میز اقتصاد امروز تاخیر ۳۳ ماهه در الکترونیکی شدن بیمههای تکمیلی را بررسی کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، موضوع امروز برنامه میز اقتصاد شبکه خبر الکترونیکی شدن بیمههای تکمیلی بود. میهمانان برنامه آقایان نیما اختر دانش معاون فنی مدیریت آمارو فناوری اطلاعات وزارت بهداشت و مختاری معاون فناوری اطلاعات بیمه مرکزی بودند و آقای باقری اصل دبیر اجرایی فناوری اطلاعات کشور هم به صورت تلفنی در گفتگو شرکت کردند.
مقدمه مجری: یک تاخیر ۳۳ ماههای را امروز میخواهیم در الکترونیکی شدن بیمههای تکمیلی بررسی کنیم. قانون بودجه چند سالی تاکید کرده قوانین بالادستی بسیار زیادی برایش داریم اما مردم کماکان وقتی میخواهند از بیمه تکمیلی استفاده بکنند اسیر کاغذ بازی ، مهر و این مرکز مراجعه کنم بروند آن مرکز مراجعه کنند سیستم قطع باشد ، وصل باشد اینطور چیزها هستند قاعدهاش به ما میگوید که اگر بخواهیم همه اینها را تحت قانون انجام بدهیم این است که وقتی خواستید از بیمه تکمیلی استفاده کنید همه این فرایندها باید الکترونیکی طی شود اما چرا این اتفاق نیفتاده؟ بیمه مرکزی میگوید که با بیمهها که صحبت میکنم میگویند که وزارت بهداشت آمار دقیق به ما نداده از آن طرف وزارت بهداشت میگوید که من همه کارهایم را کردهام اگر کاری هست بروند بیمهها و بیمه تکمیلی تکلیفشان را با هم روشن کنند.
در ماه گذشته ۷ میلیون نسخه الکترونیکی برای سرپایی داشتیم تفکیکهایش هم مشخص است به تفکیک بیمههای پایه و نوع نسخه پیچی. ما ۱۳ هزار تا الان مرکز درمانی داریم که متصل هستند و نسخههایی که تا الان آن ۱۰ میلیون و هشتصد آمدهاند به پرونده الکترونیک سلامت بیشترینشان برای بیمارستانها است بقیه همینطور به اطلاعات میآیند که متصل هستند و دارد کارها انجام میشود. اگر بخواهیم این فعالیتها را تفکیک کنیم و ببینیم که بیمههای تکمیلی مردم بخواهند پولش را بگیرند چند تا دستهبندی دارد یکی نسخههای سرپایی یکی نسخههای بستری اینها با هم یک خورده تفاوت دارد. در نسخه بستری هم مثل نسخه سرپایی همان چالش وجود داشت کماکان کار صد درصدی انجام نشده .
سوال: آقای اختر دانش، شما باید در وزارت بهداشت چه کارهایی میکردید چه اطلاعاتی در اختیار بیمه میگذاشتید که هنوز این اتفاق نیفتاده ؟
اختر دانش: عالیتهایی که به منظور تکمیل زنجیره رسیدگی اسناد الکترونیکی سلامت در کشور از سالها پیش شروع شده تحت عنوان پروژه پرونده الکترونیک سلامت شاید میتوانم بگویم امروز به یک نقاط خیلی خوبی رسیده نقاطی که من میتوانم الان با جرات از این عبارت استفاده کنم چون موضوع بحث جلسه امروز در خصوص بیمههای تکمیلی است اگر بخواهیم به این سوال جواب بدهیم که آیا مردم و گیرندگان خدمت برای دریافت خسارات خودشان نیاز است که مراجعه حضوری داشته باشند من میتوانم بگویم که مجموعه سازوکارهای الکترونیکی که در حوزه سلامت تا الان در سطح کشور وجود دارد اعم از سامانهها اعم از سرویسهای تبادلی که بین سازمانهای بیمهگر وزارت بهداشت و موسسات و ارائه دهندگان خدمات سلامت است پاسخ خیر است اگر این اتفاق بیفتد.
