نماینده فعلی مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم بیشتر به جوان تر ها رای دادند و رأی آنها بر اساس مبارزه با فساد و رانت و نیز شفافیت بود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور آقای امیرآبادی فراهانی نماینده فعلی مردم قم و عضو سابق هیئت رئیسه مجلس و در ارتباط تلفنی با آقای فؤاد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی به موضوع انتخابات ۱۱ اسفند، ابعاد نتایج و بازتابها پرداخت.
مشروح برنامه را در ادامه می بینید:
سوال: آمارها و ارقام را اگر نگاه کنیم حکایت از حضور بیش از ۲۵ میلیونی مردم ایران پای صندوق رای میدهد. مرور این آمارها در وضعیت کنونی را چطور تحلیل میکنید؟
امیرآبادی: آنچه که مسلم است دشمنان این ملت در تبلیغات بسیار سنگینی که داشتند در طول این چند ماه گذشته انتظار آنها این بود که مشارکت بسیار پایین باشد و بحث تحریم را بسیار دنبال کردند در رسانههای خودشان و درخواستشان از ملت ایران این بود که در انتخابات حضور نداشته باشند. خیلی فعالیت کردند هزینههای زیادی داشتند برای این که مردم را ناامید کنند و نگذارند در پای صندوقهای رای حاضر بشوند، اما آنچه که در روز جمعه اتفاق افتاد در حقیقت یک نه بزرگ به این رسانهها و معاندین نظام بود که آمار مشارکتی که در مجلس قبلی ما حدود ۲۴.۵ میلیون را داشتیم در این مجلس به ۲۵ میلیون رسیدیم البته در نسبتی که در حدود نسبت مشارکت بود در درصد، یک مقدار متفاوت، اما در تعداد این دوره یک مقدار بیشتر از دوره قبل انجام شد و حدود نیم میلیون نفر بیشتر حضور پیدا کردند پای صندوقهای رای و بعضی از استانها مشارکت بیش از ۷ تا ۸ درصدی را نسبت به دوره قبل داشتند که یک عدد قابل توجهی بود فضای سال ۹۸ انتخابات سال ۹۸ هم کاملاً با فضای انتخابات امروز متفاوت بود یعنی هجمههای تبلیغاتی که امسال داشتیم برای مشارکت نکردن بسیار بالاتر بود، اتفاقاتی که سال گذشته افتاد در پایان سال گذشته و همه اپوزیسیون در خارج از کشور به نوعی متحد شده بودند و خیلیها هم متاسفانه حالا افرادی مثل سلبریتیها و اینها بعضاً بعضی از همراهیها را داشتند و فکر میکردند کار تمام شده است ولی شما دیدید مردم امسال آمدند و یک نه بزرگ به اپوزیسیون خارج از کشور گفتند آنهایی که در برلین جمع شدند فکر میکردند کار نظام تمام شده و مردم نمیآیند پای نظام بایستند بعد از آن شما دیدید که ما یک سری مشارکتهای غیر رسمی داشتیم مثلاً نماز عید حضرت آقا نسبت به سال قبل بسیار شلوغ بود، راهپیمایی ۲۲ بهمن، راهپیمایی روز قدس در سال گذشته را عرض میکنم بسیار قابل توجه بود، امسال هم همینطور این تجمعات که یک آمار غیر رسمی دارد و این انتخابات یک آمار رسمی در آن است نشان داد که اینها در تمام برنامهریزیهایشان شکست خوردند و نتوانستند آن چه که فکر میکردند در داخل کشورمان به نوعی برنامهریزی کنند و عملیاتی کنند بنابراین پیروز واقعی انتخابات روز جمعه مردم بزرگ و عزیز ما بودند و نشان دادند که پای نظام و انقلابشان هستند علی رغم همه مشکلاتی که وجود دارد مسئله معیشت و تورم بالاخره مردم در سختی و مشکلات هستند اینها قابل توجه است، به خاطر بالا رفتن نرخ ارز بعضاً برخی از قرضهایی که دولت قبل از بانک مرکزی کرده و باعث بیارزش شدن پول ما شده و خود این در تورم تاثیر گذاشته خود اینها بالاخره تاثیر دارد در حضور مردم در پای صندوقهای رای، اما باز هم به نظرم نسبت به وضعیتی که داشتیم خیلی خوب بود.
