سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از تجهیز ۱۰ هزار اتوبوس برون شهری به سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان خبر میدهد، اما بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲، قرار بود نیمی از ناوگان باری هم به این سامانه مجهز شوند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رانندگان وسایل نقلیه برون شهری میگویند، نیازشان به گازوئیل بیش از سهمیه را از برخی رانندگانی میخرند که سهمیه میگیرند، اما نه باری جابهجا میکنند و نه مسافری.
این رانندگان میگویند: مجبور به خرید گازوئیل بیش از نرخ مصوب یااجاره کردن کارت سوخت دیگران هستند.
از بهمن ۱۳۹۳ قرار شد سامانهای بر مبنای بارنامه و نصب موقعیت یاب، راه اندازی شود تا گازوئیل بر اساس مسافت پیموده شده تخصیص داده شود؛ یعنی گازوئیل دربرابر عملکرد.
بر اساس اعلام شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، این طرح با همه حاشیه هایش عملی نشد، اما بالاخره در اردیبهشت ۱۴۰۲با پشتوانه قانون بودجه، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان راهداری، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و پلیس راهور پای یک تفاهم نامه را امضا کردند تا سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان یا سپهتن، راه بیفتد.
با پایان مهلت اجرای قانون بودجه ۱۴۰۲، گزارشهای سازمان راهداری حکایت از این دارد که کار بر زمین مانده، امااین قانون بر زمین مانده در قانون بودجه امسال هم آمده است؛ با این حساب، قانون تخصیص سوخت به ناوگان برون شهری بر اساس مسافت پیموده شده، وارد دهمین سال اجرای خود میشود.
گزارش از رقیه هویدا - خبرنگار گروه انرژی خبرگزاری صداوسیما