سوال: الان شما میفرمایید وزارت بهداشت همه کاری که باید انجام میداده را انجام داده است ؟
اختر دانش: اگر تفکیک کنیم خدمات سرپایی را که در قالب نسخه چون زیست بوم متفاوتی را در کشور از سال ۱۳۹۸ شروع شدو از سال ۱۴۰۰ تقریباً عمومیت پیدا کرد در خصوص پروندههای بستری که از سالها قبل این مسئله شروع شده بود این دوتا را تفکیک کنیم دو تا خط سیر متفاوت ولی با یک چرخه کامل الان در سطح کشور در حوزه سلامت الکترونیک برقرار است عرض بنده اصلاً نافی اینکه ما با کمیت یا با کیفیت ناکافی از تبادلات داده مواجه هستیم نیست تلاشهایی که اخیرا دارد صورت میگیرد و به اصطلاح اساس شاید یک مقدار ورود دستگاههای حتی نظارتی به این مسئله شدت بیشتری پیدا کرده ظرف ماههای گذشته در همین سمت و سو است که انشاالله این کمیت و کیفیت تبادلات انشاالله وضعیت بهتری پیدا میکند.
سوال: سرپایی و بستری را داشتید میگفتید که تا کجا پیش رفته بقیش را نگفتید؟
اختردانش:در حوزه سرپایی جریان داده به این شکل است که کلیه نسخ سرپایی اعم از نسخه نویسی یا نسخه پیچی الکترونیکی در وهله اول از طریق سامانهها از طریق پنلها به سمت سازمانهای بیمهگر پایه ارسال میشود و نهایتاً در قالب سرویسهایی که در اختیار این سازمانهای بیمه گر قرار داده وزارت بهداشت و با استاندارد و آن مدل مرجع تبادلی که مورد تایید وزارت بهداشت است مقرر شده که این دادهها به سمت وزارت بهداشت برگردد و طبیعتاً بر اساس برچسبها و یا همان تگهایی که حضرت عالی هم اشاره فرمودید در گزارش تگهای بیمه تکمیلی اگر در مبدا الصاق شده باشد به این نسخ این نسخ توسط وزارت بهداشت به سمت سازمان بیمه مرکزی و البته برخی از سازمانهای دیگری که تابع بیمه مرکزی نیستند مثل آتیه سازان و حافظ به شکل جداگانه ارسال میشود و امکان پرداخت خسارت از این طریق وجود دارد .
سوال : یعنی چقدر از اطلاعات کل این ۱۰۰ درصد است اطلاعاتی که شما میگویید میرسد؟
اختردانش: ببینید ما در حوزه نسخه نویسی الکترونیک وضعیت بهتری داریم ولی خوب دقیقاً مشکل ما شاید روی حوزه نسخه پیچی الکترونیکی و دریافت خدمات است که چون حجم ریالی آن پرداختیهای مردم در آن حوزه بیشتر است طبیعتاً پرداخت هزینه دارو آزمایشها و خدماتی که دریافت میکنند بیشتر است نسبت به پرداخت هزینه ویزیتی که پرداخت میکنند.
سوال : این درصد را من نیاز دارم؟
اختر دانش: ببینید از نظر ما این عدد باید به ۱۰۰ برسد در خصوص حداقل هر دو بیمه پایه سلامت و بیمه .
سوال : چقدر است الان ؟
اختر دانش: این عدد من میتوانم ما یک کارگاهی داشتیم کارگاه دو روزهای را ظرف چند روز گذشته داشتیم یعنی در سیزدهم و چهاردهم آذر ماه داشتیم یک مطالعه تطبیقی انجام دادیم پورتالهای سازمانهای بیمهگر و آن چیزی که به سپاس ارسال شده این عدد بعضاً به یک دوم تا یک سوم شاید نسخ میرسد در مورد برخی از سازمانها.
سوال : یعنی ۳۰ تا ۵۰ درصد اطلاعاتی که به وزارت بهداشت؟
اختردانش: الان میتوانم بگویم ما نیازمند این هستیم که در همین روزهای آینده یک مراجعه مجدد داشته باشیم و یک مطالعه مجددی و امیدواریم که این جریان بهتر شود.
سوال : یک سوال الان ۵۰ تا ۷۰ درصد اطلاعات به دست شما نمیرسد تقصیر کیست ؟
اختردانش: ببینید از نظر من سازمانهای بیمهگر پایه این الزام قانون است اما اگر اجازه بفرمایید .