سوال: بیش از ۲۵ میلیون نفر به تکلیف خودشان عمل کردند رفتند پای صندوق رای و رای دادند، الان، چون اشاره کردید ادامه بحث را ببریم به سمتش آنهایی که حتی مردد بودند یا حتی رای ندادند هم گلایهمندیهایی داشتند و انتظاراتی را مطرح میکردند، الان با توجه به این که نتایج اعلام شده باید دید سرفصلهای مجلس آینده، مشکلات و موضوعاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم میکنند قرار است چطور در مجلس آینده در این ۴ ساله بازتاب پیدا کند؟
امیرآبادی: مجلس یازدهم قوانین خیلی خوبی را در مسئله اقتصاد و معیشت تصویب کرد مثلاً در باب مسکن، قانون جهش تولید مسکن که سالی یک میلیون مسکن باید تولید بشود و رئیس جمهور محترم هم بر اساس همین قانون این وعده را در کارزار انتخاباتی خودشان وعده دادند این به نظر میرسد موضوعی است که مجلس دوازدهم باید پیگیری کند و از طرفی هم به دولت کمک کند یعنی آن جاهایی که لازم است اعتبار بگذارد از صندوق مسکن حمایت کند این یک بخشی است که مردم الان گرفتار هستند و بخش عمدهای از درآمد مردم صرف هزینه مسکن میشود.
سوال: از نگاه شما که الان در مجلس یازدهم هستید چقدر از آن اجرایی شد و چقدر از آن را به دست مجلس بعد میسپارید که نمایندگان باید در اولویتشان به جهت این که جزو مهمترینها است.
امیرآبادی: با توجه به این که این قانون در بدو تشکیل مجلس دولت جدید تصویب شده بود و یک سری آیین نامههای اجرایی داشت آن صندوق باید راهاندازی میشد، خود صندوق از بودجه سالیانه باید منابعی میگرفت من به نظرم میرسد این صندوق سال آینده فعالیتش گسترده خواهد شد، تا امروز زیرساخت این صندوق برای حمایت از مسکن آماده شده و بحث زمینهایی که دستگاههای اجرایی در اختیار دارند باید برای ساخت مسکن در اختیار مردم قرار دهند، در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بدهند به نظرم کار شروع شده دولت و مجلس آینده باید روی این نقطه فکر میکنم باید اصرار و پافشاری کنند که عملیات اجرایی هم تسریع و هم تکمیل شود.
نکته بعدی به نظر میرسد که ما باید به نحو ممکن وابستگی اقتصادمان را از دلار کم کنیم بعضاً دلار گران میشود آن اجناس و محصولات و آنهایی که حتی در داخل کشور تولید میشود و به دلار ارتباطی ندارد قیمت آنها هم افزایش پیدا میکند یعنی آثار روانی افزایش قیمت دلار را داریم، به نظرم میرسد یکی از مباحثی که باید دولت و مجلس پیگیری کنند هم بحث ارتباط با کشورهای مختلف که مسئله دوجانبه بودن پولهای ملی است که ارتباطات را برقرار کنیم.
سوال: این مجلس روی این موضوع کار کرد که مجلس بعدی ادامه بدهد یا نه، باید به صورت یک سرفصل مجزا رویش کار بشود؟
امیرآبادی: کمیسیون اقتصادی کارهایی را شروع کرد، اما نتوانستیم در مجلس تکمیل کنیم به نظر مجلس آینده این مورد را باید پیگیری کند و دولت هم علاقمند است، چون با این ارتباطاتی که با کشورهای همسایه گرفته برخی از کشورهای همسایه در شروع دولت فعلی اصلاً ارتباط درستی با هم نداشتیم این ارتباطات مخصوصاً ارتباطات سیاسی برقرار شده حتماً باید ارتباط اقتصادی بیشتر رونق پیدا کند و ارتباطات بیشتر بشود، بحث تهاتر به نظرم موضوعی است که میتوانیم با کشورهای همسایهمان به خصوص کشوری مثل پاکستان که جمعیت خیلی خوبی دارد و میتوانیم اجناس را تهاتر کنیم و صادرات بالایی برای ارزآوریمان داشته باشیم که هرچه بتوانیم صادرات را بیشتر کنیم و ارزآوری داشته باشیم در قیمت ارز قطعاً تاثیرگذار خواهد بود، این هم یک بخشی است که به نظرم مجلس باید دنبال آن باشد.
