معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: ۲ میلیون نفر در کشور از طریق صنعت خرما امرار معاش میکنند و بیش از ۳۵۰ هزار تن از ۱.۳ میلیون تن خرما کشور صادر میشود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با بیان اینکه خرما در ۱۵ استان کشور کشت میشود گفت: ۶ استان بیشترین تولید خرما کشور دارند و اکنون نمایندگان آنها در این نمایشگاه حضور دارند.
وی با اشاره به فعالیت ۵۰۰ هزار نفر بهصورت مستقیم در عرصه صنعت خرما در کشور افزود: ۲ میلیون نفر در کشور از طریق صنعت خرما امرار معاش میکنند و بیش از ۳۵۰ هزار تن از ۱.۳ میلیون تن خرما کشور صادر میشود.
باستین با اشاره به صادرات ۲۷ درصد خرما کشور گفت: در بین محصولات خشکبار بعد از پسته بیشترین صادرات کالای غیرنفتی مربوط به خرما است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر سرانه مصرف خرما در جهان ۱.۱ کیلوگرم دانست و گفت: سرانه مصرف خرما در ایران ۵ تا ۶ کیلوگرم اعلام شده است.
باستین با اشاره به جایگاه مناسب اقتصادی جهان در میزان تولید و سطح زیر کشت خرما گفت: در این راستا رتبه خوبی در حوزه کیفی و تکنولوژی در ایران نداریم و در این راستا میزان عملکرد و قیمت نهایی محصول خرما در جایگاه پایین در سطح دنیا قرار داریم.
وی نکته مهم را تولید با هدف صادرات خرما اعلام و بیان کرد: اگر توسعه کمی و کیفی شکل نگیرد و مکانیزاسیون ارتقا نیابد و آفات نخلستانها کنترل نشود و ارتباط مناسب با بازارهای جهانی برقرار نشود این امکان وجود دارد بازارهای صادراتی از دست بدهیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر برنامهریزی مناسب و قوی برای ارتقا صنعت و صادرات خرما را مورد تأکید قرار داد و افزود: بنا به تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و وزیر کشور تدوین سند زنجیره ارزش محصولات اساسی کشور از جمله خرما یک ضرورت است.
باستین با اشاره به تدوین سند ملی زنجیره خرما تصریح کرد: استان بوشهر مدیریت این موضوع برعهده دارد و همه استانهای خرماخیز کشور همکاری دارند که انشاءالله این سند ملی در بوشهر نهایی شود.
وی از مدیران دستگاههای دولتی و خصوصی از جمله انجمن ملی خرما، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا میشود در این موضوع کمک کنند تا به نحو مطلوب این سند ملی تدوین و زمینه سرمایهگذاری فراهم شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر اهداف مهم جشنواره و نمایشگاه ملی خرما در استان بوشهر را برشمرد و گفت: هر سال که این جشنواره برگزار میشود و امسال پنجمین نمایشگاه تشکیل شده محصولات نوآوری ارائه شود و برند سازی صورت بگیرد.
باستین انتقال تجارب با همکاری بخش خصوصی را مورد تأکید قرار داد و افزود: با توجه به اینکه تولیدکننده و مصرف کننده در کنار هم قرار دارند میتوان خواستههای بازار بهتر شناسایی شود و متناسب با آن ضمن توجه به استانداردسازی نسبت به ارتقا کمی و کیفی محصول خرما اقدام شود.
وی به اشتراک گذاشتن دستاورد و انتقال تجربیات را یک ضرورت دانست و بیان کرد: یکی از نقاط ضعف ما در بازارهای جهانی مشکل در بستهبندی و فرآوری خرما است که الحمدلله وضعیت نسبت به گذشته بهبود یافته، ولی تا رسیدن به سطح مورد نظر و رقیبهای جهانی خیلی فاصله است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر اضافه کرد: انتظار میرود در این نمایشگاه ارتباطات تجاری، اقتصادی و فرهنگی بین شرکتهای بخش خصوصی کشور که حضور دارند شکل بگیرد و فرصتی ایجاد شود تا زمینه جذب سرمایهگذار از تولید تا صادرات فراهم شود.