سوال: قبل از اینکه نکتهتان را بگویید آمار را هم بگیریم من یک سوال از آقای مختاری بپرسم برمیگردم توضیح تکمیلی شما را میشنویم؟
اختر دانش: من خواهشم این است که نتیجهگیری از این عرض بنده منوط بر عرض دیگری هم است این نکته به این معنا که بیمههای تکمیلی منوط هستند پرداختشان به اینکه وزارت بهداشت بخواهد اسناد را به سمت آنها ارسال کند نیست طبق رهنگاشتی که شورای اجرایی فناوری اطلاعات در واقع ابلاغ کرده هم به سازمانهای بیمهگر پایه و هم به سازمانهای بیمهگر تکمیلی پیرو مصوبه شماره ۲ جلسه ۲۲ شورای اجرایی بیمههای تکمیلی میتوانند مردم میتوانند اسناد خودشان را به سازمانهای بیمهگر تکمیلی ارسال کنند.
سوال: آمار بستری را هم بفرمایید؟
اختر دانش: در حوزه بستری الزام به ارسال کلیه اسناد بستری برای تکمیل پرونده الکترونیکی سلامت شهروندان ایرانی وجود دارد اما اگر آنجا من بخواهم به اصطلاح تقسیم بندی را از سازمانهای بیمهگر داشته باشند در سازمان تامین اجتماعی.
سوال : ببخشید اگر امکانش باشد مثل سرپاییها برویم الان چند درصد از اطلاعاتی که برای شما باید بیاید چند درصد از آن میآید؟
اختردانش: عرض کردم چون یک بخش نامعلوم دارد این قضیه من میتوانم بر اساس در واقع سازمانهای بیمهگر ورود کنم به این قضیه سازمان تامین اجتماعی در بیمارستانهای ملکیشان در حال حاضر اسناد بیماران تامین اجتماعی را برای ما ارسال نمیکنند ساز و کارش فراهم شده ولی پس بیماران تامین اجتماعی در بیمارستانهای ملکی تامین اجتماعی اسنادشان به دست ما نمیرسد.
سوال: مثلاً مثل بیمارستان میلاد ؟
اختردانش: بله اما بیماران غیر تامین اجتماعی را برای ما ارسال میکنند کلیه بیمارستانهای کشور اعم از دولتی خصوصی عمومی غیردولتی اسناد مرتبط با سازمان بیمه سلامتشان را به سمت وزارت بهداشت ارسال میکنند یعنی اگر موسسهای طرف قرارداد با بیمه سلامت باشد قطعاً اسناد بیماران بستری آن موسسه ما در وزارت بهداشت در حال حاضر دریافت میکنیم .
سوال: آقای مختاری آقای اختر دانش میفرمایند که سمت وزارت بهداشت کارها انجام شده سازمانهای بیمهگر که شما طبیعتاً باید روی آنها نظارت داشته باشید آن کارهایی را که باید انجام بدهند نمیدهند نتیجهاش میشود آن چیزی که در گزارش دیدیم مردم کماکان سرگردان هستند؟
مختاری: اولاً بیمههای تکمیلی راغب هستند که به صورت آنلاین رسیدگی کنند چون خیلی مسیر تسریع میشود و کار ما هم راحتتر خواهد بود نکته دومی که بیمههای تکمیلی انتهای مسیر قرار دارند یعنی سند الکترونیک باید توسط بیمههای پایه رسیدگی شود پس از اینکه سهم بیمههای پایه مشخص شد آن چیزی بیمههای پایه تقبل نکردهاند وظیفه بیمه تکمیلی است نکته سوم اینکه خیلی از مراکزی که الان طرف حساب بیمههای تکمیلی هستند آنلاین هستند یعنی مریض مراجعه میکند کد ملی را میدهد مشکلی وجود ندارد مشکل کجاست مشکل مراکز درمانی هستند که طرف حساب بیمه تکمیلی نمیشوند به هر دلیلی مهمترین مسئله هم بحث دسترسی به پروندههای الکترونیک است اینجا یعنی پرونده الکترونیک برای بیمار در این مراکز ایجاد میشود باید به دست بیمه تکمیلی برسد تا ما رسیدگی کنیم سند رهنگاشتی که آقای دکتر فرمودند.
سوال: اگر موافق باشید مثل تفکیکی که آقای اختر دانش داشتند شما از سرپایی و بستری جفتش را بگویید سرپایی را که فرمودند حداقل بین ۳۰ تا ۵۰ درصد اطلاعات به دستشان میرسد طبیعتاً به شما ارسال میکنند از آنها چرا مردم یک بخشی را دریافت نمیکنند؟
مختاری: نمیشود که ما طرف حساب همه شویم که برای ما ارسال کنید تنظیمگر بخش سلامت وزارت بهداشت است هابش را هم ایجاد کرده به اسم دیتاس این مسئله اول در بحث نسخ ببینید.
