عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت میگوید: خودروی تولیدی با استاندارد یورو ۵ نیازمند بنزین یورو ۵ است در حالی که این نوع بنزین در کشور وجود ندارد.
آقای امیرحسن کاکایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما، گفت: خودروسازان داخلی موظف هستند خودرو را به گونهای طراحی کنند که دارای استاندارد یورو ۵ باشد و هم اکنون پنج سالی است که خودروهای تولید داخل، این استاندارد را رعایت میکنند.
وی با تاکید بر اینکه حاملهای انرژی تاثیرگذار در آلودگی هوا هستند، گفت: آلودگی هوا، عوامل مختلفی از جمله وجود اکسیدهای ازت و کربن دیاکسید دارد. ذرات معلق در هوا نقش بسزایی در آلودگی هوا دارند که بیشتر مربوط به سوختن گازوئیل یا سوختهای سنگین مانند مازوت است.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مشکل آلودگی هوا به تنهایی تردد خودروهای نو و طراحی آنها نیست، گفت: زمانی که خودرویی با استاندارد یورو ۵ تولید میشود، باید بنزین یورو ۵ هم بسوزاند این در حالیست که ما بنزین یورو ۵ نداریم و عاملی در افزایش آلایندگی میشود، متاسفانه هم بنزین و گازوییلی که استفاده میشود، کیفیت مطلوبی ندارد.
به گفته، کاکایی نکته بعدی، بحث خودروهای فرسوده و تردد خودروهای قدیمی است، یک خودرو بعد از ۴ سال از ارائه خدمات پس از فروش (گارانتی)، همان سال اول باید روغن و فیلتر را عوض کند، نوع تعمیرات، تایرهای مصرفی نیز بر آلاینده شدن خودروها تاثیر گذار است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه حمل و نقل عمومی کشور فرسوده است، افزود: ۲۷ میلیون خودرو فرسوده در کشور تردد میکنند که ۶ میلیون از آنها بالای ۲۵ سال هستند. تردد این خودروهای فرسوده نیز عاملی در افزایش آلایندگی هواست.
وی گفت: این نکته ناگفته نماند که ترافیک نیز آلودگی را بالا میبرد. برای رفع معضل آلودگی هوا باید فکری اساسیتر کرد، باید مجموعه عوامل را مدیریت کنیم و مهمترین قسمت مربوط به خودرو، توجه جدی به حمل و نقل عمومی بوده که مدتها در عمل فراموش شده است.
دولت و مجلس نیز واقعا نمیدانند چه کنند .
چاره فقط یک چیز است :
افزایش درک مردم از فاجعه سوخت مجانی !!
انرژی مجانی = کسری بودجه
انرژی مجانی = تورم
انرژی مجانی = قاچاق سوخت
انرژی مجانی = حقوق پایین
انرژی مجانی = افزایش مهاجرت
انرژی مجانی = خود کشی جمعی