش شروع کردیم.نشستهای رو در رو ما از ماه یک ماه پیش با تجار ارتباط گرفتیم و نیازمندیهایشان را درآوردیم و شرکتها را شناسایی کردیم.
اگر مثالی بگویم عدد را کمی کاهش دادم، ما ظرف این دو روز ۵ هزار جلسه در مرکز به همرسانی مان توانستیم برگزار کنیم.
۵ هزار جلسه ممکن است برخی سه – چهار دقیقه بوده است بین افراد و برخی ممکن است ۱۰ دقیقه تا یک ربع طول کشیده است تا عدد بالاتر، هیئتهای مختلفی از کشورهای مختلف آمدند شرکتهایشان هر کدام خودشان را معرفی کردند و بعد با شرکتها و تیمهای ایرانی درباره مسائل مشترک و این که بتوانند در چه حوزهای بتوانند تعامل کنند در بحث صادرات و یا حتی واردات بتوانند مذاکرات خوبی داشته باشند.
نکته اول مثبت این اتفاقات شروع یک فرآیند است یعنی به توافقات و قطعا به فروش قعطی و قطعا به قرارداد منجر میشود ولی نباید انتظار داشت که همه اتفاقات همان روز اول بیافتد و نکته دوم بحث تعجب بسیاری از هیئتها و تجار از حجم توانمندیهای شرکتهای ایرانی است.
سوال: چند شرکت در نمایشگاه حاضر هستند؟
ضیغمی: حدود ۸۰۰ شرکت یا حاضرند و یا در برنامههای به همرسانی شرکت میکنند، چون ما بعضی از تجاری که آمدند درخواستهایی دارند که ممکن است در نمایشگاه نباشد و ما بیرون نمایشگاه آوردیم که حضور داشته باشند و یا بازدید برایشان هماهنگ میکنیم هم در تهران و هم در شهرستانهای دیگر.
سوال: پس علاوه بر شرکتهایی که در نمایشگاه حاضر هستند، نشستها و بازدیدهایی در خارج از نمایشگاه با شرکتهای داخلی در حاشیه فراهم کردید؟
ضیغمی: ممکن است تجاری بیایند که نتوانند نیازهایشان را در داخل نمایشگاه احصا کنند و یا یک شرکت باشد. ما به آنها حق میدهیم که با بقیه شرکتها جلسه داشته باشند و یک فرآیند زنده و پویا در کشور برای افزایش صادرات اتفاق میافتد .
سوال: چه کشورهایی را فراموش کردید بگویید، مهمترین کشورهایی که حاضر هستند یا مجموعه کشورهایی که ...؟
ضیغمی: تمرکز ما همیشه روی کشورهای همسایه بوده و هست، کشورهای منطقه مثل عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای حوزه اوراسیا که از پارسال به آن تجارت آزادی که امضا کردیم بسیار علاقهمند شدند و بیشترین هیئتها را آنها فرستادند.
روی آفریقا تمرکز جدی داشتیم و روی شرق آسیا.
سوال: آقای رئیس کمیته ششمین توانمندیهای صادراتی اتاق بازرگانی، به عنوان نماینده اتاق بازرگانی بفرمایید ششمین دوره نمایشگاه نسبت به دورههای گذشته چه نقاط قوتی دارد و البته نقاط ضعفی که دراین دو روزه احصا شده است؟
چاغروند: آمار الان نشان میدهد که ۲ هزار و ۵۰۰ تاجر خارجی وارد شده اند و نسبت به آمار سال قبل که ۲ هزار و ۳۰۰ نفر بودند، همین جا میتوانید یک رشدی را ببینید نسبت به ورودی که داشتیم، الان در روز دوم نمایشگاه هستیم و نمیتوانیم خیلی کمی به شاخصها ورود پیدا کنیم و آمار بدهیم که چقدر میتوانیم دستاورد داشته باشیم ولی آمار همین هیئت ها...
سوال: ولی تا الان شاخص کمی افزایش پیدا کرده است.