سوال الان این اتفاقات پس یعنی نمیافتد ؟
مختاری: اتفاقاً همین اتفاق افتاده بیمه مرکزی آمده یک هاب درمانی ایجاد کرده طرف حساب دیتاس وزارت بهداشت هاب وزارت بهداشت کرده ما دادهها را داریم دریافت میکنیم در حوزه بستری عرضم به حضورتان از یک سال گذشته که نسخ الکترونیکی شد ما داریم دریافت میکنیم.
سوال: الان در حوزه سرپایی شما چیزی از وزارت بهداشت نمیخواهید که نگیرید و نتوانید خدمت بدهید به مردم ؟
مختاری: مهمترین مسئله در رسیدگی نکردن به نسخ الکترونیک این است که دادههایی که در اختیار ما قرار میگیرد کامل نیست .
سوال : یعنی وزارت بهداشت چی باید به شما بدهد نمیدهد ؟
مختاری: چند مثال بزنم در حوزه بستری تفاوت فاحش بین بحث کاغذی فیزیک و نسخه الکترونیک وجود دارد نمونهاش را هم که شما نشان دادید یکی تطابق نداشتن عدد است عددی که در نسخ الکترونیک برای ما میآید با عددی که در نسخه الکترونیک دارد میآید متفاوت است. عددی که روی کاغذ است و نسخه الکترونیک که یک نمونهاش را خود شما نشان دادید ۲ میلیون تومان فقط سهم پایه تفاوت داشت این در حوزه بستری است در حوزه سرپایی عددها خیلی تفاوت زیادی دارند.
سوال :مثلاً چقدر ؟
مختاری: ببینید شاید ۳۰ درصد ۴۰ درصد تفاوت قیمت ما داریم در نسخههای دارویی ما زیاد داریم. برای بستری من مثال میزنم ما از یک میلیون و ۸۲۵ هزار پروندهای که از تاریخ ۱۷ آذر ۱۴۰۱ دریافت کردیم یعنی در طول یک سال گذشته پروندههایی که یونیک بوده یعنی اولاً پروندهها دارد تکرارپذیر میآید ۹۴۲ هزار تا پرونده ما کامل داریم از این ۹۴۲ هزار تا پروندههایی که دست ما رسیده آنهایی که کامل شده ۶۸ هزار تا کامل است ۶ درصد.
سوال : این اختلاف قیمت الان در جیب چه کسی دارد میرود یعنی روی نسخه ۲ میلیونی الان کی دارد اینجا برش میدارد؟
مختاری: دست بیمههای تکمیلی نیست. وزارت بهداشت باید بررسی کند
سوال: الان شما چه چیزی از وزارت بهداشت میخواهید نظارت روی این فرایند را میخواهید یا اطلاعات را میخواهید؟
مختاری: چه در حوزه خدمت چه در حوزه دارو اقلام با هم یکسان نیست باز هم مبلغ کل با هم نمیخواند سهم بیمه پایه مشخص نیست ما درخواستمان این است باید اولاًدیتای درست بیاید دوماً سهم پایه رسیدگی شود بعد از اینکه سهم پایه رسیدگی شد سهم بیمه تکمیلی قابل تفکیک است این ترتیب باید رعایت شود.
سوال: تا کی این اتفاق میافتد؟
مختاری: این دیگر سهم ما نیست.ما الان اولاً داریم کامل دریافت میکنیم از سامانه هر سندی را که وزارت بهداشت دارد میفرستد من آمار دادم دیگر خدمتتان در حوزه بستری ما بالای یک میلیون دریافت کردیم در حوزه سرپایی نزدیک به ۱۰ میلیون ما نسخه دریافت کردیم.
سوال: فقط اینکه بستری نمیاد الان مقصرش کیست؟
مختاری: ببینید خیلی از مراکز ارسال نمیکنند.
سوال: چرا؟
مختاری: چرا را باید وزارت بهداشت بگوید.
