بیان خواص محصولات کشاورزی، آموزش و نگهداری گیاهان، ترویج زندگی روستایی و معرفی نشریات کشاورزی از جمله موضوعات برنامه رویش است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در این برنامه بر اساس تقویم کشاورزی به موضوعات مرتبط با زراعت، باغبانی، شیلات و امور دام و آبزیان پرداخته میشود، در برنامه رویش توصیهها و راهکارهای آموزشی نیز به کشاورزان ارائه میشود.
آقای فرشید فهیم مجری برنامه رویش در گفتگو با شبکه خبر در خصوص چالشهای کشاورزی گفت: کار در بخش کشاورزی با توجه به اقلیم و شرایط کاری برای تولید همیشه با عوامل طبیعی و جوی و آفات و بیماریها سرو کار دارد خودش به تنهایی چالش برانگیز است و یکی از کارهای فوق العاده سخت کار کشاورزی است.
آقای فهیم ادامه داد: چالش بعدی بعد از تولید است، وقتی محصولی در هر کدام از بخشها زراعت، باغبانی، شیلات تولید میشود، چالش اصلی اینجاست که قیمت تمام شده محصول وقتی که به بازار عرضه میشود باید این قیمت را منطقی کرد و به دست مصرف کننده رساند، با توجه به درآمدی که مصرف کننده در اقشار مختلف دارد.
آقای فهیم به چگونگی پرداختن به این موضوعات در رویش گفت: در رویش یک سری هستههای محتوایی در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی هست درموسسه آموزش و ترویج که از مجموعه زیر بخشهای جهاد کشاورزی در بحث زراعت، باغبانی، شیلات و. ۱۷ موضوع را کارشناسان آن مجموعه رصد میکنند و بر اساس تقویم کشاورزی برنامه ارائه میدهند، کارشناس معرفی میکنند و موضوع میدهند و سرفصل موضوع ارائه میکنند.
وی با بیان این که به موضوعاتی، چون هواشناسی و برند سازی محصول در این برنامه نیز پرداخته میشود، افزود: دربحث هواشناسی هم با حضور کارشناس هواشناسی در استدیو و هم به صورت تلفنی استفاده میکردیم و این خیلی تاثیر داشت و خیلی از کشاورزان با ارسال پیام به سامانه پیامکی ما از آن استقبال میکردند، در برند سازی در بخش بازرگانی ما نمیتوانیم یک برند خاص را مطرح کنیم ولی در ارتباط با تولیدات کشاورزان روستایی و زنان سرپرست خانوار، چون اینها نیاز به حمایت دارند، خیلی از اینها محصولات استاندارد و شناسنامه دار تولید میکنند و ما آنها را برند میکنیم و به دنبال این هستیم که برای حمایت از کشاورزان مسئولان را پای کار بیاوریم. (بحث طرح مشکلات در خصوص نهادهها و خوراک دام و طیور و مسائلی از این دست) اگر مسئولان حمایت نکنند، هزینه تولید که بالا میرود زمان فروش محصولات کشاورزان گرفتار میشوند، چون قیمتها دستوری است، کشاورزان متضرر میشوند.
وی در خصوص رویکرد این برنامه افزود: این برنامه ۸۰ درصد بار آموزشی دارد و ترویجی است و ۲۰ درصد هم سعی میکنیم که مشکلات و انتقاداتی که هست، مطرح کنیم.
آقای فهیم در خصوص مطالعه برای اجرای برنامه هم گفت: از سال ۸۳ که به طور رسمی برنامه زنده را شروع کردم همیشه برای هر برنامهای حتما مطالعه کردم، چون مخاطب ما در هر زمینهای باهوش است.
وی در پایان در خصوص تغییرات در رویش هم گفت: حدود ۴ سال است که این برنامه را پیش میبریم، باید برای تولید این برنامهها دغدغه مخاطب را در نظر بگیریم، صرف این که برنامه تولید کنیم نباشد ما حتی در برنامه خودمان این کار را کردیم، ما با مخاطب ارتباط گرفتیم و خواستیم از مخاطبان که موضوع را خودشان به ما بدهند مثلا راجع به تولید گردو و. به ما بگویند.