چاغروند: یک جنبه که از اتاق بازرگانی نگاه کنیم و بخش خصوصی کشور امسال اتاق بازرگانی به صورت منسجم ویکدست شرکت کرد و ما در حوزههای مختلف ورود کردیم، یکی بحث میهمان کردن اتاقهای بازرگانی دنیا، ۳۰ تا کشور مستقیما از طرف اتاق را از کشورهای مختلف دعوت کردیم و در این چند روز حدود ۲۳-۲۴ تا هیئت تجاری توی اتاق دارند نشستهای رو در رو با تجار ما انجام میدهند و تا روز چهارشنبه همین طور ادامه دارد، خارج از این بحث پذیرش میهمانهای خارجی در اتاق ما به صورت نمایشگاه هزار و ۴۰۰ متری نمایشگاه تجهیز کردیم که کلیه اعضای بخش خصوصی در آن فعال هستند.
ما اتاقهای مشترکی داریم با کشورهای مختلف، حدود ۲۰ تا الان در نمایشگاه غرفه دار هستند و هیئت پذیرش میکنند، هیئتهای تجاری را در غرفه ها. حدود ۲۲-۲۳ تا از اتاقهای استانی مان فعال هستند، که مرزهای مشترک با همسایگان دارند، مباحث گمرکی دارند، یک سری از تجار خارجی خودشان مراوده دارند این جا پذیرایی میکنند و تشکلهای تخصصی مان که تشکلهای بالادستی است، شما آمار شرکتهای بخش خصوصی را خواستید بگیرید که ۸۰۰ تا اعلام شد ولی ما یک سری تشکل داریم که همین شرکتهای حقوقی که هستند عضو این تشکلها هستند.
ما سعی کردیم همین کار تخصصی که تشکلها دارند انجام میدهند را بیاوریم و از ظرفیت تخصصی شان استفاده کنیم و بشود از آن شبکه سازی که میشود و ما معتقدیم که ما در بخش خصوصی میتوانیم این شبکه سازی را انجام دهیم و یک گرهی بزنیم به اقتصاد بخش خصوصی به اقتصاد بخش خصوصی سایر شبکهها که من فکر میکنم یکی از مسائلی است که بسیار ملموس است و میتواند یکی از نقاط قوت این نمایشگاه باشد.
سوال: افق تجاری و اقتصادی ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران را اگر مرور کنیم پنجمین نمایشگاه توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار تفاهم نامه و توافق نامه امضا کردیم، در این دو روز که خیلی نمیتوانیم جمع بندی کاملی داشته باشیم، چون بسیاری از زیرساختها و بسیاری از زمینهها فراهم شده است برای توافق نامه و تفاهم نامه، فکر میکنید پیش بینی برای چه عددی باشد؟
ضیغمی: اگر بخواهیم مثل پارسال بیان کنیم، چون خود نمایشگاه در ذات در همان ۴-۵ روزه لزوما به این نتیجه نمیرسد، در یک فرآیند یکی – دو ساله است که این اتفاقات منجر به قرارداد قطعی، فروش و یا افزایش توافقات میشود، تصور ما بین ۲ تا ۵ میلیارد یورو است که میتواند در یک بازه زمانی مناسب این اتفاقات بیافتد و شرایط و فضایی که الان هست این را نشان میدهد، حالا در حوزههای مختلف، گرچه ما تمرکزمان در حوزههای کالاهای با ارزش افزوده بالاتر باشد، اگر چه برای سایر حوزهها و برای مباحث دیگر ما فضا را فراهم کردیم ولی داریم در این حوزه تمرکز میکنیم که در یک بازه زمانی مناسب بتوانیم به اتفاقات خیلی خوب برسیم، نکته مهم دیگر هم بگویم این نمایشگاه ششمین نمایشگاه است ایران اکسپو ۲۰۲۴ ولی در این ابعاد دومین تجربه است و اولین تجربه پارسال اتفاق افتاد و درس آموزی خوبی داشت و این دومین تجربه است در این ابعاد.
سوال: ابعاد از لحاظ کیفی یا کمی؟
ضیغمی: ابعاد هم به لحاظ کیفی و هم کمی، به لحاظ حضور مقامات، حضور تجار، این که ما دو تا برنامه بسیار بزرگ را در کنار هم قرار دادیم که بتوانیم از ظرفیتهای هر دو استفاده کنیم برای توسعه صادراتی که همه دستگاهها کمک کردند، اتاق بازرگانی، مجموعه اینها دارد یک اتفاقی را نشان میدهد و بحث کیفی که من عرض کردم، تمرکز بر کیفیت تجار است، کسانی که وارد کشور میشوند، کیفیت رو در رو که داریم برگزار میکنیم و پشتیبانی و اتفاقی که ان شاءالله بعد از این برای عقد قراردادها اتفاق خواهد افتاد.
