استاندار آذربایجانغربی گفت: دستگاههای متولی بر احیای نقش کلیدی هنرستانها در رونق و تامین نیاز بازار کار استان متمرکز شوند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،محمد صادق معتمدیان در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با اشاره به سیاست دولت سیزدهم برای توسعه هنرستانها، افزود: نیازسنجی وضع موجود و تفکیک رشتهها برای خروجی مثبت آموزشها در بازار کار، از اولویتهای دولت در آذربایجانغربی جهت ساماندهی هنرستانها میباشد.
وی همچنین آمایش رشتهای را گام اول برای تعیین رشتههای مورد نیاز استان دانسته و خاطرنشان کرد: با بازتعریف و هدفمند کردن ظرفیتهای موجود هنرستانهای آذربایجانغربی، زمینه برای ایجاد رشتههای جدید فراهم میشود.
استاندار آذربایجانغربی به برنامهریزی برای پیوند بخش خصوصی و صنعت با حوزههای آموزشی نیز تاکید کرده و افزود: با راهاندازی کارگاههای عملی در استان، برای بهرهمندی بخشهای خصوصی و صنعتی، نیروهای کیفی آموزش و آماده شود.
معتمدیان همچنین با تاکید بر توسعه هنرستانهای آذربایجانغربی، اضافه کرد: با تعیین تکلیف هنرستانها و افزایش آمار کلاسهای آموزشی، برای حذف یا اضافه کردن رشتههای مورد نیاز استان برنامهریزی شود.
وی در ادامه با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخشهای دولتی و خصوصی برای توسعه هنرستانها در سطح استان، افزود: با نیازسنجی شهرستانهای آذربایجانغربی در حوزههای مختلف، تدابیر لازم برای تاسیس رشتههای جدید جهت توسعه مهارت آموزی در هنرستانها اندیشیده شود.
استاندار آذربایجانغربی به نیازسنجی مهارتهای مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی استان نیز اشاره کرده و یادآور شد: نیازسنجی برای استفاده از پتانسیل حوزههای مختلفی چون معدن، بهداشت و درمان، پتروشیمی، صنایعدستی، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و ... در مهارت آموزی و راهاندازی رشتههای جدید در دستور کار باشد.
معتمدیان همچنین با تاکید بر استفاده از ظرفیت نهادها و بخشهای خصوصی و حاکمیتی در تاسیس هنرستانهای جدید، افزود: دستگاههای دولتی در حوزههای مربوطه، برای توسعه رشتههای جدید و تاسیس هنرستانها مشارکت داشته و اداراتی چون راه و شهرسازی در تامین زمین و ساخت این مراکز آموزشی همراهی لازم را انجام دهند.
وی در ادامه با تاکید بر رفع مشکلات زیرساختی هنرستانهای استان، تصریح کرد: از تمامی ظرفیتها و منابع ملی، استانی و مشارکتی برای تاسیس هنرستانهای جدید استفاده خواهد شد.
استاندار آذربایجانغربی در پایان، احصاء مشکلات مدارس شبانهروزی را ضروری دانسته و افزود: در کنار ارتقای کیفیت مدارس شبانهروزی، نیازهای خوابگاههای این مدارس نیز تعیین و تامین شود.