قانون بودجه امسال وزارت راه و شهرسازی را مکلف به تجهیز ناوگان بار و مسافر برون شهری گازوئیل سوز به سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان کرده، اما این قانون هنوز اجرا نشده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، برخی از رانندگان وسایل نقلیه گازوئیل سوز از کمبود سهمیه سوخت دریافتی نسبت به میزان فعالیتشان گلایه دارند؛ آنها میگویند در جایگاههای سوخت، کارت آزادی هم برای گازوئیل وجود ندارد که بتوانند با قیمت بالاتر گازوئیل دریافت کنند.
برخی از این رانندگان میگویند: مجبور هستند گازوئیل را با خرید این سوخت به قیمت چند برابر قیمت یارانهای یا اجاره کردن کارت سوخت دیگران تامین کنند.
بررسی خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در برخی از جایگاههای سوخت بین راهی نشان میدهد که پس از رسیده تانکر حمل گازوئیل به جایگاه ها، به مرور افرادی که سهمیه گازوئیل دارند، اما خودشان از آن استفاده نمیکنند، اقدام به پر کردن ظروف خود با گازوئیل میکنند تا بتوانند آن را بالاتر از نرخ یارانهای به دیگران بفروشند.
یکی از این جایگاه داران به خبرنگار صداوسیما گفت: اغلب افرادی که اقدام به پر کردن ظرف با گازوئیل میکنند، کارتهای متعددی دارند و قاچاق سوخت انجام میدهند؛ حتی درگیریهایی هم با آنها داشته ام، اما دست بر نمیدارند، چون این کار سود کلانی دارد.
قرار بود سازمان راهداری، سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان یا همان سپهتن را پس از برگزاری یک مناقصه ایجاد کند تا این بساط جمع شود.
بیشتر بخوانید:
اجرای یک طرح با هدف جلوگیری از واردات گازوئیل
شورای اقتصاد هم از نیمه مرداد با استناد به قانون بودجه امسال، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرده، ۱۱۶ هزار ناوگان بار و مسافر برون شهری را به سامانه سپهتن تجهیز کند.
آقای علی اکبر نژادعلی مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در ۲۱ مرداد امسال گفته بود که اطلاعات لازم را از اردیبهشت امسال در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای قرار دادیم.
سازمان راهداری به پیگیریهای خبرگزاری صداوسیما درباره علت تاخیر در راه اندازی سامانه سپهتن نیست؛ سامانهای که آقای جعفر سالاری نسب مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی میگوید، این شرکت به شدت نیازمند به آن است.
به گفته آقای سالاری نسب، زمان زیادی از امضای تفاهمنامه با سازمان راهداری گذشته و اگر سامانه سپهتن اجرا میشد، کمک خوبی به رصد فرآیند توزیع سوخت میکرد.
وزیر راه و شهرسازی درباره عملکرد سازمان راهداری، در پاسخ به سوال یک خبرنگار اینطور پاسخ داده که مشغول به کار هستند و پیمانکار هم مشخص شده، ولی این {سوال} خیلی خبری نبود.
چهار ماه دیگر تا پایان مهلت وزارت راه و شهرسازی برای تجهیز ۵۰ درصد ناوگان باری و ۱۰۰ ناوگان مسافری به سامانه سپهتن باقی مانده است.
گزارش از رقیه هویدا - خبرنگار گروه انرژی خبرگزاری صداوسیما