سوال: بخش خصوصی را آقای چاغروند به آن اشاره کردند، نظر شما راجع به حضور فعال بخش خصوصی در این دوره که یک اتفاقی است که بسیاری از کارشناسان روی آن نظر مثبت دارند.
ضیغمی: این نمایشگاه، نمایشگاه بخش خصوصی است دولت صرفاً تسهیلگر است و به نظرم دارد در قامت درستی ایفای نقش میکند یعنی معدود دفعاتی است که دولت تسهیلگری کامل انجام میدهد که بخش خصوصی که اتاق بازرگانی است، تجار هستند و تجار خارجی، بتوانند با هم ارتباط بگیرند و به آن اتفاقی که همه داریم برایش تلاش میکنیم که افزایش صادرات و تجارت کشور و افزایش صادرات غیر نفتی واقعی کشور است برسند.
پارسال این اولین تجربه بود شاید نشد این اتفاق بیفتد، امسال دارد اتاق بازرگانی کار فوق العادهای انجام میدهد از جهت برگزاری به هم رسانی در اتاقهای بازرگانی، حضور اتاقهای مشترک در نمایشگاه، دعوت از همتایانشان از کشورهای دیگر، یک نکته مهمی است وقتی شما رئیس اتاق بازرگانی کشوری را دعوت میکنید با خودش هیئت با کیفیتی میآورد این نکته مهمی است علت اینکه ما گاهی اوقات مقامات را دعوت میکنیم این است که مقامات با خودشان هیئتهای خوبی میآورند و این هیئتها هستند که این قرارداد را عقد میکنند، حضور بخش خصوصی، هم اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی و هم شرکتهای بزرگ، استارت آپها، دانش بنیانها در این نمایشگاه قابل توجه است.
سوال: آقای چاغروند این تعامل و این حضور که الان اشاره میکنید فکر میکنید چقدر فرصت پیگیریهای تجاری، صادراتی را برای بازرگانان کشور ما فراهم میکند؟ هم بیاییم به لحاظ فنی و تخصصی به آن نگاه کنیم و هم از لحاظ مالی و اقتصادی و تجاری.
چاغروند: این یک منظومه است و به قولی باید همه اجزایش سر جای هم باشد تا نهایتاً ما آن خروجی که مد نظرمان است را بگیریم یعنی ته آن به آن ارتباط برسد و روی تراز تجاری هم تاثیر بگذارد.
سوال: الان این منظومه را در این دو روز در نشستهای رودررویتان میبینید ؟
چاغروند: ما در بخش خصوصی و نوع مشارکتی که در اکسپو کردیم این سیستم را ایجاد کردیم یعنی در همان شش گروه کالایی که الان در اکسپو وجود دارد در حوزه احداث و خدمات و مهندسی در انرژی است، در صنعت است، کشاورزی، صنایع غذایی، گردشگری، صنایع دستی و فرش همه اینها یک سری همایش ملی و بینالمللی ما داریم در این چند روز به واسطه کمیسیونهای تخصصی اتاق بازرگانی در نمایشگاه برگزار میکنیم. حتی از سفرای خیلی از کشورها دعوت میکنیم که بیایند توانمندیهای صادراتی را در این شش حوزه گروه کالایی در کشور اعلام کنیم و اطلاع رسانی کنیم. باید این مجموعه اتفاقات بیفتد، اطلاع رسانی دقیق انجام شود، توانمندیها گفته شود و نهایتاً انتظار داشته باشیم که این اتفاق بیفتد که روی تراز تجاری ما تاثیر بگذارد. از آن طرف هم نشستهایی با مجموعهای از میهمانهای خارجی را در این چند روز سعی کردیم با میزبانی خود اتاقهای بازرگانی، برگزار کنیم که همه اینها بیاید و نهایتاً به آن اتفاق و خروجی معنادار برسد که قطعاً این اتفاق میافتد و ما پیگیری کردن این ماجرا را در اتاق بازرگانی به واسطه اتاقهای مشترکمان و اتاقهای استانی مان که باز اعضای اصلی بخش خصوصی و اتاقها هستند میخواهیم که انجام بدهند و این استمرار و ادامه ماجرا قطعاً به آن قراردادها هم خواهیم رسید که انشاءالله اگر یک چند وقتی بگذرد قطعاً میتوانیم آمار و ارقام دقیقتری بدهیم که در این مدت چه اتفاقی افتاده است.