نکته بعدی در رابطه با ناترازی انرژی است، مسئله ناترازی انرژی مسئلهای است که مجلس آینده باید راجع به آن فکر کند به عنوان مثال مثلاً ما بنزین وارد میکنیم ۳۵، ۳۶ هزار تومان حالا کم و بیش مانده به قیمت جهانی آن فوب خلیج فارسش بعد هم میدهیم ۳ هزار تومان و بعد هم قاچاق میشود باز هم ۳۵ هزار تومان یا گازوئیل میگیریم ۴۰ تومان، میدهیم ۳۰۰ تومان و بعد دوباره قاچاق میشود بعضاً همان ۴۰ تومان از غرب کشور وارد میکنیم رسمی ۴۰ تومان، ۳۰۰ تومان میفروشیم و بعد هم دوباره قاچاق میشود ۴۰ هزار تومان به شرق کشور، به نظرم میرسد این هم یکی از نکاتی است که مجلس آینده باید برایش فکری کند بالاخره نکته بسیار مهمی است که البته طرح ما من خودم در مجلس قبل خیلی پیگیری کردم بحث اختصاص بنزین به کد ملی بود که قیمت دوم را مردم حمایت میکردند اگر این اتفاق میافتاد که حالا من فکر میکنم دولت و مجلس در این قصه باید به یک نقطه مشترک برسند اگر مجلس به تنهایی بخواهد اقدام کند حتماً موفق نخواهد شد، اگر دولت هم به تنهایی بخواهد اقدام کند بدون پشتیبانی مجلس نمیتواند، این هم نکتهای است که مسئله ناترازی انرژی را باید یک فکر اساسی کنیم به نظر میرسد با این فضایی که دولت دارد میرود جلو و کنترل دارد میکند نقدینگی را و پایه پولی را دارد کنترل میکند شما ببینید که ما ۳۰ میلیارد دلار ما به التفاوت استقراض دولت قبل از بانک مرکزی هر دلار ۲۰ هزار تومان بود یعنی حدود ۶۰۰ همت دولت قبل مقروض بود که الان دولت فعلی تقریباً ماهی ۲۰ همت را دارد پرداخت میکند این قرض باید داده شود مجلس باید این را به دولت کمک کند که این قرض داده شود که بتوانند مردم آثارش را در ارزش پولشان و در سفرههایشان ببینند، این به نظرم یکی از نکاتی است که باید به آن توجه کرد.
سوال: کنار اولویتهایی که اشاره کردید میخواهم با شما راجع به استقبال مردم از جریان سیاسی که مورد استقبالشان قرار گرفت صحبت کنیم، به کدام جریان سیاسی یا اقتصادی مردم در انتخابات یازدهم اسفند رای و استقبال بیشتری نشان دادند، اما آقای فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی به جمع ما اضافه شدند سلام بر شما آقای امیرآبادی در استودیو به معاندین نظام اشاره کردند که بسیار برنامهریزی کرده بودند، حالا چه سال گذشته و چه در سناریوهای مختلفشان در زمانبندیهای متفاوت برای این که جمهوری اسلامی ایران به پایان برسد و ما در انتخابات یازدهم اسفند باز دیدیم یک نه بزرگ را به تمام توطئهها و تمام برنامهریزیهای دشمن، این موضوع را چطور تحلیل میکنید؟
