دبیر ستاد فناوری معاونت علمی ریاستجمهوری گفت: صنعت اسباب بازی ایرانی، ظرفیت رقابت در حوزه محتوا محور و غیر محتوا محور را دارد و ۷۰ درصد سبد مصرف بازی کودک ، باید داخلی باشد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری افزود: در تولید اسباب بازی ایرانی مزیت رقابتی داریم و صنعت اسباب بازی ظرفیت رقابت در حوزههای محتوا محور و غیر محتوا محور را دارد.
حسنلو گفت: در حوزه صنایع فرهنگی و ذیل آن صنایع سرگرمی نخست باید این مساله را در حاکمیت مشخص کنیم؛ که حاکمیت قصد داخلی سازی این صنایع را دارد یا خیر.
وی افزود:، چون بعضی از حوزهها ما فعلا مزیت تولید داخل نداریم. به عنوان مثال بازار ما درصد زیادی از آن تحت تاثیر بازار چین است؛ چین با تیراژ میلیاردی و میلیونی میزند و ما از یک تولید کننده داخلی نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که در تیراژ هزار تا و ده هزار تا مزیت قیمتی اش را به مزیت رقابتی با کالای چینی برساند.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی گفت: باید در این مسابقه دو میدانی ما برای تولید کننده ایرانی، شرایطی ایجاد کنیم که از ده متر جلو کار را شروع کند. این شرایط میتواند با تعرفه گمرکی برای کالای چینی فراهم شود. با تضمینها و تسهیلاتی که به تولید کننده داخلی میدهیم ایجاد شود؛ با نظام قیمت گذاری یا هر چیز دیگر که در فضای بازار قابل تعریف است. این را وقتی حاکمیت ایجاد میکند که قبل از آن تصمیم گرفته که من میخواهم مصرف فرهنگی داخل را بومی کند. این در لایههای کلان ما قطعی است؛ به عنوان مثال ما اگر بتوانیم گندم را از خارج وارد کنیم؛ به نسبت وارد کردن انیمیشن، اولویت کمتری دارد و انیمیشن اولویت بیشتری دارد. چون انیمیشن در لایه تربیت ماست. اعداد و ارقام نشان میدهد در لایه مصرف فرهنگی من تصورم این است که در لایه امنیت فرهنگی ما هم هست. ما همه ۱۰ کاراکتر پرطرفدار بچههای ایرانی آمریکایی است. نمیتوانیم بگوییم خارجی است.
حسنلو افزود: مساله فرهنگ در لایه هویت سازی بچه، مهم است و اینرا حاکمیت در لایه آرمانهای ما و در تعاریف بالادستی اش شکی در آن نیست ولی در لایه سیاستگذاری و حکمرانی ناظر به آن هیچ اتفاقی نیفتاده است.
وی گفت: صنعت اسباب بازی باید حجم عمدهای از آن داخلی بشود؛ ۷۰ درصد سبد مصرف کودک را به ویژه آنجا که محتوا محور است آنجا که با کاراکتر و سبک زندگی سروکار دارد. اشکالی ندارد توپ فوتبال را ما وارد میکنیم؛ ولی عروسک یکی از چیزهایی است که هویت ساز است؛ آنهایی که مرتبط با زنجیره محصولات فرهنگی است مانند بازیهای فکری، این جنس بازیها به مسائل تربیتی مرتبط است؛ و باید برویم سمت این که زیرساخت تولید آنرا در داخل ایجاد کنیم. هرچند صنعت ما ظرفیت رقابت در حوزههای غیر محتوا محور را هم دارد. توپ میتواند با بهترین کیفیت تولید کند. حداقل ما در لایه پتروشیمی ظرفیت جدی داریم؛ صنعت اسباب بازی اتصال جدی به این صنعت دارد و میتوانیم از نظر قیمتی و نیروی انسانی هزینهها را بپردازیم. زیر ساخت تولید را تقویت کنیم از آن طرف واردات را طوری تنظیم کنیم که کالای چینی با ۲۰ درصد تفاوت قیمت نسبت به بازار چین در داخل ایران نباشد؛ این صنعت میتواند رشد جدی کند.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی افزود: ما، چون هیچ نقشه راهی نداریم صنعت به شدت از اتفاقات لحظهای متاثر میشود؛ ما بواسطه کرونا دو سال واردات اسباب بازی از سبد ارز ترجیحی ما خارج شد و مجوز واردات به اسباب بازی نمیدادند و نیاز به بازار یکسری تولیدی شکل گرفت و حتی خیلی از وارد کنندهها هم به فضای تولید آمدند؛ ما بدون اینکه اخطار بدهیم به اکوسیستم، اطلاع دهیم و نقشه راهی را مشخص کنیم؛ دفعتا واردات را به قبل از آن بازمی گردانیم؛ لذا تولید کننده داخلی ضربه میخورد.
حسنلو گفت: مسالهای هم که خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود کرد همین بود؛ که اولا باید در یک نقشه راهی اتفاق بیفتد؛ که بحث سند اسباب بازی در دستور کار قرار گرفت و جلو رفت.
وی افزود: آنجا که مزیت تولید داریم اصلا با واردات باید حداقل در مسیر فعلی مقابله شود و نگذاریم که آنجا که مزیت داریم واردات اتفاق بیفتد.