سوال: میهمانان ما در کشورهای مختلف در نمایشگاه توانمندیهای صادراتی، کدام حوزهها در این نمایشگاه فعال هستند و کدام حوزهها آقای ضیغمی قرار است با توجه ویژه دولت و البته بخش خصوصی حضور فعالتری به خودشان بگیرند؟
ضیغمی: پارسال حدوداً ۱۰ حوزه را ما در نمایشگاه داشتیم امسال کم کردیم حوزهها را و تمرکزمان را بیشتر کردیم. در گزارشات بود ۵۰ هزار متر مربع کل فضای نمایشگاهی درگیر نمایشگاه است در صورتی که به نظرم حداقل نیاز این نمایشگاه ۲۰۰ هزار متر مربع است که بشود تمام دستاوردها و توانمندیهای کشور را نشان داد و حوزههای دیگر را هم آورد، پتروشیمی، فولاد، صنایع غذایی و بستهبندی، حوزه کشاورزی، ماشین آلات کشاورزی، دانش بنیان، تجهیزات پزشکی، دارویی، ساختمان، حوزه خدمات فنی و مهندسی، صنعت به معنای اعم آن از خودرو، فرش ماشینی، لوازم خانگی، ماشین آلات و خط تولید و صنایع دستی و گردشگری اینها چیزهایی هستند که در نمایشگاه امسال هستند. بعضی از حوزهها یک مقدار ضعیفتر بودند ما در بعضی حوزهها شاید در تولید قوی باشیم ولی در صادرات کار خاصی نکرده ایم، داریم تلاش میکنیم برای آنها برنامه ویژه بگذاریم، باید این مدل را آن قدر تمرین کرد تا بشود در این حوزهها قوی شد و برای کشور ارزش افزوده آورد گرچه واقعیت، ما در بعضی از حوزهها توانمندی بسیار بالایی داریم و ارزش افزوده خیلی خوبی دارد مانند حوزه دانش بنیان، تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی و ماشین آلات داریم روی اینها تلاش میکنیم، یک علت هم عرض کردم در حوزه فولاد و پتروشیمی که بیشترین صادرات کشور است شرکتهای توانمندی هستند ما داریم برای آنها تلاش میکنیم، چون شعار ما این است برای نمایشگاه و نمایشگاه سال قبل هم همین بود که ما باید مقاصد صادراتی را افزایش بدهیم و متنوع کنیم ولی نکته خیلی مهمتر شاید این است که ما باید گروههای کالایی را افزایش بدهیم، باید درصد گروههای کالایی با ارزش افزوده و دانش بنیان و آنهایی را که برای کشور میتوانند اقتدار علمی فناوری بیاورند بتوانیم افزایش بدهیم، تمرکز جدی ما روی این حوزهها است.
سوال: الان در این تنوع و افزایش مقاصد صادراتی، مهمترین موانعی که برطرف کردید کدامها هستند؟
ضیغمی: همه اینها به دو موضوع مهم میخورند بحث زیرساختهای لجستیکی یا حمل و نقل و بحث مالی که من در عرایضم خدمت آقای رئیس جمهور در بحث آفریقا گفتم که داریم تلاش میکنیم با توجه به نیاز و تقاضای جدی که وجود دارد عملاً چند راهکار ارائه بدهیم که راهکارها را هم دادیم، در حوزه دریا بحث خطوط منظم انجام بشود که نیاز دارد حتماً مشوقهای صادراتی پرداخت شود و نیاز دارد که این حمایت صورت گیرد. در بحث مالی از روشهای شبه سوئیفت و تهاتر داریم استفاده میکنیم، با همکاری و کمک بانک مرکزی و جلساتی که دارد برگزار میشود از جمله همین الان در نمایشگاه دارد جلسات مختلفی در حوزههای زیرساختی هم برگزار میشود یعنی با این که نمایشگاه بیشتر نمایشگاه حوزه کالایی است ولی همین حوزه بحث برقراری خطوط منظم، به صرفه شدن خطوط برای برقراری خط کشتیرانی و راهکارهای حل و فصل مسائل مالی، استفاده از زیرساختهایی که وجود دارد همین الان دارد بررسی میشود تا انشاءالله به نتایج ملموسی برسد.