ایزدی: هم این اپوزیسیون شکست خورده خارج از کشور درخواست را داشت و هم وزارت خارجه آمریکا درباره حضور مردم دغدغه داشت و بیانیهای هم صادر کرد اظهاراتی داشت وزارت خارجه آمریکا در رابطه با انتخابات ایران، شما میدانید در آمریکا میانگین شرکت در انتخابات کنگره ۳۵ درصد است یعنی در حوزه حضور مردم آمریکاییها حرفی برای گفتن ندارند این را هم میدانید که در آن جا انتخابات ریاست جمهوری و کنگره و انتخابات محلی همه در یک روز است یعنی در آبان ماه شنبه اول ماه نوامبر که معمولاً در آمریکا انتخابات برگزار میشود همه انتخابات یک روز است، این طور نیست مثل سیستمی که در ایران است امسال انتخابات مجلس است بعد مثلاً دو سال دیگر انتخابات ریاست جمهوری است، همه را در یک روز برگزار میکنند برای افزایش حضور مردم، در نهایت میانگین ۳۵ درصد است در این حوزه حرفی برای گفتن ندارند و در بحث نفوذ پول در ساختار سیاسی الان میدانید در هفتههای گذشته در آمریکا انتخابات درون حزبی است در ایالت آیووا شروع شد برای هر یک رای بیش از ۱۰۰۰ دلار هزینه شد یعنی حدود ۱۱۰ میلیون هزینه کردند در ایالت آیووا برای اینکه مردم حضور پیدا کنند برای اینکه به آن نامزد مورد نظر تبلیغاتی که شده رای بدهند در نهایت حدود ۱۰۰ هزار نفر آمدند که زیر ۱۵ درصد واجدین افرادی است که حق رای داشتند، چون انتخابات در آن حزبی بوده ۳۵ درصد هم نرسیده ۱۴.۷۶ درصد زیر ۱۵ درصد اینها حضور داشتند نفوذ پول در ساختار سیاسی بسیار گسترده است ۶۰ درصد از این پولها هزینه تبلیغات رادیو تلویزیونی است کاری که صدا و سیمای جمهوری اسلامی کرد افتخار میکنیم واقعاً به این موضوع که ۲۰۰ کانال اختصاص داد برای نامزدها، افراد آمدند حرفهایشان را زدند و آن هزینههایی هنگفتی که در ساختار سیاسی آمریکا طراحی شده که وابسته کند نامزد انتخاباتی را به پول سرمایهدار را الحمدلله ما در جمهوری اسلامی نداریم، در رابطه با این نکته هم به نظرم باید در کشور بحث شود که میدانید در آمریکا این که من مثال آمریکا میآورم، چون هم مدعی اصلی ما هستند هم بیشترین تبلیغات را علیه ایران و انتخابات ایران آمریکاییها میکنند و رسانهها و اپوزیسیونی که از دولت آمریکا پول میگیرد و هم بنده دانشگاه تهران مطالعات آمریکا درس میدهم و حوزه کار ما است.
سوال: هر توطئهای که علیه جمهوری اسلامی است پشت آن آمریکا است.
ایزدی: بله و هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید، واقعا تجربه ۴۵ سال گذشته ما است یک دیکتاتوری ۲ حزبی، حزب جمهوریخواه دموکرات دارند شما الان نمایندههای کنگره آمریکا را نگاه کنید بالای ۹۹ درصد یا جمهوریخواه هستند یا دموکرات، حزب سوم، ما بیش از ۲۰ حزب در آمریکا داریم منتها این دو حزب قوانین را به گونهای نوشتند که حزبهای دیگر نمیتوانند در انتخابات تاثیر داشته باشند، حضوری داشته باشند و شما این را در ایران نمیبینید، در انتخاباتی که جمعه برگزار شد یک جریان سیاسی مشهور در کشور نامزدهایش رای نیاوردند.
ایزدی: یک دیکتاتوری دو حزبی حزب جمهوری خواه دموکرات ها دارند ، شما الان نماینده های کنگره آمریکا را نگاه کنید ، نود و نه ، بالای نود و نه درصد یا جمهوری خواه هستند یا دموکرات، حزب سوم ما بیش از بیست حزب در آمریکا داریم .
