رئیس مرکز فناوری اطلاعات، امنیت مجازی و اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد گفت: با پیگیریهایی که با برخی سازمانهای تابعه وزارت اقتصاد انجام شده تا آخر آذر، ۹۰ درصد خدمات از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه میشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ،احمد تقوایی نجیب ،رئیس مرکز فناوری اطلاعات ،امنیت مجازی و اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد گفت: اگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با عدم مصداق موافقت نکند تا آخر بهمن همه خدمات سازمانهای تابعه وزارت اقتصاد از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه آنچه در قانون بودجه به تصویب رسیده خدمات دولتی به مردم است و این الزام وجود دارد که همه خدمات دولتی به مردم حتما از طریق پنجره واحد خدمات دولت ارائه شود افزود: مجموعه ستاد وزارت اقتصاد ۱۰۰ خدمت داشته که از این میزان ۹۶ خدمت عدم مصداق دریافت کرده است و این عدم مصداق به این معناست که خدمت ارائه میشود، اما این ارائه خدمت به مردم نیست چراکه این خدمات ذاتا از سمت دولت به مردم نیست و در حال حاضر عمده خدماتی که ارائه میکنیم به دستگاههای اجرایی است؛ مثلا در حوزه خزانه داری، سامانه درخواست وجه الکترونیکی یا سامانههای دیگر خدمت به دستگاههای دولتی ارائه میکند.
رییس مرکز فناوری اطلاعات، امنیت مجازی و اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد گفت: بر اساس آخرین گزارشی که از وزارت ارتباطات دریافت کردیم، در ستاد وزارت امور اقتصادی و دارایی ۱۰۰ درصد، صندوق تامین خسارت بدنی ۱۰۰ درصد، سازمان بورس و اوراق بها دار ۹۷ درصد، سازمان امور مالیاتی ۹۴ درصد، سازمان خصوصی سازی ۸۶ درصد، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ۷۵ درصد، شرکت سهامی بیمه ایران ۱۸ درصد، گمرک جمهوری اسلامی ایران ۹ درصد و سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران ۶ درصد خدمات در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه شده است.
تقوایی نجیب با اشاره به اینکه آمار اعلام شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقاطعی با هم همخوانی ندارد گفت: مثلا در مقطعی یک سازمان درصد بالاتری کسب کرده بود، اما به مرور زمان و با ارزیابیهای دقیق تری که وزارت ارتباطات انجام داد یا وسعت خدماتی که صورت گرفت این درصدها تغییر کرد و این شائبه را به وجود آورد که برخی دستگاهها خدمات خود را ارائه داده اند و تکالیف خود را انجام داده اند، اما در نهایت این اعداد متفاوت شد. در جلسه هفته گذشته که با روسای سازمانها و با حضور مقام عالی وزارت داشتیم درصدهای دریافتی از وزارت ارتباطات را اعلام کردیم که برخی این آمار را ندیده بودند و تعجب کردند چرا که برخی نامههایی داشتند که در یک مقطع زمانی عدد بالاتری به عنوان انجام تکالیف کسب کرده بودند، اما در نهایت با موضوع دیگری مواجه شدند.
وی افزود: بعضی از سازمانهای زیرمجموعه وزارت اقتصاد درخواستهایی برای عدم مصداق داشتند مثلا ماهیت سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران ارائه خدمت به سرمایه گذاران خارج از کشور است که میخواهند در داخل کشور سرمایه گذاری کنند که این به معنای خدمات عمومی دولت به مردم نیست و ملاحظات دیگری در این سازمان وجود دارد که در پی آن مکاتباتی از سمت وزیر امور اقتصادی و دارایی به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده که موضوع آن درخواست برای عدم مصداق این سازمان است.
رییس مرکز فناوری اطلاعات، امنیت مجازی و اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد گفت: برخی دیگر از سازمانها نیز هستند که زیر مجموعه وزارتخانه هستند، اما توانسته اند در مکاتباتی عدم مصداق را دریافت کنند و دیگر نیازی به ارائه خدمت از طریق پنجره واحد نیست مثل سازمان جمع آوری فروش اموال تملیکی که خدماتشان از طریق سامانه جامع تجارت ارائه میشود و همچنین سازمان حسابرسی و شرکت سرمایه گذاریهای خارجی ایران که حکم عدم مصداق از طریق سازمان اداری استخدامی و وزارت ارتباطات تایید شده است.
وی افزود: با ارادهای که در وزارت امور اقتصادی و دارایی وجود دارد تکالیف قانونی را انجام داده ایم مثلا صدور مجوز از درگاه ملی مجوزها جزو تکالیف ما بوده که ۱۰۰ درصد خدمات آن از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه میشود و همچنین درباره قانون ۲۵۱ مکرر مرکز عالی دادخواهی نیز تمامی خدمات از طریق همین پنجره ارائه میشود.
طبق قانون بودجه تمامی دستگاهها باید همه خدمات خود را تا پایان آبان امسال در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه کنند و اگر دستگاهی در اجرای قانون کوتاهی کند به عنوان متخلف شناخته و با آن برخورد قضایی میشود.
جزئیات بیشتر در گزارش همکارم خانم زهرا شفیعی :