سوال :آقای باقری اصل الان ما به یک مشکلی برخوردیم بیمه تکمیلی میفرماید که همه اطلاعاتشان کامل است همه چی برقرار و درست است وزارت بهداشت هم همین ادعا را دارد اما اتفاقی که افتاده این است که این کار طبق آماری که بیمه مرکزی هم دارد ارائه جلو نمیرود علتش چیست؟
باقری:دوستانمان از بیمه مرکزی ادعایی را مطرح کردند ادعایشان هم ناشی بر این است که اول باید رسیدگی بیمه پایه صورت بگیرد بعد بیمه تکمیلی به نظر من یک حرف کاملاً اشتباه است بخشی از فرایند در حقیقت میتواند توسط بیمه مرکزی به صورت مستقل انجام شود کنارش آن سهم بیمه پایه هم بتوانند هماهنگ کنند این اتفاقی است که شاید باعث شده که سرویسها هیچ وقت تکمیل نشوند یعنی دو طرف فرضشان بر این است که در حقیقت اول باید بیمه پایه باشد این فرایند خوب بعضی جاها ممکن است ناقص باشد دیتا یا هر چیزی که ادعای بیمه مرکزی است.
پیشنهاد من به دوستان بیمه مرکزی از اول تا حالا همین بوده که اول وقتی که دیتا را دارند دریافت میکنند توافق میکنند با مراکز سلامت و سرویس دهندهها و شرکتهای بیمه که پنل نسخه نویسی در اختیارشان است دیتا را که از نسخه میگیرند یا دیتایی را که از بیمارستانها میگیرند قبل از اینکه حتی بیمههای پایه آن سهمی را که طبق قواعد بیمهای باید خودشان متقبل شوند تقبل کنند و کارش را انجام بدهند اگر این را قبول کنند بخشی از کار جلو میرود مردم خیالشان راحت است.
بحث بیمه پایه بعداً رسیدگی شود اگر مستحق بودن دریافت کنند نبودند که هیچ یه بخشی هم که مربوط به در حقیقت خود بیمه تکمیلی میشود بیمه تکمیلی هم قرارداد مشخص داده مثلاً در قراردادهای ما مثل شما مثل همه مردمی که قراردادهای بیمه تکمیلی دارند قید کرده چند درصد را قبول میکند این به نظر من شدنی بوده پس ادعایی که وجود دارد یک بخشی از نظر فرایندی دچار اشکال است که میشود اصلاحش کرد یک بخشی هم فرمایشهای دوستان بیمه مرکزی درست است هنوز بخشی از اطلاعات با آن کیفیتی که در حقیقت بیمه مرکزی میخواهد در اختیارشان قرار نگرفته که البته در جلساتی که ما خدمت دوستان بیمههای پایه بودیم و همینطور وزارت بهداشت با نظارت وزارت بهداشت مقرر شده تا این کار را انجام بدهند انشاالله.
سوال: مشکل اصلی از کجا ناشی میشود کدام دستگاه است و کدام ارگان است؟
باقری: اصل چون فرایند است نمیتوانیم بگوییم گلوگاه کجاست یک فرایند است یکی از فرایندها.
سوال :سهمبندی کنیم چی؟
باقری: اصل عرض کردم من برای اینکه از این مسئله عبور کنیم راهش این بود که بیمههای تکمیلی بپذیرند که فارغ از اینکه بیمه پایه رسیدگی شده است یا نه طبق رابطهای که بین قراردادی که شخص با بیمه پایه دارد و با بیمه تکمیلی دارد بخشی از آن هزینه درمان را بهش پرداخت کنند.
سوال: این تکلیف بیمه مرکزی است که باید انجام بدهد بخواهد از دستگاههای بیمهگر؟
باقری: بیمه تکمیلی رگولاتورش بیمه مرکزی است. از بیمه مرکزی انتظار داریم تا بیمهها مبتنی بر همین اصولی که بیمه مرکزی به آن ها ابلاغ میکند و وزارت بهداشت ابلاغ کرده عمل کنند.
سوال: تا کی باید این اتفاقات بیفتد با توجه به اینکه بحث بحث فناوری و اطلاعات و رد و بدل کردن اطلاعات است شما چه بازه زمانی را مشخص کردهاید برای دوستان ؟
باقری: همه فورجههای زمانی رد شده یعنی ما الان فورجه زمانی نداریم که مثلاً بگوییم باید ظرف دو ماه انجام بدهند قرار بود که تا آخر شهریور انجام شود طبق توافقهایی که داشتهایم .
سوال: حالا که الان اینجا هستیم و انجام نمیشود باید چه کار کنیم؟
باقری: آن قسمتهایی که انجام نشده ما فعلاً فرصتی برایشان در نظر نگرفتهایم در قانون یک فرصتی تا آخر سال دارند که این کار انجام شود امیدواریم بتوانند طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ این کارها را انجام بدهند.
