رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در جمع کارشناسان قرآن و عترت ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور با اشاره به اینکه قرآن باید روح حاکم بر همه برنامههای تعلیمی و تربیتی باشد، الزامات موفقیت آموزش و پرورش در اجرای رسالتهای قرآنی را معرفی کرد.
حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در دومین روز این دوره، در ارتباط مجازی با کارشناسان، گفت: مدارس و دارالقرآنهایی که در امر قرآن اهتمام دارند، فرصتی طلایی پیش روی ما قرار داده ا ند، شاید زیاد در حق قرآن کریم کوتاهی کرده باشیم، برای اینکه قدری از این کوتاهیها در امر ترویج و آموزش قرآن کریم جبران شود، باید تلاش خود را مضاعف کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین قمی افزود: با وجود این کوتاهیها، مجموعههای قدرتمند و موثری هم هستند که کارهای مفید زیادی در حوزه قرآن انجام میدهند، یکی از این مجموعهها همین دارالقرآنهای آموزش و پرورش و کارشناسان امر قرآن و عترت است. این دارالقرآنها علاوه بر گستردگی از حیث کمیت، اثرگذاری کیفی و موثری نیز دارند. علاوه بر اینها داشتن مدیریت متمرکز یکی دیگر از امتیازات آنهاست و شاید بتوان گفت که این دارالقرآنها بزرگترین شبکه قرآنی محسوب میشود.
وی با اشاره به اینکه این برنامه نخستین حضور رسمی بعد از پذیرفتن مسئولیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی است، اظهار کرد: اهمیت دانشآموز و آموزش و پرورش و همچنین دارالقرآنها را باید مغتنم شمرد. این دارالقرآنها ظرفیت خوبی برای خانواده ۴۰ میلیون نفری آموزش و پرورش فراهم کرده است تا از این طریق از معارف الهی و گسترش مهارت روانخوانی، صحیحخوانی، درک معنای آیات و توسعه تربیت حافظان بهرهمند شوند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: همه این ظرفیتها در دارالقرآنهای آموزش و پرورش جاری است و معتقدیم که باید تقویت شود و توسعه پیدا کند و هم اهتمام بر روی برخی امور مانند مضامین و معارف قرآن افزونتر شود.
* بهرمندی از معارف قرآن بهترین اقدام در مسئله جهاد تبیین
حجتالاسلام والمسلمین قمی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه جهاد تبیین، اظهار کرد: شاید بهترین معنا و مصداق جهاد تبیین همین «لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ» است و البته بهرهمندی از معارف کتاب الهی بهترین تبیین محسوب میشود. وظیفه همه است که بیشتر به این فکر کنیم. تعلیم و تربیت کاربردی قرآن و بردن این کتاب به متن زندگی کودکان و نوجوانان یک اصل و ضرورت است و بیشترین و بهترین فرصتها در آموزش و پرورش فراهم است.
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری زمانی در دیدار با جامعه قرآنی فرمودند آیاتی که بچهها در این سن و سال و در این حال و هوا فرامیگیرند، مانند تابلویی تا آخر عمر همراه آنهاست و در مواقع مختلف از آن بهره میبرند، لذا به نظر من این ضرورت را برای ما مضاعف میکند و هر چقدر اهتمام خرج شود آثار مضاعف و پربرکتتری خواهد داشت.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: بنابراین روی تعمیم تربیت قرآنی به مثابه یک وظیفه و رسالت، نه فقط برای حاضران در این نشست بلکه برای همه وجوه و ابعاد آموزش و پرورش و بلکه حاکمیت باید تدبیری اندیشید. ظرفیت مغتنم و کاربردی مربیان پرورشی و کارشناسان دارالقرآنها نباید باعث شود از ظرفیتها، ساختارها و فرصتهای دیگر در آموزش و پرورش، غافل شویم.
* تربیت قرآنی روح حاکم در برنامههای تربیتی
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه با تأکید بر اینکه باید تربیت قرآنی روح حاکم بر برنامههای تعلیم و تربیتی ما باشد، تصریح کرد: تربیت قرآنی باید به عنوان امری مستمر و دائم در جامعه وجود داشته باشد، چه بسا باید ذهن مدیر مدرسه درباره رسالتهای تربیت قرآنی، روشن شود. او نقش امامت در امر تربیت قرآنی به عهده دارد و شاید در فرصتها و مجالهای بهتری هم باید با مدیران مدرسه صحبت کرد. این امر در بحث حمایتی وظایفی را متوجه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و آموزش و پرورش و حتی سازمان تبلیغات و دارالقرآن میکند.
