پخش زنده
امروز: -
۲۴ تا ۳۱ اکتبر (دوم تا نهم آبان) بعنوان «هفته جهانی سواد رسانهای و اطلاعاتی» نامگذاری شده است که ضمن نکوداشت آن از سوی یونسکو و برگزاری نشستهای علمی و رسانهای در جهت آموزش و ارتقاء سواد رسانهای در جهان و افزایش آگاهی افراد تاکید میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، در همین خصوص محمد صادق افراسیابی، معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا در استدیو ی شبکه خبر مهمان امروز گفتگوی خبری هستند.
اقای افراسیابی در خصوص فعالیتهای ساترا در این زمینه گفت: هفته جهانی سواد رسانه و اطلاعاتی را داریم شعار این هفته سواد فضای مجازی باید یک دستور کارهمگانی برای تمام دستگاهها در سطح جهان باشد، البته ما در ایران به دنبال توسعه و ارتقای سواد فضای مجازی با رویکرد بومی و با توجه به فرهنگ اسلامی - ایرانی این کار را دنبال میکنیم.
وی ادامه داد: از چند منظر اقداماتی انجام شده: یکی این که تولیداتی در گذشته شبکههای تلویزیونی راجع به سواد رسانهای داشتند مثل برنامه «رسانش» شبکه امید که در چند فصل تولید شد، برنامه «تارگرد» و مینی سریال «چای نت» که تنها سریال طنز ویژه سواد رسانهای است و محتوای سواد رسانهای و مهارتهای سواد رسانهای را با ادبیات طنز در این مینی سریال شبکه ۵ در سالهای قبل پخش کرده بود، ما با همکاری که با شورای واگذاری سازمان صدا و سیما انجام دادیم، مراحل انتهای کار تا قبل از پایان هفته انجام میشود و ما حداکثر تا روز ۹ آبان ماه که پایان هفته سواد رسانهای است، امیدواریم که این آثار تلویزیونی را بتوانیم در اختیار پلتفرمهایی که از ساترا مجوز دارند، قرار دهیم، برنامههای دیگری هم در این حوزه شناسایی شده که در اختیار سکوهای صوت و تصویر قرار میگیرد تا بتوانند این برنامهها را حد اقل به مدت یک ماه در اختیار کاربران و مخاطبان خود به طور رایگان قرار دهند. (البته یک سری سکوها شرطشان خرید اشتراک بابت خود سکو است نه بابت این محتواها) این محتواها به طور رایگان در اختیار همه سکوها قرار میگیرد تا بتوانند در اختیار کاربران خود قرار دهند.
آقای افراسیابی ادامه داد: کار دیگری که انجام شد ما محتوایی که در حوزه سواد رسانهای به شکل موشن گرافی، انیمیشن و فیلم کوتاه در نهادهای مختلف تولید شده بود ائم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد ملی بازیهای رایانهای، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و خود ساترا این را تجمیع کردیم و در اختیار سکوها قرار دادیم از طریق «مجمع رسا» این کار دنبال و در اختیار سکوها قرار داده شد.
آقای افراسیابی افزود: در هفته سواد رسانهای و اطلاعاتی کارهای دیگری هم در خود سازمان صداو سیما غیر از ساترا در حال انجام است به عنوان نمونه برنامه «آیینه جادو» شبکه نمایش هر روز ساعت ۳ تا ۵ بعد ازظهر با موضوع سواد رسانهای و اطلاعاتی در حال پخش است؛ و هر روز یک برنامه گفتگو محور در یکی از شبکههای سیما به موضوع سواد رسانهای و اطلاعاتی اختصاص دارد.
وی گفت: آماری را هم از صدا و سیما گرفتیم در ۶ ماهه اول امسال ۱۳۵۹ ساعت و ۲۰ دقیقه جمع میزان زمانی بوده که فقط در ۶ ماهه اول امسال برنامهها با موضوع سواد رسانهای و اطلاعاتی از شبکههای رادیو و تلویزیونی تولید و پخش شده است.
وی در خصوص این که بخشی از برنامهها بعد یا همین امسال در اختیار سکوها قرار گیرد هم گفت: موضوع سواد رسانهای برای ما خیلی مهم است، جزء تکالیفی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش، هم بر اساس قانون شبکه ملی اطلاعات سند معماری کلان شبکه ملی اطلاعات، هم بر اساس سند مصوب شورایعالی فضای مجازی سند صیانت از کودک و نوجوان و هم بر اساس آیین نامه الزامات ارتقای سواد فضای مجازی ما باید یک همکاری و هم افزایی سازمانی داشته باشیم و حتما رصد میکنیم برنامههای جذاب و جدیدی که در شبکههای تلویزیونی خصوصا تولید میشوند و همین طور شبکههای رادیویی شناسایی میکنیم برنامههای تلویزیونی را در اختیار سکوهایی قرار میدهیم که در حوزه تصویر متمرکز هستند و برنامههای رادیویی را هم در اختیار سکوهایی با محتوای آوا و نوا قرار میدهیم.
وی در آخر در خصوص پویش غزه مظلوم نیز گفت: همین طور که رهبری تاکید فرمودند امروز اتفاقات غزه هم مظلومیت مردم غزه را نشان میدهد و هم اقتدار غزه را نشان میدهد، این کار از دو بعد اهمیت دارد، یک کاری را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز توسعه فرهنگ وهنر در فضای مجازی شروع کرد «پویش غزه مظلوم» با توجه به این که بخشی از این آثار، آثاری است که درسکوهایی که از ساترا مجوز دارند، میتواند توسط مردم تولید و بارگزاری شود، رسانههای کاربر محور و همین طور بخشی تولیدات حرفهای است که میتواند توسط سکوهای دارای مجوز از ساترا تولید و منتشر شود، به این دلیل ما ورود کردیم که مشارکت هم کاربران سکوها در این پویش افزایش پیدا کند و هم مشارکت خود سکوها (آنهایی که ناشر محورند) مشارکت کنند و آنهایی که کاربر محور هستند، کاربران مشارکت کنند.
وی ادامه داد: روبیکا مشارکت فعالی در این پویش دارد در یک ایدی به عنوان «غزه مظلوم» در روبیکا هر کس به این ایدی پیام دهد، میتواند در این پویش شرکت کند و آثار خود را ارسال کند و در این پویش شرکت داده میشود.
وی ادامه داد: ۵۰ درصد شرکت کنندگان پویش «غزه مظلوم» از طریق روبیکا ثبت نام کرده اند، ما با سایر رسانههای کاربر محور در حال گفتگو هستیم که آنها هم به این پویش بپیوندند.