منتها این دو حزب قوانین را به گونه ای نوشتند که این حزب ها دیگر نمی توانند در انتخابات تاثیری داشته باشند و حضوری داشته باشند و این را شما در ایران نمی بینید، ببینید در انتخاباتی که در روز جمعه برگزار شد یک جریان سیاسی مشهود در کشور نامزدها رای نیاوردند، فردی مسئول اقتصادی دولت گذشته بود، فرد بسیار مشهوری بود، در انتخابات رای نیاورد، افراد متعددی که سِمَت های مهمی داشتند در دولت های گذشته این ها نامزد بودند، فرزند یک آیت الله مشهوری این ها رای نیاوردند.با این که خیلی هم تلاش کردند و خیلی هم حضور داشتند، این یک جریان سیاسی بود که شکستی را تحمل کرد، آن جریان رقیب هم به نوعی را شکست را تحمل کرد.یعنی ما حزب خیلی منسجمی نداریم البته این به معنی نیست که خوب است، ممکن است بعضی مخاطبان بگویند این که ما حزب منسجم نداریم خوب نیست و ممکن است حدس شان درست باشد .
منتها نتیجه عدم انسجام این است که فهرستی حدود یک هفته قبل از انتخابات، یک هفت هم کمتر چند روز قبل از انتخابات مطرح شد، یک فهرستی مطرح شد و بیشترین نامزدها از همان فهرست بود، این که سیستم باز است، یعنی افرادی که منتقد هستند که فلان جریان، فلان پدرخوانده را دارد، ما قبول نمی کنیم و این ها می توانند رای بیاورند و این چیز کمی نیست خانم امامی، که یک سیستمی ممکن است خوب نباشد و ممکن است عده ای نقد کنند که چرا سیستم این جوری هست، منتها این باز بودن سیستم در حوزه مردم سالاری قطعا رتبه بالایی به جمهوری اسلامی می دهد و یکی دو نکته دیگر هم داشتم ظاهرا وقت شما تمام شد.
سوال: بعضی از چهره های سیاسی در این دوره علی رغم این که خیلی شاخص بودند نتوانستند حائز کسب آرا از سوی مردم باشند؟
امیرآبادی: این نشان دهنده همان مطلبی که آقای ایزدی فرمودند نشان دهنده آزادی انتخابات در کشور ماست دیگر ، یعنی نشان می دهد که یک نفر از یک روستایی دورافتاده ایران اگر استعداد و قابلیت داشته باشد براساس شایسته سالاری می تواند به پارلمان جمهوری اسلامی ایران راه پیدا کند، خود ما در دوره قبل قم یادتان می آید که بالاخره در انتخاباتی که داشتیم در مقابل رئیس محترم مجلس بود ولی اراده ملت بر این بود که ما بیشتر از ایشان رای بیاوریم و این نشانه سلامت انتخابات در جمهوری اسلامی ایران و نشانه آزادی مردم در انتخاب است.
امروز هم شما در این انتخابات دیدید که بسیاری از فهرست ها را بالاخره مردم نپذیرفتند و به فهرست های جدیدتر رای دادند، یک مقدار حالا از این طرف هم نگاه کنیم یک مقدار به جوان ترها هم توجه کردند، یک مقدار به نظر می رسد در این دوره جوان ها بیشتر رای آوردند به نسبت دوره های قبل.
البته خوب آماری که من دیدم غیر از تهران ۹۰ نفر از نمایندگان مجلس فعلی بودند حدود صد و ده – بیست نمایندگان ادوار هستند، حالا یک تعدادی رفتند دور دوم و یک تعداد از اصلاح طلب ها رای آوردند، جناح اصلاح طلب و عده ای از اصول گراهای سنتی و یک سری هم جوان هایی به عنوان تشکل های جدید خودشان را نامگذاری کردند به عنوان جوان های انقلابی .
نشان می دهد که مردم به هر صورت براساس یک مقدار شفافیت و رک گویی و مبارزه با فساد و رانت خواری و این ها بیشتر مردم می پسندند.
کما این که برخی ها هم شعارهای معیشتی و شعارهای اقتصادی هم دادند ولی دیدند خیلی آن ها را مردم باز هم نپذیرفتند ، چون یک مقدار آن هایی که شعار های اقتصادی قبلا دادند، خیلی در عمل موفق نبودند، حالا به خاطر بعضا اقتصاد مریض جامعه ماست، چگونه بوده است، یک مقدار آن ها را هم مردم نپسندیدند.