سوال: آقای اختر دانش بفرمایید که چند چالش مطرح شد اینهایی که آقای مختاری لازم داشتند تا کی به دستشان میرسانید تا کی این اطلاعات تکمیل میشود؟
اختر دانش: من اگر اجازه بدهید راجع به فرمایشات جناب آقای دکتر مختاری یکی دو تا بحث وجود دارد یکی را آقای دکتر باقری اصل اشاره فرمودند اینکه آن گلوگاه اصطلاحا تبدیل شود به حالا یا وزارت بهداشت یا به بیمههای پایه آن اپراتور مشترک میتواند خودش در حال حاضر خود آن دو تا بیمه پایه اصلی ما باشد من فکر میکنم بیمههای پایه من همین امروز هم تماس داشتم قبل از این جلسه هر دوتا بیمه پایه اصلی ما یعنی بیمه سلامت و تامین اجتماعی آن سرویسهای لازم را برای ارائه اطلاعات به بیماران شان که به سازمان بیمه مرکزی فراهم کردهاند نکتهای که در مغایرتها فرمودند با پرونده کاغذی
اساساً طبق قانون تجارت الکترونیک دیگر کاغذ نیست وقتی دادهای به سمت سپاس ارسال میشود ما به عنوان وزارت بهداشت آن داده را رسمیت میبخشیم به اصطلاح و آن داده را رسمی میدانیم همان را مبنای رفتارمان قرار میدهیم .
سوال: این نکتهای که آقای باقری اصل به آن اشاره کردند تا کی قرار است در وزارت بهداشت حل و فصل شود آن قسمتی که سمت شما است یک زمان فقط مطرح کنید که من پاسخ آقای مختاری را هم داشته باشم؟
اختر دانش: ببینید وزارت بهداشت انتظار دارد که بیمههای تکمیلی و بیمههای پایه مشخصاً در مورد بیمههای پایه سازمان تامین اجتماعی اسناد کاغذی از بیمارستانها و مراکز ارائه خدمت دریافت نکنند تا مجبور شوند ملزم شوند به تبادل با پروندههای الکترونیک.
سوال : شما خودتان در بیمارستانهایی که با آن ها کار میکنید بفرمایید که این کار را نکنند ؟
اختر دانش: وقتی این مسیرهای جایگزین فراهم است برای موسسات متاسفانه این کار را موسسات به مردم تحمیل میکنند.
سوال : زمانش را فقط به ما میگویید ؟
اختر دانش: هیچ زمانی نیاز ندارد مادر حال حاضر کلیه سرویسهای مورد نیاز را در وزارت بهداشت فراهم کردهایم و این امکان را داریم.
سوال: آقای مختاری این نکتهای که آقای باقری اصل به آن اشاره کردند تا کی انجام میدهید ؟
مختاری: نکتهای که آقای باقری اصل فرمودند عدد و هزینه در کجا میخورد در نسخه پیچی که انجام میشود از دادههایی که برای ما ارسال شده از بین ۷ میلیون دادهای که ما دریافت کردیم فقط ۹۹ عدد نسخه پیچی که شامل عدد است برای ما آمده این نکته اول نکته دوم در بعضی از نسخهها مثل نسخه دارو عدد سهم بیمههای پایه متفاوت است اینطور نیست که ما فقط فرانشیز را در نظر بگیریم یک جاهایی صد در صد از یک جاهایی ۸۰ درصد است این تفاوت پس باید .
اختر دانش: ۹۹ عددی است که از سمت بیمههای پایه به سمت وزارت بهداشت آمده من عرضم همین است بیمههای پایه همین الان آمادگی این را دارند که این اطلاعات را مستقیماً به بیمه مرکزی و یا به سازمانهای بیمهگر بدهند.
مختاری: من نکته بعدی را هم بگویم از بین ۱۵۰ هزار مرکز درمانی فقط ۱۳ هزار و ۷۵۳ مرکز دادهاش به ما رسیده بالای ۱۵۰ هزار تا مرکز ما داریم.
سوال: میفرمایند که مرکزی بیمه پایه نباشد بیمه تکمیلی نمیدهد میگویند شما به این توجه نکنید این کار انجام میشود؟
مختاری: ببینید ما الان در حوزه بحث پایه عددی که دارد میآید.
سوال: اگر کامل انجام شود کامل انجام میدهید؟
مختاری: بله اگر کامل انجام شود بله.
سوال: تا کی؟
مختاری : ما تا آخر سال.