حجتالاسلام والمسلمین قمی با اشاره به ابعاد و الزامات موفقیت آموزش و پرورش در اجرای رسالتهای قرآنی خود، گفت: در اوضاع کنونی موفقیت در اجرای رسالتهای قرآنی از سوی آموزش و پرورش برای کودکان و نوجوانان سه بُعد اساسی دارد. یک بعد مربوط به الزامات ساختاری است. به نظر میآید باید تلاش کنیم جایگاه دارالقرآنهای آموزش و پرورش ارتقا پیدا کند و به مراکز موثرتر و راهبردیتر در حوزه برنامه قرآنی تبدیل شود.
وی افزود: برنامههای این دارالقرآنها باید به مثابه یک بازوی هدایتی و نظارتی در کتب درسی نیز تجلی پیدا کند، یعنی این حضور به نحوی در فضای برنامههای فوق برنامه تجلی پیدا کند و به نحو دیگری در فضای برنامهدرسی حضور داشته باشد. برنامه اتقان کاری خوب و قابل تحسین از همین منظر بود که معاونت پرورشی، آموزش ابتدایی و دارالقرآنها همراهی و همدلی خوبی در اجرای آن داشتند.
* نقش سرمایه انسانی در موفقیتهای قرآنی
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی یکی دیگر از ابعاد موفقیت آموزش و پرورش در اجرای رسالتهای قرآنی را مربوط به نیروی انسانی دانست و اظهار کرد: سرمایه ارزندهای که امروز در خدمتشان هستم، وظیفه سنگینی بر دوش دارند، در این بعد امکانات، تشکیلات و بودجههای دولتی و مردمی باید به کمک بیاید و در خدمت آموزش قرآن قرار گیرد. تأمین این بودجهها باید مستمر باشد، تا نیروی انسانی شکوفاتر و موثرتر و قدرتمندتر بتواند کار خود را دنبال کند.
حجتالاسلام والمسلمین قمی سومین بُعد موفقیت آموزش و پرورش برای اجرای رسالتهای قرآنی را بُعد محتوایی دانست و اضافه کرد: یکی از الزامات در این بُعد توجه به کتب درسی است، فعالیتهای تبلیغی و ترویجی میتوانند با کتب درسی ربط و ارتباط پیدا کنند یا مسابقات حفظ با محوریت حفظ آیات کتب درسی باشد. این میتواند برکاتی داشته باشد و مخاطبان را افزایش دهد.
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: مسئله توسعه حفظ قرآن با درک معنا و مفاهیم هم میتواند به عنوان یکی از اولویتها باشد، ما در شورای توسعه فرهنگ قرآنی و حتی در سازمان دارالقرآنِ سازمان تبلیغات این را وجهه همت خود قرار دادهایم. به هر اندازهای که دانشآموز در محضر قرآن از روخوانی، روانخوانی، تجوید، تلاوت و حفظ بهرهمند میشود، به همان اندازه بلکه بیشتر هم از نور معارف و معنای قرآن نیز بهرهمند شود و معنا در ذهن او نقش ببندد و شکل گیرد اگر این در سبد برنامهها پررنگ شود، برکت افزونتری خواهد داشت.
حجتالاسلام والمسلمین قمی با اشاره به سرعت دادن به تعیین تکلیف مدارس تخصصی حفظ قرآن به عنوان مطالبهای که میتواند در سبد وزارت آموزش و پرورش دنبال شود، گفت: شاید در این سه بعد که هر سه مهم و مکمل هم هستند اهتمام افزونتری وجود داشته باشد. شاید لازم باشد داد و ستد و رفت و برگشت بیشتری در بعد حمایت و نظارت و سیاستهای مورد نیاز در میدان و در ستاد صورت گیرد. اگر این داد و ستد قدری بهتر انجام و نظرات کارشناسی ارائه شود، شاید بتوانیم خدمتمان را بهتر و مفیدتر انجام دهیم.