سوال: یا شاید بعضا به کرسی نشستند و فراموش کردند؟
امیرآبادی : یا شاید به قول شما قبلا شعارهای دادند آمدند و نتوانستند شعارهای شان عملیاتی کنند به هر دلیلی و نخواستند شعارهای شان را عملیاتی کنند، مورد اقبال مردم قرار نگرفتند ، به نظرم این دوره بیشتر مردم اقبال شعارهای جدیدی در رابطه با بحث جوان گرایی و شعارهای انقلابی و این ها ، اقبال شان بیشتر بود.
امیرآبادی: ببینید اولا من خواهشم این است که در مجلس سعی کنند براساس واقعیت ها طرح بدهند . واقعیت های جامعه و حد و اندازه اختیارات مجلس، ببینید مثلا مثال عرض می کنم.
سوال: توی ادوار مختلف به این توجه شد تا مجلس یازدهم آسیب شناسی کنیم ؟
امیرآبادی : بالاخره ببینید معمولا افرادی که در دوره اول می آیند داخل مجلس می شوند یک سری وعده هایی به مردم دادند، می آیند می بینند، نه، مجلس این گونه نیست، اصلا این از اختیارات یک نماینده نیست، مثال عرض می کنم مثلا وعده می دهند که اگر ما برویم مثلا سربازی را کم می کنیم .
خوب براساس قانون اساسی اصلا سربازی به عهده مجلس نیست ، سربازی از اختیارات مجلس نیست، اگر می خواهد کاری بکند حتما باید منابع مالی را تامین کند و دولت باید منابع مالی را بپذیرد ، من خواهش می کنم از نمایندگان جدید و منتخب مردم درخواستم این است که در طرح های شان به اصل هفتاد و پنج حتما عنایت داشته باشند، قبل از این که طرحی بدهند حتما با مرکز پژوهش های مجلس و با مرکز پژوهش های شورای نگهبان ، با دولت حتما یک گفتگویی داشته باشند، اگر این گفتگوها انجام نشود، کار کارشناسی نشود ، می آید همه مراحل را می رود ، می رود یا هیئت عالی نظارت مجمع ایراد می گیرد و برمی گرداند یا شورای نگهبان ایراد می گیرد، چون شورای نگهبان ایرادش به اصل قانون اساسی و یا خلاف شرع بودن است دیگر، آن ها که مصلحت اندیشی نمی کنند، هیئت عالیه هم مجمع هم براساس مخالفت با سیاست های کلی است .
به نظر می رسد که این دوستان سعی کنند این عزیزان مان نروند تا یک جایی که برگردند و بعد هم یک توقعی در جامعه ایجاد کنند، انتظارات را بالا می برند بعدا نمی توانندپاسخگوی در برابر انتقادات باشند ، بعد هم که می خواهند در دوره بعد بیایند مردم می گویند شما این قدر رفتید و قول دادید و هیچ کاری نتوانستید بکنید، بنابراین که حالا موفق شدند و یک قول هایی دادند، سعی کنند وقتی می آیند مجلس، طرح های شان براساس واقعیت های جامعه ببندند. مثلا می گویند من می خواهم بروم حقوق بازنشسته ها را اضافه کنم و سه برابر کنم، خوب اشکال ندارد ، کار خیلی خوبی است و همه هم موافقیم اما از کجا .
سوال: پشتوانه منابع و محقق شدن شرایط چیست؟
امیرآبادی : سوال می شود از کجا ، بعد می گویند مثلا می آییم و حقوق بالادستی را کم می کنیم ، از این حرف های می زنند دیگر ، می گوییم حقوق بازنشسته ها می خواهید سه برابر کنید، این مثلا سیصد همت پول می خواهد، حقوق بالادستی ها می خواهید کم کنید، چقدر می شود هزار همت، سیصد همت کجا و هزار همت کجا، این فقط این شعارش قشنگ است ، شعار خوبی است اما عملا اصلا امکان تحقق آن نیست لذا حرف هایی که ما می زنیم باید براساس واقعیت باشد که پاسخ گوی مردم باشیم.
مردم هم از شفافیت و صداقت خوش شان می آید، به مردم بگویید مردم من این کار را نمی توانم این جا انجام بدهم، اما قول بدهید و عمل نکنید حتما مردم از آن فرد برمی گردند و دوره بعد به او اقبال نمی کنند، لذا من فکر می کنم دوستانی که در دوره دوازدهم از هفت خرداد مشغول می شوند به این مسائل عنایت داشته باشند.
