اهمال کاری وزارت بهداشت در خصوص اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعاتِ وزارت بهداشت میگوید: باید ۶۰ خدمت به صورت شناسه دار به این سامانه متصل شود، در حالی که طبق قانون، این وزارتخانه می بایست تا پایان آبان، صد در صدِ خدمات خود را به پنجره ملی متصل می کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مظهری رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما در خصوص دیرکرد اتصال صد در صدی این وزارتخانه به پنجره ملی خدمات هوشمند، گفت: تقریبا ۵ سال پیش موضوعی با عنوان شناسه دار شدن خدمات دستگاههای مختلف مطرح شد که در آن زمان ۷۷ خدمت را شناسه دار کردیم، اما حالا حدود ۳۵ خدمت ذاتا قابلیت خدمت رسانی در بستر الکترونیک را ندارد و باید از آمار خارج شود.
مظهری ادامه داد: درطی سه مکاتبهای که با سازمان امور استخدامی داشتیم یادآوری شد بعضی از خدماتی که ۵ سال پیش طراحی شده اساسا قابلیت بارگذاری در پنجره هوشمند را ندارد و از عدد ۷۷ ما باید کم شود، مثلا خدمتی مثل واکسیناسیون قابلیت ارائه به صورت هوشمند ندارد.
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت افزود: برخی خدمات کاربرد داخلی دارد و شهروند محور نیست، مثلا خدمت نظارتی ما از یک بیمارستان که باید ناظران ما آن را بازرسی کنند نمیتواند اصلا در پنجره واحد بیاید و برخی خدمات منسوخ شده است مثلا برای پایان نامههای دانشجویی پاداشی داده میشده و این خدمت منسوخ شده، ولی هنوز جزو تکالیف ماست.
وی با اشاره به راه اندازی سیستم نوبت دهی الکترونیک به عنوان یک خدمت زمان بر گفت: سیستم نوبت دهی ما مثلا خارج از پنجره هوشمند درست شده و ما یک تکلیفی داشتیم که ۸۴۴ بیمارستان خود را برای این موضوع به هم متصل کنیم و سیستم نرم افزاری را هم متصل کنیم و بعد در پنجره بیاریم و این زمان بر بوده و کار فنی بسیاری داشته است.
در پایان مظهری با اظهار امیدواری به اتصال همه خدمات شناسه دار به سامانه پنجره هوشمند بیان کرد: ما با مکاتباتی که داشته ایم در نظر داریم از ۷۷ خدمت شناسه دار حدود ۳۵ خدمت را که منسوخ شده یا قابلیت عرضه ندارد، حذف کنیم و به جای آن حدود ۶۰ خدمت را به صورت شناسه دار تا پایان آذر به درگاه متصل کنیم.