سوال: آقای چاغروند، آقای ضیغمی به نکتهای اشاره کردند بعضی از گروههای کالایی و خدماتی ما تولید قوی دارند ولی صادرات ضعیف دارند برای این که اینها بتوانند به زمره کالاهای صادراتی بپیوندند و در این عرصه حاضر باشند چه باید کرد یا چه موانعی را باید از نگاه بخش خصوصی برطرف کرد؟ آنهایی که قوی هستند الان چه موانعی دارند مهمترین هایش را بفرمایید.
چاغروند: یکی از مواردی که ما باید دقت کنیم جهت این که واقعاً بتوانیم صادرات مستمری داشته باشیم و بشود به آمار و ارقام بالاتری رسید بحث دسترسی به زنجیره ارزش جهانی است یعنی اگر ما واقعاً بتوانیم زنجیره ارزشمان را متصل کنیم به زنجیره ارزش جهانی، میتوانیم این هم در سایه تولید مستمر و استراتژی صنعتی خوبی که ما بتوانیم محصولات تولیدی مان را با کیفیت بالا و با برند درست جا بیندازیم، نهایتاً این اتفاق میافتد ولی نکته دیگری هم که باید مد نظر قرار بدهیم این است که ما هر چقدر بخواهیم به سراغ پتانسیلهای صادراتی مان برویم و بگوییم که ما پتانسیل چندین برابری نسبت به الان داریم ولی با یک ضریب ۳ و نیم برابری میگویند ما نیاز به سرمایهگذاری داریم یعنی باید یک سرمایهگذار جذب کنیم تا بتوانیم فرصتهای صادراتی مان را بهبود بدهیم، این جذب سرمایه در کشور یعنی این که ریسک اقتصادی ما باید در کشور کم شود، شاخصهای ریسک اقتصادی را که میبینید یک سری عوامل داخلی دارد و یک سری عوامل خارجی که اگر ما بخواهیم همین بحث عوامل داخلی یک پارامترش را بخواهیم نگاه کنیم بحث عدم ثبات اقتصادی است، عدم ثبات اقتصادی یعنی این که ما قوانین و مقرراتمان را دائم تغییر ندهیم و یکی از مواردی که واقعاً جزو مواردی است که برای فضای تجارت ما مشکل ایجاد میکند تغییر زیاد قوانین و مقررات ارزی ما است که اینجا جا دارد بگویم ما باید حتماً اولویت سیاستهای تجاری مان را بر اولویت سیاستهای ارزیمان حتماً ببینیم و ملاک قرار بدهیم یعنی به جای مدیریت هزینه، برویم سراغ مدیریت در آمد، سعی کنیم تجارتمان رشد کند، درآمد بیشتری داشته باشیم که بتوانیم بهتر در بازارهای بین المللی خودمان را نشان بدهیم و دستاوردی که امسال هم اتفاق افتاد در همین راستاها بخواهیم بگوییم بحث ماده ۲۴ قانون بهبود بود که آن جا دقیقاً یکی از صحبتهایش همین است که اگر قوانین و مقررات تغییر پیدا میکند، باید قبلاً اطلاع رسانی شود و بیاید در پایگاه دولت آن جا اول اعلام و اطلاع رسانی بشود و بعد اجرا شود. چند مورد هم داشتیم که این اطلاع رسانی انجام نشده بود و این موارد ابطال شد که به نظر من یکی از دستاوردهایی است که ما امسال داشتیم و میتواند آن ثبات اقتصادی را یک مقدار برای فعالین بخش خصوصی بیشتر کند.