نکته بعدی هم سعی کنند در مجلس مسئله نظم و انضباط خیلی مهم است، به موقع آمدن، به موقع رفتن، در کمیسیون ها شرکت کردن، دیگر شغل دیگری نماینده نداشته باشد و نماینده باید تمام وقتش را بگذارد برای مجلس و برای مردم و برای حوزه انتخابیه اش و این نکته خیلی مهم است .
حضور در جلسات علنی و به خصوص مشارکت در رای گیری، مشارکت در رای گیری بسیار می تواند آثار هم زیان بار ، که رای مشارکت کنید و متوجه نشوید که چه رایی می دهید و یا خدای ناکرده مشارکت نکنید و یک موضوعی رای بیاورد که به ضرر مردم باشد و یا یک موضوعی می خواسته است رای بیاورد که به نفع مردم باشد که با مشارکت نکردن این فرد، رای نیاورد، این ها نکاتی است که یک نماینده براساس آئین نامه مجلس عمل کند.
سوال: فکر می کنید مهم ترین مسائلی که در حوزه کاری شماست، سیاست بین الملل کدام موارد هستند؟
ایزدی : بله آن مورد، آن فهرستی که دفعه قبل من خدمت تان عرض کردم ، یک مورد آخری داشت که تعداد افرادی که برای هر صندلی مجلس داشتیم ،حدود پنجاه نفر بودند و این را هم در آمریکا و جاهایی دیگر ندارید یعنی انتخاب هایی که آن جا وجود دارد، دو تا حزب جمهوری و دموکرات است و اگر حزب سومی با هزار جور بدبختی بتواند در فهرست نامزدها بگذارد معمولا تاثیری در نتیجه نخواهد داشت .
در رابطه ای که شما الان فرمودید ما برجام را داریم و تجربه تلخی بود و دولتی را داشتیم برجام به حالت دستاوردسازی به صورت گسترده داشت انجام می داد و مجلس آن وظیفه نظارتی خودش را نداشت و انجام نداد، مرحوم آقای زارعی آن موقع نماینده بودند و فوت کردند، آن گریه شان الگویی است برای افرادی که می خواهند هفت خرداد وارد مجلس شوند، آقای زارعی در رابطه برجام گریه کردند در صحن علنی مجلس، همچنین حساسیتی درباره بحث هایی سیاست خارجی باید وجود داشته باشد این که فلان شخصیت سیاست خارجی بیایید نفوذی را اعمال بکند و ذهن نماینده ها، ما این تجربه را داشتیم، ما بعد از تصویب برجام، من رفته بودم مجلس یک نماینده از من پرسید، زمانی که رای داده بود، گفت شما متن برجام را دارید من بخوانم، من گفتم شما چه جور رای دادید بدون این که رای بخوانید این است که در حوزه سیاست خارجی مجلس می تواند دقت بیشتری داشته باشد.
سوال: دقیقه پایانی و هر آن چه که باید مجلس دوازدهم به آن توجه کند؟
امیرآبادی : مجلس یازدهم با قانون اقدام راهبردی می شود گفت که یک بخشی از آن نواقص برجام را برطرف کرد، کار بزرگی را مجلس یازدهم در تصحیح این قانون انجام داد و خیلی از مسائل هسته ای را برگرداند و کارتی را که داد دست مذاکره کنندگان در دولت جدید ، بسیار ارزنده بود .
من فکر می کنم مجلس دوازدهم با حمایتی که از دولت خواهند داشت و نظارت، یعنی حمایت کنند که دولت بتواند به مردم کمک کند و هم نظارت کنند بر دولتمردان ، نظارت هم یک نظارتی باشد که خیلی باعث ایجاد تنش نشود.
یعنی ما داشتیم مواردی که دیدید که بعضا دخالت عزل و نصب ها که خودش یک مسئله شد برای مجلس یازدهم ، ولی من به نظرم می رسد که این اتفاق بیافتد خیلی خوب است، مجلس یازدهم هم انصافا همراهی اش با دولت خوب بود در طول این مدت و به نظر می رسد با همراهی و همکاری هم مجلس دوازدهم و هم دولت قطعا خیلی از مشکلات را می شود حل کرد.