سوال: آقای ضیغمی در یک بازه زمانی کوتاه در ارتباط با موانعی که باید برای بخش خصوصی برطرف شود بفرمایید برای تقویت صادرات، ضمن این که از شرکت کنندهها میدیدیم و میشنیدیم که برخی از نشستهای رو در رو را حذف میکنند، این گلایهمندی ناظر بر کدام کنسلیها است؟ میشود آن را به عنوان یکی از کاستیهای نمایشگاه بیان کرد یا نه این تغییر برنامهها در راستای همان تعدادی که اشاره کردید است؟
ضیغمی: بعضی جلسات قبلاً هماهنگ شده بوده اتفاقات بدی نیست لزوماً، مثلاً در اتاق بازرگانی جلسه بهتری بوده یا آن تاجر تشخیص داده که در یک بازدید شرکت کند و آن جلسه را به روز دیگری موکول کرده، این ناهماهنگیها تا حدی طبیعی است. امروز الحمدالله تا حد خوبی برطرف شد ولی اینها بیشتر در راستای به نتیجه رسیدن دارد از طرف تجار اتفاق میافتد که به نظر من خیلی آسیب جدی وارد نمیکند و شاید بیشتر نوع و مدلش است که همه اینها کمک میکند، امسال این اولین تجربه به هم رسانی است که ما داریم این رودرروها را اجرا میکنیم در این ابعاد، ما بیش از ۱۰۰ میز مذاکره داریم قطعاً در آنها ممکن است ایراداتی باشد که باید در هر روز ما عملاً از روز اول این را امتحان کردیم، امروز برطرف کردیم انشاءالله برای روزهای آینده هم در بحثهای گروهی که دارد اتفاق میافتد این مسائل دیگر پیش نمیآید و دارد کیفیت خوبی را نشان میدهد.
سوال: دستور کار برای رفع موانعی که بخش خصوصی آقای چاغروند به آن اشاره کردند.
ضیغمی: نکته درستی اشاره کردند و این نکته مهم است که باید سیاستهای تجاری یا بر سیاستهای ارزی غلبه کند یا حداقل همسنگ و همپای آن باشد، ما نمیتوانیم منابع را محدود کنیم و بخواهیم روی مصارف تمرکز کنیم و فشار بیاوریم. کشور پتانسیل بسیار بالایی برای افزایش صادرات دارد باید همه در این راستا کمک کنند که این اتفاق بیفتد و محدودیتهایی که وجود دارد حداقل مدیریت شود، فرمودند در بحث قوانین، بله ما هم پارسال سه، چهار موضوع بود در راستای محدود کردن صادرات که به همین دلیل ابلاغ نکردیم و نگذاشتیم اجرا بشود. به نظرم ثبات سیاست تجاری و ارزی بسیار میتواند کمک کند، در سازمان توسعه تجارت تمام تلاش ما این خواهد بود و این است که تلاش کنیم تا از این موضوع بتوانیم دفاع کنیم.
سوال: اگر بخواهید بگویید افق تجاری و اقتصادی ما در حوزههای مختلفی که این نمایشگاه برگزار کرد، ناظر بر همین نمایشگاه چگونه است چه توصیف میکنید؟
ضیغمی: واقعیت، اتفاقی که دارد میافتد و همه دوستان دارند میبینند و تقاضایی که است اولاً این باید به ثباتی برسد و هر سال باید به نظرم موضوع تکرار شود هر سال بهبود پیدا کند چالش اصلی ما این است که بسیاری از افراد علاقهمند هستند در این برنامه ایران حضور پیدا کنند و محدودیت زیرساختهای شهری متاسفانه این مشکل را به وجود آورده که ما نمیتوانیم بیشتر از این میزبان مهمانان باشیم. من خیلی روشن میبینم اتفاقی را که دارد میافتد و امیدوارم مانند بعضی از کشورها بتوانیم دوبار در سال این رویداد را برگزار کنیم.
سوال: آقای چاغروند شما افق را چگونه ترسیم میکنید؟
چاغروند: من درباره بحث پیشنهاد در زمینه رفع موانع که فرمودید بخواهم بگویم، روی بحث سیاستهای ارزی با توجه به اینکه صادرات و واردات ما هر کدام حدود مثلاً ۵۰ میلیارد دلار است ما میگوییم اجازه بدهند وارد کنندگان و صادر کنندگان با هم توافق کنند و با قیمت توافقی بتوانند نرخ ارز را ساماندهی کنند.